Gå til innhold

Har ruteren min to mac-adresser? (Forsøker å lære meg litt "nettverk")


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid vært interessert i nettverk og husker jeg tok et IKT-fag på videregående skole. Her lærte vi det aller enkleste som å lage en ethernetkabel (det var vel CAT5E), krysse kabler, litt om binærsystemet og hvordan sette opp nettverk. Dette er dog veldig lenge siden, men nettverksinteressen har alltid vært tilstede. Nå ønsker jeg ifm. pappaperm å sette meg litt mer inn i nettverk for å bedre forståelsen (om jeg får tid...). En motivasjonsfaktor er at vi bygger hus og jeg ønsker å legge opp kabling etc. for å få en mer stabilt nettverk (jeg har en egen tråd om dette). 

Til det jeg nå lurer på. Jeg sitter å ser på mitt hjemmenettverk for å forstå topologien og og hvordan alt henger sammen. Jeg har fiber, men på "dingsen" i teknisk skap er det litt forskjellige kabler bl.a. en koax. Hva er hva her (bilde 1)? Er boksen et modem, en ruter, en kontroller eller gateway (jeg vet jeg blander navn her, gi meg gjerne en innføring)?  Det går også en ethernetkabel ut fra denne boksen (herfra kaller jeg det modem, håper det er riktig) som jeg antar er den ethernetkabelen som kommer inn i min egenkjøpte Netgear Orbi ruter (riktig navn?). Denne Netgear Orbi ruteren er også en switch (vil jeg tro da den har flere ethernett innganger bak) og et WiFi-AP. Er det denne ruteren som har DHCP-serveren i seg? Videre har jeg en trådløs satelitt som også fungerer som switch. 

For læringens del forsøker jeg traceroute for å se hva slags dingser jeg er innom. Jeg finner ruteren min (10.0.0.1) fra Orbi, men etter dette er det kun eksterne IP-adresser (85.165.x.x). Betyr det at bak min Orbi-ruter som jeg selv har kjøpt så er WAN? At modemet i teknisk skap (bilde 1) er på WAN? Dette forstår jeg ikke helt da jeg trodde modemet var en del av lokalt nettverk og som gjør et digitalt signal analogt.

 

Så:

1) Hva er dingsen på bilde 1? Modem, ruter, kontroller, gateway? Finnes det enkelt/bra lesestoff om forskjellene og andre definisjoner på "dingser" på nettverket? 
2a) Hva er den lille kabelen over pekefingeren min på bilde 2? Fiberen som kommer inn i boksen? Den er veldig tynn og "skrøpelig" virker det som.
2b) Går koaxen (med splitteren) inn eller ut av boksen? Ut av boksen og inn til to forskjellige TV-punkter?
3) Kan jeg logge meg inn på modemet (mest for læringens del, se hva som skjer/kan endres på)? Eller er denne konfigurert av Telenor? Når jeg traceroute så finner jeg ingen IP på denne dingsen, har den ikke en IP?? MAC-adressen står på dingsen..
4) Jeg ser også på min Orbi-ruter (innlogget) under "ruterinformasjon" (som jeg regner med er informasjonen på Orbien) at MAC-adressen er x.y.z.C2, mens under "internet port" er MAC-adressen x.y.z.C3. Har ruteren to mac-adresser? Eller er C3 mac-adressen fra dingsen etter ruteren (modemet)? Rart at de har nesten helt lik adresse i så fall...

 

Takk for oppklaring og hjelp!

IMG_1515.jpg

IMG_1516.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enheten du her viser til kan forenklet sett sies å være en konverter fra fiber til ethernet. Nå er dette riktignok for GPON-fiber, så det er litt mer komplisert enn så (skjer bl.a. en krypteringshåndtering i enheten, så ikke en "ren" mediakonverter). I praksis å se på som et modem, men refereres vel gjerne til som en ONT. Det vil her normalt sett ikke være innstillinger man kan gjøre. 

Ethernet-porten på ONT-en kobles til WAN-porten på din ruter (porten vil gjerne være merket "WAN" eller "Internet" - mener å huske at de på ganske mange rutere er blå).

Koaks her er for tilkobling av TV-dekodere basert på "kabel-tv-teknologi". Så det går et kabel-tv-signal via fiberen, som da konverteres over til RF-signal til koaksen. Forenklet sett... Siden det er en splitter her, vil jeg anta at det er - eller har vært - to TV-kontakter rundt i huset.

DHCP for ditt hjemmenett vil håndteres av din ruter ja. Men det er jo en DHCP i operatørens nett også, som da gir offentlig ip-adresse til din ruter. 

Den lille kabelen er fiber ja. Er tildels skjør ja, men dette er da normalt sett ikke noe man skal fikle så mye med - fibermodemet vil jo normalt sett også være fastmontert av installatøren.

Ruteren din vil sikkert ha en haug med MAC-adresser, som brukes til litt forskjellige ting. Den mest sentrale er MAC-en den presenterer for WAN-porten. Hvert trådløsnett/trådløstbånd/SSID vil også ha egne MAC-adresser. Sikkert interne deler av ruteren som baserer seg på MAC-adresser.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Heisann! Du finner masse gode kanaler på youtube om du vil fordype deg i nettverk! Han her er en av mine favoritter: https://www.youtube.com/user/FiberNinja

Boksen du viser frem er en såkalt "hjemmesentral". Det er i hovedsak en ruter. Den kan i dette tilfelle også ha et modem men i praksis ser man på det som en optisk terminering (port) i ruteren. Den har også en switch, for jeg antar det er flere ethernet-utganger? Også "porter" i ruteren. Samma med coaxen: porter for TV-signal, ut fra ruteren.

Felles for porter er at de har unike MAC-adresser, og kan få IP-adresser, som ruteren dirigerer trafikk til/fra.

Om du har en egen ruter nedstrøm denne (Orbi?), og kommer til WAN-IP med bare et hopp på nettverket, antar jeg at hjemmesentralen er satt i "Bridge-mode", dvs. det er satt en rute (snarvei) over brannmuren og adressetabellen i hjemmesentralen, slik at du når WAN direkte i ethernet-porten på hjemmesentralen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, APZ171RW said:

Boksen du viser frem er en såkalt "hjemmesentral". Det er i hovedsak en ruter. Den kan i dette tilfelle også ha et modem men i praksis ser man på det som en optisk terminering (port) i ruteren. Den har også en switch, for jeg antar det er flere ethernet-utganger? Også "porter" i ruteren. Samma med coaxen: porter for TV-signal, ut fra ruteren.

Dette er en "ren ONT", og ikke ruter. Er kun én ethernet-utgang, som da skal gå videre til "selvstendig" ruter. Mao. heller ikke noe hensikt her med å sette noe i bridge mode. Om du eksempelvis kobler en PC til ONT-en, vil man se at den direkte får en offentlig IP-adresse.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for informative innlegg!!

Ser i disse dager en del på «network Chuck» på YouTube samt leser boken «Network for dummies» (liker den serien bøker..). Er det andre lettleste bøker dere vil anbefale?

Akkurat, så den tynne kabelen som over fingeren min er selve fiberen. Der den krysser fingeren min har den en større isolasjon rundt deg, men ser dere oppover i skapet den den blir blå, er den jo vesentlig tynnere enn et fiskesnøre.. Modemet/ONTen er løst (står i en «holder» i skapet) så var redd for at den tynne blå fiberkabelen skulle ryke…

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si hvilket nivå man bør legge dette på. I noen tilfeller mistenker jeg at "for dummies" kan forenkle for mye. Det jeg kanskje ville sett etter på Youtube hadde kanskje vært forelesninger som gir en introduksjon til datakommunikasjon. Inntrykk av at det ligger en del slikt ute.

Men en del av de grunnleggende tingene innenfor datakommunikasjon på plass, tenker jeg det kan være slik at det å lære videre blir enklere. Finnes også norske bøker som går inn på dette, og at de er noen år gammel spiller nødvendigvis ingen rolle. 

Så er spørsmålet om man "trenger å ta et helt fag" før man begynner å se på en del praktiske løsninger ellers. Kanskje vanskelig å bedømme når man har fiklet med dette såpass lenge... 😉

Hvis jeg ellers skal anbefale noe knyttet til WiFi etter at litt grunnleggende om datakommunikasjon er på plass, er det kanskje denne: https://www.duckware.com/tech/wifi-in-the-us.html ("in the US" er et stikkord her, så det er noen elementer som ikke helt likt i europa pga. reguleringer i frekvensbruk, sendestyrker o.l.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...