Harald Brombach (digi.no) Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 Mange PC-er med Intel-prosessor beskyttes nå mot kryptokapring Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 Så pc’er bruker nå altså ekstra ressurser (les strøm), for å forhindre at uærlige aktører stjeler ressurser. Samtidig som vi skal forsøke å begrense strømforbruket for å unngå klimaendringer. Virkelig en fantastisk ny verden kryptovaluta har gitt oss. 🤮 2 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Skadevare er skadevare, og den saken er jo ganske klar. Så har du programvare som inneholder ikke-dokumentert tilleggsfunksjonalitet, gjerne kalt trojanere, og der er saken fortsatt ganske klar. Men gitt at det er dokumentert og det står i lisensen til det samme programmet at programmet inneholder tilleggsfunksjonalitet og du aksepterer dette for å bruke programvaren, så begynner vi å komme over i en finaniseringsmodell heller enn å snakke om skadevare. Et alternativ til adware. Etisk sett mener jeg det er mest spennende/utydelig når man besøker en nettside (tjeneste) og denne tjenesten blant andre script også har et script som utvinner kryptovaluta i din nettleser. Nettsiden kan opplyse om dette som et bruksvilkår i en popup, og nå som alle er blitt immune mot disse grunnet den hodeløse og skadelige cookieloven, vil da brukerne raskt og bevisstløst krysse av at de aksepterer kryptoutvinning i bytte mot en gratis tjeneste. På dette tidspunktet har moderne nettlesere fått støtte for å gjenkjenne og blokkere script for kryptoutvinning, og man kan få den situasjonen at det faktisk er sluttbrukeren som bryter en inngått avtale. Kryptoutvinning kan være en alternativ finansieringsform for nettsider sånn at man slipper å designe tjenesten rundt reklamevisning og click-baiting. Nei, jeg forsøker ikke si at kryptoutvikling på klientmaskiner er en ønskelig utvikling, det gjør meg egentlig svett at nettleseren skal begynne å bruke ekstra ressurser og starte opp vifta uten at jeg skjønner hvorfor. Avtaler gjennom popups er også helt uakseptabelt. Men jeg sier at gitt dette hadde vært gjort på en standardisert og akseptabel måte, kunne det kanskje vært noe brukerne var villige til å gjøre for å slippe reklamefinansiering av tjenestene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå