uname -i Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden): Jepp. Og før det blir det pilotproduksjon på trolig inntil 10 GWh/år. Ja, de trenger bare å få på plass to små detaljer først. Hvordan få laget batterier som virker. Hvordan produsere dem i volum Samme status nå som for et halvt år siden. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 1 hour ago, hekomo said: Du glemmer også at Model Y kom før tiden. Mange hevder at Model Y kom før den var ferdig utviklet.. Sannsynligvis pga press fra børsen og ikke Tesla et frivillig valg fra Tesla. 1 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Disse er vel av like dårlig byggekvalitet uansett hvor de er bygd? Husker ene framhjulet sto over 1cm lenger ut enn det andre på min TMS. "Premium" 🤣 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Marzo skrev (8 timer siden): Mange hevder at Model Y kom før den var ferdig utviklet.. Sannsynligvis pga press fra børsen og ikke Tesla et frivillig valg fra Tesla. Nei, den var ferdig før tiden. Hva er det med deg og konstant trolling da? 5 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 hekomo skrev (11 timer siden): Hvor mange ganger ble ID.3 forsinket? Eller haugevis av biler fra andre produsenter? Forsinkelser er ikke noe nytt. Lang leveringstid er vanlig, men at det er haugevis av biler som har vært forsinket er nok ikke tilfelle. Det uvanlige her er at en risikerer en at kundene i Europa ikke får bilene før modellen er gjennom 1/3 av en normal modellsyklus. Det er relativt unikt. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 8 minutes ago, AL123 said: Lang leveringstid er vanlig, men at det er haugevis av biler som har vært forsinket er nok ikke tilfelle. Det uvanlige her er at en risikerer en at kundene i Europa ikke får bilene før modellen er gjennom 1/3 av en normal modellsyklus. Det er relativt unikt. Sånn er det desverre når man har mer etterspørsel enn produksjonskapasitet. Alle kan ikke få. Men det bygges nye fabrikker så raskt de klarer. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Det er det mange merker som har hatt de siste 10-15 årene, men det handler om å være god på å skalere. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 11 minutes ago, AL123 said: Det er det mange merker som har hatt de siste 10-15 årene, men det handler om å være god på å skalere. Det er vel knapt noen som har vært like gode som Tesla på å skalere. 50% vekst per år i snart 10 år i strekk er svært bra. Mulig f.eks Ford klarte noe lignende for ca 100 år siden. Og kanskje enkelte av de kinesiske bilprodusentene. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden): Det er vel knapt noen som har vært like gode som Tesla på å skalere. 50% vekst per år i snart 10 år i strekk er svært bra. Mulig f.eks Ford klarte noe lignende for ca 100 år siden. Og kanskje enkelte av de kinesiske bilprodusentene. Tror ikke vw ligger langt bak på vekst i el biler. Visstnok 150% økning fra 2019 til 2020? Blir artig å se hvor lang tid de bruker å sette opp en fabrikk i USA? 2023? 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden): Det er vel knapt noen som har vært like gode som Tesla på å skalere. 50% vekst per år i snart 10 år i strekk er svært bra. Mulig f.eks Ford klarte noe lignende for ca 100 år siden. Og kanskje enkelte av de kinesiske bilprodusentene. For det første så er man ikke god på å skalere hvis man bruker 2 år på å få en bil inn på det viktigste markedet i verden. For det andre har jo den skalereingen de har fått til gått over stokk og stein mtp kvalitet og arbeidsforhold. Det finnes vel knapt noe grellere eksempel i den vestlige verden. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 6 hours ago, AL123 said: For det første så er man ikke god på å skalere hvis man bruker 2 år på å få en bil inn på det viktigste markedet i verden. For det andre har jo den skalereingen de har fått til gått over stokk og stein mtp kvalitet og arbeidsforhold. Det finnes vel knapt noe grellere eksempel i den vestlige verden. Nå er vel Europa det tredje viktigste markedet i verden, i hvert fall for Tesla. Det var en tid der det var det viktigste markedet etter USA. Vi vil nok få biler etter hvert, men vi er ikke førsteprioritet. Og det stemmer at det har vært noen utfordringer med kvaliteten til tider, men Tesla jobber seg gjennom det, og har stort sett alltid vært flinke på å fikse ting som er feil. Arbeidsforholdene har aldri vært særlig problematiske, men de hadde noe mer arbeidsskader enn gjennomsnittet sånn ca i perioden 2012-2016, om jeg husker rett. Nå har de færre arbeidsskader enn gjennomsnittlig for industrien. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 7 hours ago, Trestein said: Tror ikke vw ligger langt bak på vekst i el biler. Visstnok 150% økning fra 2019 til 2020? Blir artig å se hvor lang tid de bruker å sette opp en fabrikk i USA? 2023? Det er litt enklere med økning når man bytter ut kapasitet ved eksisterende fossilbilfabrikker for elbiler. Totalproduksjonen av biler for VW mener jeg gikk ned i 2020, til dels pga korona. Det er også litt enklere med stor prosentvis økning når man øker fra et lavt nivå, og man får jo også se hvor lenge de klarer å opprettholde veksten i elbilsalget. Det er stor forskjell på ett år og ti år. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Nå er vel Europa det tredje viktigste markedet i verden, i hvert fall for Tesla. Det var en tid der det var det viktigste markedet etter USA. Vi vil nok få biler etter hvert, men vi er ikke førsteprioritet. Europa er det nest STØRSTE markedet i verden, etter kina, men det er det desidert viktigste. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 4 minutes ago, AL123 said: Europa er det nest STØRSTE markedet i verden, etter kina, men det er det desidert viktigste. Hvorfor syns du det? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden): Det er litt enklere med økning når man bytter ut kapasitet ved eksisterende fossilbilfabrikker for elbiler. Det vi har fått høre til nå er at de store bilprodusentene var sjanseløse fordi de var fastlåst i fossilteknologi. Men her ser man fasiten. Produksjonslinjer kan ganske enkelt endres til å lage elbiler og det som teller for suksess er hvor generelt god man er på å produsere biler. Drivlinjen er viktig, men en detalj i det store bildet. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 (endret) 18 minutes ago, uname -i said: Det vi har fått høre til nå er at de store bilprodusentene var sjanseløse fordi de var fastlåst i fossilteknologi. Men her ser man fasiten. Produksjonslinjer kan ganske enkelt endres til å lage elbiler og det som teller for suksess er hvor generelt god man er på å produsere biler. Drivlinjen er viktig, men en detalj i det store bildet. Det er ikke helt uproblematisk å bytte fra fossilbiler til elbiler ved en eksisterende fabrikk, men det er så klart en fordel i forhold til å starte med en skog. Hovedutfordringen ved å bytte produksjonen til elbil er i hovedsak tilgang på batterier. Dette har også bilprodusentene opplevd, med diverse leveranseproblemer, og resulterende reduksjoner i produksjon. Men det kan virke som VW har gjennom sine partnere fått grei tilgang på batterier. Akkurat hvor begrensende denne tilgangen er vet vi ikke helt. Vi får se. (Men når det gjelder salget til VW i Norge, så er det ned 39% i Q1 2021 i forhold til Q1 2020. Salget til Audi er ned 50%. Skoda er ned 32%. Vi får se om de klarer å hente det inn senere på året. Tesla derimot er opp 87%.) Endret 29. april 2021 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden): Hovedutfordringen ved å bytte produksjonen til elbil er i hovedsak tilgang på batterier. Batterier er som alt annet i en forsyningskjede og det er det noe de store bilprodusentene har greie på. Man har batteriprodusenter og så har man kunder. Verre er det ikke. Det er riktignok en mangel på råmaterialer(prisene skyter i været), men det er et generelt problem for bransjen. Du vet kanskje status på Teslas prosjekt med å utvinne litium med bordsalt fra Nevadas sandsletter? Et halvt år siden dette ble presentert som noe veldig enkelt av Elon Musk så regner med at de har kommet et stykke på vei der. Endret 29. april 2021 av uname -i 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 (endret) 7 minutes ago, uname -i said: Det er riktignok en mangel på råmaterialer(prisene skyter i været), men det er et generelt problem for bransjen. Råvareprisene er ganske uproblematiske. Litt mer utfordrende for kjemier som bruker mye kobolt, som NMC, men selv der ikke spesielt problematiske. Det som er utfordringen er produksjonskapasitet. Det tar tid å bygge ut ny kapasitet, og få denne i drift. Batteriproduksjon krever ekstrem nøyaktighet i alle ledd, noe som betyr at det passer dårlig sammen med hastearbeid. 7 minutes ago, uname -i said: Du vet kanskje status på Teslas prosjekt med å utvinne litium fra Nevada med bordsalt? Et halvt år siden dette ble presentert som noe veldig enkelt av Elon Musk så regner med at de har kommet et stykke på vei der. Jeg antar de fortsetter å jobbe med det, men dette er ikke noe som er spesielt viktig. Endret 29. april 2021 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 uname -i skrev (2 timer siden): Batterier er som alt annet i en forsyningskjede og det er det noe de store bilprodusentene har greie på. Likevel ble de tatt på senga av brikkemangel (mens Tesla elegant har manøvrert seg gjennom dette). Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 29. april 2021 Del Skrevet 29. april 2021 17 hours ago, hekomo said: Nei, den var ferdig før tiden. Hva er det med deg og konstant trolling da? Du troller bare med deg selv. Model Y kom med en rekke forhastede løsinger i sine tidlige utgaver. De som fikk bilene tidlig har måttet levere tilbake bilene for å få byttet til nye deler ettehvert som de ble ferdige. En av de mest omtalte var blandt annet denne: Dagens utgave ser mer gjennomført og korrekt ut. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå