Gå til innhold

Hvilken elbil kommer lengst med 25 min. lading?


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt merkelig test når man ikke inkluderer Leaf på 50kW. En av de vi har flest av i Norge.

Ellers er jo testen også litt tullete.

- "Alle bilene har under 10%"
Avhenger av størrelsen på batteripakken og om man hadde 9% eller 5% ved lading.

- "Kommer lengst på 15 eller 25min lading"
Avhenger av støttet ladehastighet og temperatur på batteriet før lading.

Man kunne heller bare laget en liste med hvilke biler som har gitt ladehastighet, temperaturstyring og batteristørrelse og tatt en generell rekkevidde test.

Når man lader står man den tiden man trenger for å komme til den % man trenger for å komme dit man skal.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Endelig har de som testet forstått det. Man er interessert i rekkevidde 'gained' pr tidsenhet. Ikke momentan effekt eller snitt effekt. Klart, disse spiller en rolle for førstnevnte. Men det viktigste er rekkevidden en får på minst mulig tid. Iallefall de gangene en vill fortest mulig avgårde. Ved middags stopp feks kan dette også bli irriterende fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke at det skulle være så vanskelig å finne ut av på egenhånd? Med mindre man testet biler som var helt like på en rekke ting?

Savner også flere biler i testen fra Huyndai og Kia som det er mange av i landet. Merkelig å ha en slik test uten å inkludere Nissan, Huyndai og Kia.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette en dedikert ladetest, de har bare tatt utgangspunkt i den testen de hadde i mars og laget en ny artikkel hvor de fokuserte kun på lading. 

Jeg synes det er nyttig at de tester dette. Offisiell rekkevidde er jo allerede oppgitt og stort sett oppnåelig ved 20 grader i 80-sonen men oppgitte ladehastigheter bærer gjerne litt for mye preg av 'opp til'. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyttig at de tester dette men de skulle oppgitt mer data.
- Hvilken prosent befant batteriet seg på når de stoppet for lading. Ikke bare "under 10%".
  Selv om de kjører til samme batteriprosent de hadde og så måler så vil det kunne ha betydning.
- Hvilken temperatur hadde batteriet når de ladet.
- Hvor lenge/langt kjørte de bilen før de ladet.
- Hvilken temperatur var det ute når de ladet og kjørte
- Hvor mye vind var det når de kjørte, samt andre værforhold.
- Hvordan forberedte de bilen på testen? Stod den tilkoblet hjemmelader i en varm garasje natten før?

Etc.

Det er først da man vil få et godt nok inntrykk, spesielt når testen er gjort over tid.
I tillegg litt merkelig at de ikke tester noen av de mest solgte bilene i landet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utvalget er for øvrig fokusert på biler som enten er nye eller nylig oppdatert. Dessuten begrenset fra 27 til 18 modeller på grunn av corona. Hvilke modeller som er kuttet ut vet jeg ikke men det hadde jo vært artig å hatt med en gammel Leaf eller Model S som benchmark.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært nyttig å hatt med en ny Leaf, en ny Ionic, en ny Kona osv.

Jeg kan også når som helst komme å prøvekjøre en Skoda Enyaq iV80 i følge min bilforhandler som ringte meg for 3-4 uker siden. Så jeg finner det litt rart at den er "begrenset pga. corona". Jeg testet også selv ID.3 i fjor høst.

Men den største mangelen er viktige data de utelater å inkludere. De blir så mange variabler de ikke opplyser som kan påvirke testen betraktelig til at den blir mindre god.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Teslabjørn har et regneark for dette liggende på googledrive. Resultatene han får avviker mye fra disse testene. 
 

Dessuten tester han det i praksis ved å kjøre 1000km så raskt som mulig. 
 

Porsche kjører mye lenger en model 3 på 10 eller 24-timer så hvor er feilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Porsche kjører mye lenger en model 3 på 10 eller 24-timer så hvor er feilen?

Feilen er at om du gjennomfører den testen på et annet sted enn de strekningene på Autobahn hvor det er fri fart risikerer du bøter, fengsel og tap av førerrett. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Feilen er at om du gjennomfører den testen på et annet sted enn de strekningene på Autobahn hvor det er fri fart risikerer du bøter, fengsel og tap av førerrett. ;)

Tester er gjort på norske veier og tvers gjennom USA. Alle har beholdt førerkort. Taycan har vert raskest. 
 

Teslabjørn har ikke kjørt 1000km test av Taycan men målingene hans viser tydelig resultat. Han har også simuleringer som viser at Porsche er raskest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Tester er gjort på norske veier og tvers gjennom USA. Alle har beholdt førerkort. Taycan har vert raskest. 
 

Teslabjørn har ikke kjørt 1000km test av Taycan men målingene hans viser tydelig resultat. Han har også simuleringer som viser at Porsche er raskest

Motor sin test viser veldig klart helt motsatt resultat. Taycan bruker vesentlig mer strøm enn TM3 og lader bare marginalt fortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Motor sin test viser veldig klart helt motsatt resultat. Taycan bruker vesentlig mer strøm enn TM3 og lader bare marginalt fortere.

Jeg så det. Andre tester viser motsatt resultat. Blant annet teslabjørns.

Som sagt så har jeg sett hundrevis av tester av el biler. Svært mange er fulle av feil. Teslabjørn er en av de bedre, selv om han også gjør ting som ikke er 100% korrekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Hvilken elbil er best på lading på 10-15 minutter?

Omtrent tiden det tar å fylle en dieselbil, og kjøpe/spise pølse..

Det står da i testen? Tesla Model 3. Om du vil optimalisere ladetiden bør du ankomme en supercharger v3 med 5% igjen på batteriet og kjøre videre på 55%. Under optimale forhold tar ladinga da 13-14 minutter. 

Om du gidder. Det er en øvelse for spesielt interesserte, eller de som har veldig dårlig tid.. Selv følger jeg 'lad når du kan, ikke når du må'-filosofien. Da stopper jeg når det passer med andre ting. Som regel at noen er sultne eller skal på do. Da blir det litt tilfeldig hvor mange % batteriet er på, alt fra 15-70% er normalt. Planleggingen begrenser seg til å legge stoppen til et sted med lading, *om* jeg ikke har planlagt en ny ladestopp lenger frem eller vil komme frem med strømmen som er igjen på batteriet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg så det. Andre tester viser motsatt resultat. Blant annet teslabjørns.

Som sagt så har jeg sett hundrevis av tester av el biler. Svært mange er fulle av feil. Teslabjørn er en av de bedre, selv om han også gjør ting som ikke er 100% korrekt. 

Et av problemene med å teste Porsche er at de ikke er ærlige på forbrukstallene, de har bevisst oppgitt for lav rekkevidde i forhold til det WLTP-målinger vil vise. Da blir kolonnen 'prosentvis tap i forhold til offisiell rekkevidde' meningsløs.

Om du skal sammenlikne Porsche med andre biler da er metoden med samtidige paralelle tester den som gir best resultat siden du da har så nær identiske forhold det er mulig å komme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Teslabjørn har et regneark for dette liggende på googledrive. Resultatene han får avviker mye fra disse testene. 
Dessuten tester han det i praksis ved å kjøre 1000km så raskt som mulig. 
Porsche kjører mye lenger en model 3 på 10 eller 24-timer så hvor er feilen?

Veldig interessant. Liker TB sin vitenskapelige tilnærming og har fulgt han siden 2012/3. Noe som kanskje er for mye å forvente fra NAF.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...