Redaksjonen. Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Hva ville Norges mest kjente elbilist valgt dersom han ikke kunne valgt Tesla? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) Noen som har tatt seg tid til å høre podden? Jeg tipper på Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. Endret 28. april 2021 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Hanhijnn skrev (9 timer siden): Noen som har tatt seg tid til å høre podden? Jeg tipper på Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. Taycan eller eqs. Forøvrig bra podcast. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Tipper BMWen i artikkelbildet. Han er eks BMW-fan og virker veldig positiv (med god grunn) til den noe aldrende (i)X3. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Er vel ingen som kan gi "et godt råd" om å kjøpe en SUV med bakhjulstrekk. Se hvor lett det er å få solgt en BMW X1 X3 uten firehjulstrekk på bruktmarkedet... Av brukte Tesla på finn er det 200 brukte med bakhjulstrekk og 1200 med firehjulstrekk. Selv BMW med alt som er på finn så er det 50/50 og fra 2015 og nyere er det stor overvekt av BMW med firehjulstrekk. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Ano__Nym skrev (5 minutter siden): Er vel ingen som kan gi "et godt råd" om å kjøpe en SUV med bakhjulstrekk. Se hvor lett det er å få solgt en BMW X1 X3 uten firehjulstrekk på bruktmarkedet... Av brukte Tesla på finn er det 200 brukte med bakhjulstrekk og 1200 med firehjulstrekk. Selv BMW med alt som er på finn så er det 50/50 og fra 2015 og nyere er det stor overvekt av BMW med firehjulstrekk. I følge den statistikken kan det jo se ut som det er vanskeligere å få solgt 4hjulstrekk, når det er 200 usolgte bakhjuls og 1200 usolgte firehjuls, så det kan virke som folk sliter med å bli kvitt de, eller er det lagd veldig mange flere firehjulstrekk ? Det som ligger på finn er jo ikke solgt.. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 11 minutes ago, grovetussen said: I følge den statistikken kan det jo se ut som det er vanskeligere å få solgt 4hjulstrekk, når det er 200 usolgte bakhjuls og 1200 usolgte firehjuls, så det kan virke som folk sliter med å bli kvitt de, eller er det lagd veldig mange flere firehjulstrekk ? Det som ligger på finn er jo ikke solgt.. Enig at den statistikken ikke sier stort. Ser man på Model 3 spesifikt, så er det 15 med RWD og 243 med AWD til salgs på Finn. Og hittil er det solgt 1623 med RWD og 24405 med AWD. Altså man skulle forvente at RWD var 6,2% av bilene på Finn, og de utgjør faktisk 5,8%. Ikke spesielt enkelt å konkludere noe der, vil jeg si. (Alle Model X er AWD, så der har man ingen meningsfull statistikk. Og det blir feil å se på Model S, ettersom de eldste bilene er RWD og de nyeste bilene er stort sett AWD. Eldre biler selges oftere på Finn.) 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Ano__Nym skrev (37 minutter siden): Er vel ingen som kan gi "et godt råd" om å kjøpe en SUV med bakhjulstrekk. Hvor mange kjøper en stor bil fordi de trenger god fremkommelighet, og hvor mange kjøper det for de vil ha mer plass og sitte høyt? Fremkommeligheten er uansett utrolig god på de bilene sammenlignet med diesel varianten. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Noen som har tatt seg tid til å høre podden? Jeg tipper på Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. Taycan for hans del, men hva som er den beste elbilen, kommer an på hvor man selv står og hvilke forventninger man har. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Snowleopard skrev (13 minutter siden): Taycan for hans del, men hva som er den beste elbilen, kommer an på hvor man selv står og hvilke forventninger man har. Ja hvis "money is no object" kan jeg vel forstå det. Morsomme og stilige biler. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Hanhijnn skrev (Akkurat nå): Ja hvis "money is no object" kan jeg vel forstå det. Morsomme og stilige biler. Tror han snakker ut fra sin nåværende finansielle status, som sikkert er en god del endret fra da han startet med vloggingen sin. Kia EV6 og Hyundai Ioniq har han vel ikke fått testet ennå. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Snowleopard skrev (4 minutter siden): Tror han snakker ut fra sin nåværende finansielle status, som sikkert er en god del endret fra da han startet med vloggingen sin. Kia EV6 og Hyundai Ioniq har han vel ikke fått testet ennå. Begynner å komme noen tester på Jutjub nå, men TB er vel ikke helt der enda. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Ano__Nym skrev (2 timer siden): Er vel ingen som kan gi "et godt råd" om å kjøpe en SUV med bakhjulstrekk. Se hvor lett det er å få solgt en BMW X1 X3 uten firehjulstrekk på bruktmarkedet... Av brukte Tesla på finn er det 200 brukte med bakhjulstrekk og 1200 med firehjulstrekk. Selv BMW med alt som er på finn så er det 50/50 og fra 2015 og nyere er det stor overvekt av BMW med firehjulstrekk. Mange biler (spesielt BMW tidligere i hvert fall) er det veldig liten ekstrakostnad å legge til AWD. Da gjør "alle" det fordi de tror alle andre vil ha det. At de ikke er i nærheten av å ha bruk for det, at RWD i 2021 er noe helt annet enn RWD i 1981, eller at de da statistisk sett har større sannsynlighet for å kjøre av veien tenker visst ikke folk på. Det medfører at markedet flommer over av AWD på enkelte modeller. Det er ikke dermed sagt at en elbil med RWD er noe mindre riktig for den gjennomsnittlige nordmann. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Må vel se på nybilsalget også da, om forholdet mellom RWD og AWD der. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) På slike AWD biler er det neppe fremkommelighet som er grunnen, til det er den uansett for lav. Så da tenker i allefall jeg, hvor mange er ikke, grisekjørt...? Og kanskje mindre slitt på splines, lagre, knuter, og det som er(?) Endret 28. april 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 KjeRogJør skrev (På 28.4.2021 den 13.05): Må vel se på nybilsalget også da, om forholdet mellom RWD og AWD der. Tesla har sluttet å selge bakhjulstrekk på alle modeller uten om Model 3. BMW på finn.no SUV og stasjonsvogn 2020- er det kun 3,8 prosent som har bakhjulstrekk. Og jeg mistenker at den ene 330e stasjonsvogna er 4wd.. Resten er iX3 hvor noen selges med NEDSATT PRIS i teksten på finn.no. Ikke akkurat rift om disse... Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Heiti skrev (På 28.4.2021 den 9.53): Hvor mange kjøper en stor bil fordi de trenger god fremkommelighet, og hvor mange kjøper det for de vil ha mer plass og sitte høyt? Fremkommeligheten er uansett utrolig god på de bilene sammenlignet med diesel varianten. INGEN av de som kjøper BMW suv med hybrid eller fossilbil kjøper bakhjulstrekk i Norge i følge statestikken så du kan jo prøve å spesialbestille deg en X1,X3 eller X5 med bakhjulstrekk og ta verditapet om tre år.... Det blir ikke pent! Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 grovetussen skrev (På 28.4.2021 den 9.23): I følge den statistikken kan det jo se ut som det er vanskeligere å få solgt 4hjulstrekk, når det er 200 usolgte bakhjuls og 1200 usolgte firehjuls, så det kan virke som folk sliter med å bli kvitt de, eller er det lagd veldig mange flere firehjulstrekk ? Det som ligger på finn er jo ikke solgt.. Haha.. Du er en artig skrue. Før du slenger ut en slik påstand bør du vite noe om gjennomsnittlig liggetid og nybilsalg. Det er ABSOLUTT IKKE fordi det er rift om bakhjulstrekk bilene. Du finner IX3 på finn.no med REDUSERT PRIS i teksten. Ikke akkurat en bil med leveringstid eller stor ståhei. De glemmer til og med å ha den med i sammenligninger i aviser som sammenligner biler i samme klasse. Det blir ikke stort tydeligere "Hold deg unna" tegn enn hva IX3 har. Det skyldes jo at konkurrentene kan levere det markedet vil ha. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Ano__Nym skrev (7 timer siden): INGEN av de som kjøper BMW suv med hybrid eller fossilbil kjøper bakhjulstrekk i Norge i følge statestikken så du kan jo prøve å spesialbestille deg en X1,X3 eller X5 med bakhjulstrekk og ta verditapet om tre år.... Det blir ikke pent! Det er ikke relevant for noe av det jeg sa. Folk kjøper større biler en nødvendig for de vil sitte høyt. De vil også "ha god plass" og tenker at jo større bil, jo mer plass. I realiteten har vell mange stasjonsvogner like god plass som en SUV. Mange tenker også at jo tyngre bil, jo mer trafikksikker er den. De tenker lite på alle ulempene det medfører. Forhandlere vil selvfølgelig selge biler med mest mulig utstyr, da de sitter igjen med mest penger da. Nå er vell 4wd bakt inn i prisen på de fleste biler. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 Heiti skrev (På 30.4.2021 den 16.55): Det er ikke relevant for noe av det jeg sa. Folk kjøper større biler en nødvendig for de vil sitte høyt. De vil også "ha god plass" og tenker at jo større bil, jo mer plass. I realiteten har vell mange stasjonsvogner like god plass som en SUV. Mange tenker også at jo tyngre bil, jo mer trafikksikker er den. De tenker lite på alle ulempene det medfører. Forhandlere vil selvfølgelig selge biler med mest mulig utstyr, da de sitter igjen med mest penger da. Nå er vell 4wd bakt inn i prisen på de fleste biler. Nå viser deg seg at vekt har lite å si på veislitase(før det blir dobling+ av vekt. Ekstra dekk i bredden på en aksel og ekstra aksel gir selvfølgelig mer slitasje enn). Bredden på dekk har mest å si på svevestøv. 4wd er absolutt ikke innbakt i prisen på noe som helst måte. Med fossilmotor kreves det store dyre ekstradeler som fordelingskasse, mellomaksling og bakaksling med mer, alt ettersom utgangspunkt av bil. I Norge medfører det mer co2 avgift etter utstlipp etc og påfører som regel ekstrakostnader fra 30.000-80.000kr "SUV" og MPV, Større biler som minivan og van har fordeler som høyere døråpninger, seter med lenger avstand til gulv som gir komfort for å slippe å bøye seg i rygg for inngang i særlig baksete, innlasting av barn i barneseter, høyere bagasjerom for hundebur og barnevogner etc. Jeg vil si både barnefamilier og eldre drar nytte av disse fordelene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå