Gå til innhold

Hvilken elbil kommer lengst med 25 min. lading?


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (37 minutter siden):

En Taycan koster vel fra 770 000kr og oppover. En Model S er vel ikke mye billigere? 

Men det er vell billig utgaven til taycan som iallefall ikke kan måle seg. Forøvrig venter jeg fortsatt på to tilsvarende tester hvor taycan stikker av med seieren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Men det er vell billig utgaven til taycan som iallefall ikke kan måle seg. Forøvrig venter jeg fortsatt på to tilsvarende tester hvor taycan stikker av med seieren.

 

Seier? Sier bare at Taycan er raskest både å kjøre 1000km og 24timer. 

Porsche kjørte 3425km på 24timer. Enkel hoderegning sier da at snittfart var  140km/h. Det gir 7timer på 1000km

Har aldr sett noen tester som motbeviser dette
 

Har ikke sagt at man ikke kan kjøre lenger pr 25min lading med en tesla, det krever bare at man må kjøre ca 40km/h. Da kommer en model 3 lenger. Mulig at det ikke gjelder for 2021 modellen som lader saktere. Hvor interessant det er hvem som kommer lengst ved hypermiling hastighet aner jeg ikke men mange bryr seg mest om praktisk bruk.Det betyr 80-90km/h i Norge eller 120-130km/h i resten av verden.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Seier? Sier bare at Taycan er raskest både å kjøre 1000km og 24timer. 

Porsche kjørte 3425km på 24timer. Enkel hoderegning sier da at snittfart var  140km/h. Det gir 7timer på 1000km

Har aldr sett noen tester som motbeviser dette
 

Har ikke sagt at man ikke kan kjøre lenger pr 25min lading med en tesla, det krever bare at man må kjøre ca 40km/h. Da kommer en model 3 lenger. Mulig at det ikke gjelder for 2021 modellen som lader saktere. Hvor interessant det er hvem som kommer lengst ved hypermiling hastighet aner jeg ikke men mange bryr seg mest om praktisk bruk.Det betyr 80-90km/h i Norge eller 120-130km/h i resten av verden.

Jeg spør  etter en enkel ting jeg, to tester på likt grunnlag  som beviser din påstand. Det har du ikke gjort. Du har vist til tesla bjørn sine tester og en på autobahn. Som sier hvor latterlig  det blir.  

Forøvrig  bør Porsche  slå tesla i støvlene, men har som sagt ikke sett noe bevis  for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Jeg spør  etter en enkel ting jeg, to tester på likt grunnlag  som beviser din påstand. Det har du ikke gjort. Du har vist til tesla bjørn sine tester og en på autobahn. Som sier hvor latterlig  det blir.  

Forøvrig  bør Porsche  slå tesla i støvlene, men har som sagt ikke sett noe bevis  for det.

https://www.google.no/amp/s/www.motor1.com/news/366038/porsche-taycan-nardo-endurance-run/amp/
 

Bare vis en tesla som har slått dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Dette er jo poenget, du viser til helt bissare tester som så og si ingen har mulighet eller lyst til å utføre. De er meningsløse. Å kjøre 200kmh i snitt i 24 timer er idiotisk. Men det må til for å vise muskler når det blir puslete ellers..

Så nei, det kan jeg ikke vise til. For det finnes ingen  slike fra tesla  sin side..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes det er drøyt om man baserer seg på å ankomme en hurtiglader med under10% igjen. Da har man ikke mye å gå på. Forsinkelser og kø kan skje. Ladere kan være i ustand.

10% betyr gjerne mindre enn 5 mil, kanskje så lite som 2-3mil gjenværende kjørelengde, og denne testen baserer seg så på under endog det.

Jeg mener det er uansvarlig om man kjører slik at man ikke har margin nok til å takle vesentlige unntakshendelser uten å risikere å gå tom for energi. Så å ta sikte på mindre enn 10% som en normalsituasjon for hurtiglading virker på meg som å oppfordre til å tøye strikken alt for langt. En test som denne burde basert seg på å starte på mellom 10-20% ett sted. Jeg ville ihvertfall betraktet minst de siste 10% som en nødreserve man ikke skal planlegge å bruke av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Jeg må si jeg synes det er drøyt om man baserer seg på å ankomme en hurtiglader med under10% igjen. Da har man ikke mye å gå på. Forsinkelser og kø kan skje. Ladere kan være i ustand.

10% betyr gjerne mindre enn 5 mil, kanskje så lite som 2-3mil gjenværende kjørelengde, og denne testen baserer seg så på under endog det.

Jeg mener det er uansvarlig om man kjører slik at man ikke har margin nok til å takle vesentlige unntakshendelser uten å risikere å gå tom for energi. Så å ta sikte på mindre enn 10% som en normalsituasjon for hurtiglading virker på meg som å oppfordre til å tøye strikken alt for langt. En test som denne burde basert seg på å starte på mellom 10-20% ett sted. Jeg ville ihvertfall betraktet minst de siste 10% som en nødreserve man ikke skal planlegge å bruke av.

Finnes det en plass i Norge  hvor det er 5 mil til nærmeste strøm uttak? 

Synes ikke det er uansvarlig i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

Jeg må si jeg synes det er drøyt om man baserer seg på å ankomme en hurtiglader med under10% igjen. Da har man ikke mye å gå på. Forsinkelser og kø kan skje. Ladere kan være i ustand.

10% betyr gjerne mindre enn 5 mil, kanskje så lite som 2-3mil gjenværende kjørelengde, og denne testen baserer seg så på under endog det.

Jeg mener det er uansvarlig om man kjører slik at man ikke har margin nok til å takle vesentlige unntakshendelser uten å risikere å gå tom for energi. Så å ta sikte på mindre enn 10% som en normalsituasjon for hurtiglading virker på meg som å oppfordre til å tøye strikken alt for langt. En test som denne burde basert seg på å starte på mellom 10-20% ett sted. Jeg ville ihvertfall betraktet minst de siste 10% som en nødreserve man ikke skal planlegge å bruke av.

Ikke noe stort problem om man er garantert å kunne lade når man kommer med 10%.

Bilen min viser meg hele tiden hvor mange ladestasjoner som er ledig der jeg tenker å lade,og om noen skulle være ute av drift. Tror og den viser estimert ventetid om det skulle være fult der men det har jeg enda ikke opplevd.

Da kan man stole ganske greit på at det går fint å annkomme med 10%. 

Har og en kompis som støtt å stadig kjører rundt med 0% på batteriet sitt, og det har ikke gått galt hittil. Det er dog ikke annbefalt da batteriet gjerne tar skade av det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Ikke noe stort problem om man er garantert å kunne lade når man kommer med 10%.

Og kan bilen din garantere mot en ulykke som gjør at du må vente i kø? Uvær over et fjell? Hurtiglading bruker jo normalt ikke på bykjøring/småkjøring hvor du aldri er langt unna ladere. Det er relevant å diskutere ting som kan skje på øde landeveier. Planlegger du å ankomme en lader med under 10% skal det ikke store hendelsen til på veien før du blir strandet. Da hjelper det ikke at laderen dit du hadde tenkt deg forteller deg at den virker.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, sverreb said:

Og kan bilen din garantere mot en ulykke som gjør at du må vente i kø? Uvær over et fjell. Hurtiglading bruker jo normalt ikke på bykjøring. Det er relevant å diskutere ting som kan skje på øde landeveier. Planlegger du å ankomme en lader med under 10% skal det ikke store hendelsen til på veien før du blir strandet. Da hjelper det ikke at laderen dit du hadde tenkt deg forteller deg at den virker.

Bilen sier ifra om det er kø eller stillestående trafikk ja. Det har reddet meg en del ganger på tur til jobb hvor jeg har spart mye tid på å kjøre omveier med en gang istede for å stille seg i kø når en bil har mistet ett hjul og blokkerer Tromsøbrua (som har skjedd overaskende mange ganger)

Personlig prøver jeg å lade før jeg er så lavt som 10%, men ser det ikke som noe stort problem å planlegge å lade med det. Plotter jeg inn en rute på kartet i bilen planlegger den at man annkommer laderne med 15-25%, og finner den ut at dette ikke går så endrer den ruten.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Bilen sier ifra om det er kø eller stillestående trafikk ja. Det har reddet meg en del ganger på tur til jobb hvor jeg har spart mye tid på å kjøre omveier med en gang istede for å stille seg i kø når en bil har mistet ett hjul og blokkerer Tromsøbrua (som har skjedd overaskende mange ganger)

Personlig prøver jeg å lade før jeg er så lavt som 10%, men ser det ikke som noe stort problem å planlegge å lade med det. Plotter jeg inn en rute på kartet i bilen planlegger den at man annkommer laderne med 15-25%, og finner den ut at dette ikke går så endrer den ruten.

 

Tror vi har litt forskjellig begrep på langturer om du kan stole på at du kan finne alternative ruter som ikke medfører mange mils omvei. Sist jeg kom ut for en uventet omkjøring p.g.a uvær betydde dette 5 mils omvei, og det var bare fordi vi ikke ble overrasket over været og ikke trengte å snu på fjellet.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Moderne elbiler bruker få prosent pr time for å holde en grei lunk i bilen altså har en mange timer før det blir ett reelt problem. Og en kan alltids  snu og kjøre  til nærmeste lader få km unna. Det er bare ett  tenkt problem 

Du er altså aldri mer enn noen kilometer unna næreste lader? Tror ikke jeg kommer til å basere meg på det.


Dette er ikke noe nytt problem, og det ville vært like uansvarlig å ikke ha planlagt med å fylle tanken på en bensin eller dieselbil før du kommer ned på noen få mils gjenværende rekkevidde.

Forøvrig later onkel til å være enig at det ikke er greit å gå tom om det nå er strøm eller diesel: https://www.tv2.no/a/13544096/

15 minutes ago, Salvesen. said:

fra ikke elbil  brukere. 


Ad hominem er forøvrig en usaklig diskusjonstaktikk som kun leder meg til antagelsen at du er bare ute etter å lage kvalm fremfor å delta i en sivilisert debatt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Seier? Sier bare at Taycan er raskest både å kjøre 1000km og 24timer. 

Porsche kjørte 3425km på 24timer. Enkel hoderegning sier da at snittfart var  140km/h. Det gir 7timer på 1000km

Har aldr sett noen tester som motbeviser dette
 

Har ikke sagt at man ikke kan kjøre lenger pr 25min lading med en tesla, det krever bare at man må kjøre ca 40km/h. Da kommer en model 3 lenger. Mulig at det ikke gjelder for 2021 modellen som lader saktere. Hvor interessant det er hvem som kommer lengst ved hypermiling hastighet aner jeg ikke men mange bryr seg mest om praktisk bruk.Det betyr 80-90km/h i Norge eller 120-130km/h i resten av verden.

Den testen på en tom flat ovalbane i 36 varmegrader med 6 sjåfører og 2 ladere er jo totalt oppkonstruert.

Porsche har ikke forsøkt å slå rekorden i vanlig trafikk og værforhold såvidt jeg vet.

Her er det Bjørn som stiller med største würsten, jaaah?!

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wP4yEP/bjoern-nyland-satte-verdensrekord-2781-kilometer-paa-et-doegn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

Den testen på en tom flat ovalbane i 36 varmegrader med 6 sjåfører og 2 ladere er jo totalt oppkonstruert.

Porsche har ikke forsøkt å slå rekorden i vanlig trafikk og værforhold såvidt jeg vet.

Her er det Bjørn som stiller med største würsten, jaaah?!

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wP4yEP/bjoern-nyland-satte-verdensrekord-2781-kilometer-paa-et-doegn

Uansett bane og antall sjåfører har jeg ikke sett noen ta den rekorden i en serieprodusert el bil.

At Porsche gjør det på bane i stedet for normal trafikk sier jeg ikke noe på. 

At det var varmt har lite å si for energiforbruk. Luftens tetthet endres marginalt fra 25-30grader. Dessuten måtte vel bilen bruke klimaanlegg for å kjøle førerne. Hensikten med testen var vel ikke å sette rekord men bevise at bilen tålte dette uten å miste ytelse.
 

De klarte vel en hastighet som var 40% bedre enn teslabjørn. Han kjørte på autobahn. Dessuten klarer han det like raskt i Norge. 
 

Porsche har også rekorden tvers gjennom USA. Mange Teslaer som har prøvd. Porsche testen ble dessuten kjørt i lav temperatur. Det var snø deler av turen.

Alle ladestopp var på ea ladere. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Uansett bane og antall sjåfører har jeg ikke sett noen ta den rekorden i en serieprodusert el bil.

At Porsche gjør det på bane i stedet for normal trafikk sier jeg ikke noe på. 

At det var varmt har lite å si for energiforbruk. Luftens tetthet endres marginalt fra 25-30grader. Dessuten måtte vel bilen bruke klimaanlegg for å kjøle førerne. Hensikten med testen var vel ikke å sette rekord men bevise at bilen tålte dette uten å miste ytelse.
 

De klarte vel en hastighet som var 40% bedre enn teslabjørn. Han kjørte på autobahn. Dessuten klarer han det like raskt i Norge. 
 

Porsche har også rekorden tvers gjennom USA. Mange Teslaer som har prøvd. Porsche testen ble dessuten kjørt i lav temperatur. Det var snø deler av turen.

Alle ladestopp var på ea ladere. 

Porsche har satt inn girkasse. Derfor er de marginalt bedre til å ligge gjevnt i høye (160+) hastigheter. Så den testen dems, var skreddersydd og ikke relaterbar til virkelig bruksområde i det hele tatt. Og veldig dyr å gjennomføre.

Tror du skal kikke litt mer på verdensrekorden til TB. Han klarer definitivt ikke å tangere den i Norge. Skulle gjerne sett Porsche forsøke seg på den også. Trafikk, regn osv.  Alt man trenger er 2 sjåfører og en Taycan...

Når det gjelder canonball run’et til Out of Spec så er det definitivt imponerende, men det er veldig mye mer enn bilen som skal klaffe der. Jeg tør påstå at man kan klare det på samme tid i en MS LR gitt samme forutsetninger. Håper de komme med en enda mer in depth gjennomgang av run’et når foreldelsesfristen på lovbruddene har gått ut! Sånn at man kan få vite hastigheter de lå på i de forskjellige strekkene.

Taycan er en fin bil. Men den ligger langt etter Tesla teknisk, og Porsche må virkelig sted up their game. De ligger etter på motorytelse, BMS, effekt levert av batteri. At de har dårligere aks. _og_ dårligere toppfart _med_ girkasse er bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 timer siden):

Du er altså aldri mer enn noen kilometer unna næreste lader? Tror ikke jeg kommer til å basere meg på det.


Dette er ikke noe nytt problem, og det ville vært like uansvarlig å ikke ha planlagt med å fylle tanken på en bensin eller dieselbil før du kommer ned på noen få mils gjenværende rekkevidde.

Forøvrig later onkel til å være enig at det ikke er greit å gå tom om det nå er strøm eller diesel: https://www.tv2.no/a/13544096/


Ad hominem er forøvrig en usaklig diskusjonstaktikk som kun leder meg til antagelsen at du er bare ute etter å lage kvalm fremfor å delta i en sivilisert debatt.

Ja som sagt, hvor  er en ikke noen få km unna en lader/strøm?

 

Selvfølgelig er det ugreit å gå tom, men det snakker  vi ikke om. Vi snakker  om å ha flere mil igjen. Og det er som sagt veldig  kort til en strøm kilde, om du ikke har kilde på motsatte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...