Gå til innhold

Enkeltmannsforetak og fast jobb i samme bransje

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vurderer å starte et enkeltmannsforetak for å ta på meg mindre Snekker jobber. Jobber til daglig i et firma som setter opp store boligblokker og feltutbygginger. 

Tenker da å holde på jobben i firma en stund for å se Ann markedet og om jeg får nok jobb. Vil jeg komme i noen konflikt med firmaet jeg jobber i? 

Tenker jo at vi kommer til å jobbe mot to helt forskjellige målgruppen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e6ad4...292

Les kontrakten din nøye. Her vil det stå hva du har lov og ikke lov til. Både i forhold til å ta på seg ekstra jobb som kan gå utover den nåværende jobben og jobb med konkurranse innen samme bransje.

Anonymous poster hash: e6ad4...292

Lenke til kommentar

start as først som sist , enkeltmannsforetak er virkelig og fraråde som bedriftsfrom , om du blir arbeidsledig så er du bare en bedrift uten oppdrag og da før du ikke støtte fra nav, er du as så ansetter du deg selv og kan permittere deg selv om du ikke har oppdrag nok . det er mange flere negativer, men det er verd og bruke litt til og lese på forskjellen 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pas1998 said:

Tenker da å holde på jobben i firma en stund for å se Ann markedet og om jeg får nok jobb. Vil jeg komme i noen konflikt med firmaet jeg jobber i? 

Man bør være litt forsiktig med akkurat det. Som arbeidstaker så har man en lojalitetsplikt og man kan ikke starte en konkurrerende virksomhet. Det er jo ikke godt å vite hva arbeidsgiver mener om dette og hva som er "konkurrerende virksomhet". Det lureste og det sikreste vil nok være å spille med åpne kort og å spørre pent om dette er OK. Da er det jo det.

https://www.wr.no/aktuelt/arbeidsrettstips/arbeidstakers-lojalitetsplikt/

Lenke til kommentar

Som andre her har kommentert.

Du har ei ulovfesta lojalitetsplikt, i tillegg er det vanleg at dette er ytterlagere beskreve i arbeidsavtale, personahandbok eller tilsvarande.

Om du kjem i interessekonflikt eller ikkje vil være ei konkret vurdering.
Slik som du legg det fram så framstår det likevel som at det du planlegg å drive med parallelt med hovedjobben din ligg svært nært kvarandre. Men det kjem nok då ann på kva du ser på som mindre snekkerjobbar, og kva konkret ditt firma driv med.
Om ditt firma driv med å bygge boligblokker og feltutbygging og du vil jobbe med å snekre kommodar og kjøkkenstolar så er det nok liten fare for konflikt. Men om både ditt firma og din arbeidsgiver driver med innvendig snekkerarbeid så blir det nok litt vel likt.

Det er uansett uproblematisk å avklare dette med arbeidsgiver. Om arbeidsgiver seier at det er greit så er det berre å starte opp. Seier arbeidsgiver nei så må du enten rette deg etter dette eller ta risikoen det er å opptre illojalt i tilsettingsforholdet.

Som nemnt så er nok det som er mest problematisk at du planlegg å drive med begge delar samtidig. Då kan du også potensielt kome i ein anna lojalitetsskvis dersom du jobbar så mykje i ditt eige firma at du ikkje kan oppfylle dine forpliktelsar til hovedarbeidsgiver med å stille utkvilt på jobb til avtalt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...