aangelica Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Hei, jeg har en skriftlig innlevering i psykologi (en case) og tenkte å dele den her og høre deres tanker på hvordan jeg kan løse oppgaven? Er det noe spesielt dere kommer på som jeg bør inkludere? Case: Elise er 16 år og går i 1. klasse på studiespesialiserende. Hun gjør det bra i stort sett alle fag, men synes at fransk er utfordrende og kjedelig. Det er vanskelig å lære franske gloser og fraser, hun er redd for å snakke fransk foran medelever og det er vanskelig å få den karakteren hun ønsker seg (3). En gang hun hadde fransktime på ungdomsskolen, brukte hun feil glose, og det resulterte i at hele klassen lo av henne. Etter dette har hun kviet hun seg for å si noe feil igjen. Elise har heller aldri sett nytten av å lære seg fransk. Ikke reiser familien hennes på utenlandsferier, og hun kan egentlig ikke tenke seg å dra til fransktalende land. Hadde hun fått plass i spansk-klassen på ungdomsskolen hadde hun mye heller lært seg spansk. Den eneste grunnen til at hun valgte fransk på videregående, er fordi foreldrene hennes sa at hun skulle få påspandert bil-lappen hvis hun valgte fransk. Fransk-læreren til Elise har nesten det samme opplegget hver time, noe som ikke gjør det særlig spennende å lære språket. Når Elise får en dårlig karakter, skylder hun enten på at fransk er et vanskelig språk, at prøven er for vanskelig eller at lærerens undervisning er for dårlig. - Forklar situasjonen til Elise ved hjelp av fagbegreper og teori/modeller/forskning. - Hva kan Elise gjøre for å forbedre sin egen situasjon. Hva kan læreren gjøre? Eventuelt foreldrene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå