Gå til innhold

Bachelor i Rettsvitenskap / Psykologi

Lujen123

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en tidligere tråd her ang. studier-planer og forsvaret. Nå har det seg slik at pga. avlyste eksamener og endret karaktersnitt ble planene betraktelig endret. Studerer nå årsstudium Jus (Rettsvitenskap), og kan få innpass på andre året på bachelor-programmene (UiA, UiS, HiNN), men ikke på de femårige masterprogrammene. Jeg kommer derimot inn på masterprogrammene etter bachelor-studiene pga. alderspoeng. Der vil jeg få friskrevet de tre første årene, og starte på fjerde året. Sammenlignet med de som har femårig master på embetsstudiene, hvordan vil min CV se ut? De har altså en CV som ser mer ryddig ut, mens jeg vil ha flere universiteter, som på rangeringer ansees som lavere kvalitet. Dette er i hvert fall min oppfattelse av markedet per nå, simpelheten at de studentene som kommer fra de tre embetsstudiene ansees som av bedre kvalitet. Nå skal vel gradsforskriften endres, men konsekvensene av dette ser man uansett ikke før om en del år. Er dette noe i det hele tatt å bekymre seg over, da vi alle blir jurister til slutt uansett? Vurderer om det er mer trygt å vente enda ett år og ta opp fag for å få innpass til femårig master i Tromsø/Bergen/Oslo. Men dette er jo et sjansespill kontra innpass på bachelor i rettsvitenskap, det vet nok alle som har erfaring med Samordna og poenggrenser…

Om jeg derimot ikke kommer inn på Bachelor-jusstudiet, vurderes bachelor i psykologi. Derimot har det seg slik at man kun blir autorisert psykolog av profesjonsstudiet. Allikevel sier to av tre masterstudenter at de har relevant jobb etter fullført studie. Tanken er å ta bachelor i Norge, og ta master i England på ett år, og potensielt bygge på med sportspsykologi. Er det noen som har erfaring/kjennskap til jobbutsiktene og tyngden en slik utdanning har? Utenom disse to studieretningene, er lektor også satt opp på Samordna, og det er jo for så vidt en veldig trygg vei å gå. Anser allikevel en PPU utdanning som mer aktuell, simpelheten pga. sneverheten i lærerutdanningen kontra jus/psykologi. Takker for alle innspill. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...