Pop Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Mener å huske jeg klarte å kjøre VFRen min med vtec-motor på 0,8 l/mil innimellom da jeg var... *host* yngre. Og det var 800ccm. Så tviler ikke på at en eldre FJ1200 kan dra det samme med langt (litt) høyere fart. Men noe var galt ja, i hodet vel og merke. Heldigvis vokser man opp og modnes en tanke. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 16. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2021 (endret) Jeg sammenligner med andre sykler med lignende store motorer (over 1000cc), alle bruker mye mindre enn Yamaha FJ1200. BMW R1200 GS bruker mye mindre. Selv 1300R Hayabusa bruker mindre enn FJ1200. Hva driver Yamaha på med? Er Yamaha generelt "tørst"? Endret 16. mai 2021 av Helm Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Yamaha har aldri vært flinke på lavt bensinforbruk. Forøvrig er sannsynligvis Honda NC750* snillest på området med under 3,5l/100km i snitt. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 16. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2021 Jeg antar dette må være grunnen til at noen anbefalte sterkt innsprøytning her i tråden. Når jeg leste rådet tenkte jeg bare vedlikehold og driftssikkerhet. FJ1200 har ikke bare forgasser, den har fire stk forgassere. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Min Yamaha XVS 1300 cruiser 2012 modell brukte 0.49 på mila. Min BMW S1000R brukte 0.61. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 On 5/16/2021 at 8:04 AM, Helm said: Jeg antar dette må være grunnen til at noen anbefalte sterkt innsprøytning her i tråden. Når jeg leste rådet tenkte jeg bare vedlikehold og driftssikkerhet. FJ1200 har ikke bare forgasser, den har fire stk forgassere. Norske motorsyklister kjører typisk fra noen hundre km, opp til kanskje 3000km, i året. Bensinforbruk er en ikke-sak for de fleste. Diftsikkerhet og pålitelighet handler vel så mye om hvor godt de tåler å stå lagret enn hvor slitesterke de er. Grunnen til å unngå forgasser har med vedlikehold å gjøre, og at du er i en prisklasse hvor det er lett å unngå. Med fire forgassere er ihvertfall to av dem "umulig" å komme til, og det er litt kunst å justere de til å gå helt perfekt likt. Dog, nyere japanske motorer trenger ikke så mye justering når de først er satt riktig. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Honda CB500X er et godt forslag. Har sett denne serien i bruk i en del kjøreskoler og de er meget lettkjørte, trygge og praktiske. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 17. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2021 On 4/30/2021 at 7:56 AM, Hanhijnn said: Hadde det på en BMW K100 (1000ccm) 85-modell. K100 synes jeg er utrolig pen, i alle fall den hvite som er avbildet i Wikipedia. Den har vistnok kallenavnet "flying brick", uten at jeg skjønner hvorfor. Det er noen K100 på Finn men ingen er like pene som denne: Jo, utseendet er en viktig faktor. Jeg vil ha noe jeg liker å se på, akkurat som med alt annet man kjøper. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Helm skrev (10 timer siden): K100 synes jeg er utrolig pen, i alle fall den hvite som er avbildet i Wikipedia. Den har vistnok kallenavnet "flying brick", uten at jeg skjønner hvorfor. Det er noen K100 på Finn men ingen er like pene som denne: Jo, utseendet er en viktig faktor. Jeg vil ha noe jeg liker å se på, akkurat som med alt annet man kjøper. Tilnavnet "Flying brick" fikk den p.g.a. motorkonstruksjonen, som var temmelig ukonvensjonell, og er det vel enda. Motoren (som du ser på bildet) er en liggende rekkefirer, hvor sylindrene peker horisontalt ut på venstre side. Det gir motoren et utseende (og størrelse) som en Leca-blokk. Derav uttrykket "flying brick". En konsekvens av den spesielle motorstillingen var at når MC'en sto på sidestøtta så rant noe olje forbi stempelringene og inn i forbrenningskammeret, med solid blårøyk som resultat, ved oppstart. Men det gav seg veldig fort, så ikkeno problem. Selve motoren skal visstnok være en kopi av en 1,0 L bensin bilmotor fra Renault. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå