Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internettkobling

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått ADSL og skulle til å dele internett oppkoblingen i et nettverk jeg allerede har. Problemet ligger i det at adsl abbon. ikke innhold en router, bare et adsl modem; den pcen som deler internettoppkoblingen har en nettkabel fra nettverkskortet ut til modemet, men må samtidig ha en nettkabel inn i en switch. Hva skal jeg gjøre? Vil det fungere med to nettverkskort i pcen med internettoppkoblingen? Eller må jeg invistere i router? Hvordan får du en router og en switch til å jobbe sammen? Tar du en kryssetkabel fra uplinken i swichen og inn i routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut clarkconnect eller smoothwall (søk på dem på google, første treffet, orker ikke finne url nå ;p).

Ruteren/maskinen du setter til å dele vil jobbe med svitsjen ja. Du bruker bare samme type TP til samme type port som de andre PC-ene.

Jeg kan også si at jeg har en SMC Barricade 7004[Et eller annet (VBR?)] ruter med innebygd svitsj, fungerer kjempefint, selges for rett under 1000-lappen på komplett.no. Lykke til.

PS: Om du bestemmer deg for Clarkconnect eller smoothwall og sitter fast, så kan du alltids stikke innom Linux-forumet ;D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...