Gå til innhold

Forskere: Vertikal-akslede vindmøller er mest effektive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik konstruksjon kan trolig ha flere fordeler.

Vingebladene kan kanskje lages av metall (aluminium) og man kan da slippe problemet med giftig mikroplast som havner i havet eller i grunnvannet. (Må nok da ha lyn-avleder på toppen av konstruksjonen).

Alt som har med girolje og hydraulikkolje vil ligge på et mye lavere punkt i konstruksjonen og det vil trolig være enklere å forhindre at dette renner ut i havet/vannet ved et møllehavari.

Kanskje blir også visuell støy mindre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele vekta av akslingen og vingene, som er tunge, må bæres av et lager på bakken, og vinden presser hele greia nedvinds, pluss hit og dit avhengig av bladenes rotasjon, alle

kreftene virker om et punkt på bakken.

Høres ut som et mareritt som kan vekke opp en ingienør (ingentinggjører) mitt på natta.

Helt dødfødt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mixtape said:

Hele vekta av akslingen og vingene, som er tunge, må bæres av et lager på bakken, og vinden presser hele greia nedvinds, pluss hit og dit avhengig av bladenes rotasjon, alle

kreftene virker om et punkt på bakken.

Høres ut som et mareritt som kan vekke opp en ingienør (ingentinggjører) mitt på natta.

Helt dødfødt.

Da kan jo du forklare oss dødelige hvorfor dette er dødfødt, med utregninger.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar
mixtape skrev (2 timer siden):

Hele vekta av akslingen og vingene, som er tunge, må bæres av et lager på bakken, og vinden presser hele greia nedvinds, pluss hit og dit avhengig av bladenes rotasjon, alle

kreftene virker om et punkt på bakken.

Høres ut som et mareritt som kan vekke opp en ingienør (ingentinggjører) mitt på natta.

Helt dødfødt.

Lageret vil vel være ett godt stykke opp på mastene. Vingene er vel ikke tyngre enn turbinblader,kansje heller lettere. Kreftene fra dagens vindturbiner virker vel også mot fundamentet på bakken. Synes det virker som en lettere og meir robust konstruksjon enn dagens vindturbiner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Minner om disse lufterne på båter, de sto lenge, og gikk mye...

Det meste av service kan vel tilrettelegges og skje på et lavere fysisk nivå.

Den trenger ikke å kjøre seg opp mot vindøyet så den godtar mere ujevn vindretning.

Lignende testes ut i urbane miljøer. De virker mindre dominerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra IngDK: "Der er ikke belæg for overskriften på denne artikkel. Rapporten har fokus på to VAWT (vertikal aksel turbin) rotorer tæt på hinanden yder 10% mere end hvis de stod lang fra hinanden. Men en VAWT er kun ca. halvt så effektiv til at starte med. https://www.sciencedirect.com/science/arti..."

Legg så til det trikola skriver:

trikola skrev (1 time siden):

Halvparten av vingene vil alltid være i vindskyggen og/eller turbulensen av den andre halvparten. Halvparten av materialet i konstruksjonen er så å si bortkastet. (En noe forenklet fremstilling, men poenget står)

Så er det bare å glemme vertikalakselturbiner. Vi bør nok holde oss til Sturle S sin "energililjer"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hele vekta av akslingen og vingene, som er tunge, må bæres av et lager på bakken, og vinden presser hele greia nedvinds, pluss hit og dit avhengig av bladenes rotasjon, alle

kreftene virker om et punkt på bakken."

Må vel være bedre enn å plassere alle de tunge komponentene på toppen av en 100m høy kragbjelke som i seg selv må påvirke luftstrømmen i betydelig grad. Sliter med å forstå at det skulle være noen ulempe i å få lagring og de tunge komponentene ned på bakkenivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant, men som noen sier har Ingeniøren et tilsvar til dette. VAWT har fordeler ovenfor HAWT, som at den kan ha en mer kompakt dimensjon, gir mindre visuell støy og kan ha de tunge komponentene på bakken. Men om man visualiserer en propell, har den alltid pitch mot vinden, mens i en VAWT vil kun én av vingene ha løftkraft mot vinden til en gitt tid. En simpel pitch regulator vil maksimere denne tiden og minimere tiden den forårsaker drag, men det går likevel utover effektiviteten.

De er jo nødvendigvis mye lavere enn en HAWT og vil ikke komme opp i luftstrømmene med riktig høy lufthastighet, men vil være enklere å få stabilisert på havoverflaten. Et godt applikasjonsområde for en slik turbin kan heller være som tidevannsturbin i stred med skipstrafikk over. Har sett det har vært benyttet med suksess på høyblokker, hvor man da allerede har en høy mast i seg selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske så underlig dette her.

Vindhastigheten og dermed energiinnholdet i vinden øker svært ulineært med høyden, derfor prøver man alltid å få nacellen (og vingene) opp så høyt som mulig. Så for en enkel turbin vil horisontalakslet turbin alltid klare å "hente ut" mer vind, da det vil alltid være mer vingeareal høyere oppe i luften enn for en vertikalakslet turbin.

Men kanskje har turbulens i vindparker så stor betydning at dette veier opp for dette med høyden. Det vil isåfall være en paradigmeskifte i vindkraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...