Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Om ett år innfører EU fartssperre i alle nye biler


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om å bli tvunget til å holde max. fart som står på i h.t. fartsgrensen? 😉

EU innfører et hastighetsbegrensningssystem de har kalt ISA. Det står for «Intelligent Speed Adaption» og inkluderer den «andre bølgen» av aktive sikkerhetssystemer som tar i bruk all innebygd teknologi som sensorer, radar, kameraer, GPS og lasere.

I bunn og grunn betyr det en fartssperre som automatisk begrenser motoreffekten slik at man ikke overskrider fartsgrensen.

Systemet leser trafikkskilt og farten stilles automatisk inn etter fartsgrensene som er angitt på veien. GPS-en er også knyttet til digitale fartsgrensekart og gjør at ISA-systemet oppdateres hele tiden underveis.

https://elbil.no/om-ett-ar-innforer-eu-fartssperre-i-alle-nye-biler/

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man trenger å gasse på litt ekstra, så finnes det heldigvis en mulighet.

Systemet kan slås av midlertidig ved å trykke på en knapp eller hvis du gjør en «kickdown» med gasspedalen. Det vil gi en trygghet ved for eksempel forbikjøringer.

Men utviklingen går uansett i retning av at vi blir mer og mer gjennomregulerte. Er litt trist, men er vel sånn det må bli.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Tåkefyrste said:

Fører sikkert bare til enda mer irritasjon i trafikken og flere sinker som skal ligge 10-20 under fartsgrensen.

Eller motsatt? Hvis disse får hjelp til å ligge akkurat på fartsgrensen i stedet for 10 under i frykt for å kjøre for fort, samtidig som det er mulig for de som ønsker å komme seg over så er jo det en forbedring.

Ser ikke verre ut enn f.eks slik det er med ESC. Det skal også være på som standard med mulighet for å skru av så lenge det aktivert automatisk neste gang bilen startes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blir spennende hvordan dette går i praksis. Det hender ofte at min bil enten ikke klarer forstå hva som er gjeldene fartsgrense der jeg er, eller så tror den at den er en helt annen enn det den er.

 

Kjipt å bli tvunget til å kjøre i 30 km/h på motorveien fordi systemet ikke er 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min erfaring med slike systemer er "meh" på sitt beste. Utrolig ofte blir ikkje skiltene lest av. Ofte viser bilen "130" når det er 70 sone allerede (i Europa) og det motsatte - skilte viser 80, bilen holder 50. Same med TomTom/Google maps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å klistre ett 120 fartsskilt foran kameraet.

Sitat

Systemet kan slås av midlertidig ved å trykke på en knapp eller hvis du gjør en «kickdown» med gasspedalen. Det vil gi en trygghet ved for eksempel forbikjøringer.

Så dette systemet vil kun virke med Cruise Control 

Lenke til kommentar

Jeg har skiltgjenkjenning med både kamera og GPS, og i 20-30 % av tilfellene leser den feil fartsgrense. Enten er Hyundai sitt skiltgjenkjennings-system elendig, eller så er denne teknologien overhode ikke moden nok for denne applikasjonen.

Uansett, så lenge det kan slåes av så vil de farlige fartsbøllene fremdeles kunne kjøre så fort de vil. Så det er bare en fordyrende tulleløsning. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Unødvendig tullesystem som gjør biler dyrere for forbrukerne. 

Trolig ikke som du vil merke. De fleste biler solgt i 2021 har allerede alle de nødvendige komponentene på plass, og mange produsenter har allerede utviklet ISA.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, debattklovn said:

Unødvendig tullesystem som gjør biler dyrere for forbrukerne. 

Ja, for det er jo ikke mange ulykker relatert til fart.. og følgene av disse ulykkene koster jo ikke samfunnet enorme beløp.. og de pengene kommer jo ikke fra våre felles skatter og avgifter..

Et unødvendig tullesystemet som bare koster oss penger 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er piss i havet. Eneste det har noen betydning for er bunnskrapte firmabiler der en hver mutter er en kalkulert utgift. Alle andre biler vil ha kamera, GPS og ACC klart allerede, der det bare er snakk om å sparke produsentene i ræva for å få det implementert.

Se hvor mye utvikling som har skjedd i bilindustrien de siste 10 åra uten at prisen har endret seg noe nevneverdig.

Lenke til kommentar

Var nettopp en artikkel hvor skiltleseren i bilen leser skiltene i sidegaten så det bråbremset på motorvei, og gasset så på igjen, så de må bli kvitt "barnesykdommene" før de tvinger folk til å bruke dette.

Har CC på egen bil, men jeg liker ikke å bruke det da jeg føler at jeg mister kontroll, og mister følelsen på bilen, og reaksjonen går ned da en flytter foten vekk fra pedalene.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Var nettopp en artikkel hvor skiltleseren i bilen leser skiltene i sidegaten så det bråbremset på motorvei, og gasset så på igjen, så de må bli kvitt "barnesykdommene" før de tvinger folk til å bruke dette.

Jepp. Områder hvor dette skal brukes må være "kvalitetssikret" så ikke systemet leser inn feil parametre, så som fartsgrense på kryssende vei (bro/tunnel o.s.v.) eller parallellgate. Og kartdata MÅ være oppdatert kontinuerlig. Først DA kan det taes i bruk på en trafikksikker måte.

Lenke til kommentar

Utrolig mange som f.eks. kjører for sakte i 90-sonen som er mellom Strømsås-tunnellen og Mjøndalen.  Satt på med en som hadde litt gammelt GPS-kart og der stod det 80 gitt...

Generelt mange som kjører saktere enn fartsgrensen på veier med enkelt felt og autovern på begge sider - jeg antar det kan være fordi fartsfølelsen blir større når midt-autovernet kommer tett på sjåføren -> som gjør at de senker farten.  Paradoksalt da en vei med autovern på begge sider må være noe av det sikreste som finnes...  men de samme sjåførene øker altså hastigheten når det åpner opp og blir to felt...  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Svakheiter ved skiltavlesing i dagens bilar er sjølvsagt eit tema for dei som jobbar med ISA, og i eit samandrag frå eit svarbrev på bla. kvaliteten på skiltavlesing står det:

Sitat

The event-based performance requirement for the reliable determination of the road speed limit should differentiate between the two types of signs and furthermore require higher performance:

  • For explicit speed limit signs: the correct speed limit should be determine for ≥99% of sign passing events.
  • For implicit speed limit signs: the correct speed limit should be determine for ≥95% of sign passing events.

Kjelde: https://etsc.eu/response-to-the-draft-delegated-act-on-intelligent-speed-assistance-isa/

Dei vil altså stille strengare krav til systema enn i dag. Eg har sjølv opplevd litt forskjellig med skiltavlesing på bilen, og dei må vel ha eit tiltak for at skilt kan snø ned. Kanskje dei då vil gå etter GPS eller berre deaktivere systemet og gje føraren kontrollen.

Hovedsida: https://etsc.eu/tag/isa/

Det er gjort framsteg på dette område siste årene: https://etsc.eu/updated-euro-ncap-tests-reveal-advances-in-traffic-sign-recognition-technology/

Gavekort skrev (På 27.4.2021 den 19.34):

Det er forskjell på å tvinge denne egenskapen til å være i alle biler og å tvinge denne egenskapen til å være på hele tiden.

Mange nye biler har dette allerede.

Spørsmålet er korleis føraren kan styre det. Kan det deaktiverast for ein heil tur? Kan det deaktiverast permanent? Det er mogleg dei går for ei løysing der ein kan deaktivere det midlertidig for ein tur, men at det slår seg på igjen før neste tur. Om ein i tillegg må gjennom ein sekvens med handlingar for å deaktivere det for ein tur så kan det kanskje føre til at eit fleirtal har det aktivert. Dei som skal ut og kjøre fort vil sjølvsagt berre deaktivere det i så fall.

Sitat

Switching off ISA systems should require a sequence of actions, in order to make the difference with temporarily overriding the system clearer to drivers and to harmonise such requirements across the different ADAS systems.

Lengre versjon av svaret:

Sitat

5. Deactivation of the ISA system - (Paragraph 2.2.1.3.)

ETSC calls for a different approach between a temporary override of one speed limit (while the ISA
system is still ON) and the deactivation of the ISA system until the vehicle is restarted.

Each encountered speed limit can individually easily be overridden in the two feedback modes that
ETSC is advising, by pushing somewhat harder on the accelerator pedal.

ETSC therefore calls for the deactivation of the ISA system to require a sequence of actions by the
driver. Requiring a sequence of actions by the driver to turn off the system would make the difference
between temporarily overriding and deactivating the system clearer to the driver.

Moreover, the GSR also requires a sequence of actions by the driver in order to switch off other
advanced driver assistance systems (ADAS) such as the advanced emergency braking system, the
emergency lane-keeping system, and the lane departure warning system. Therefore requiring a
sequence of actions for ISA systems will ensure harmonisation across the requirements for different
ADAS systems and thereby help minimise driver confusion.

In order to prevent driver distraction, ETSC calls for the possibility to switch off the ISA system to only
be available to the driver while in the vehicle is in standstill.

ETSC furthermore calls for visual warnings to always be provided to the driver. There is every reason
to believe that drivers will find this to be helpful and such a configuration has been widely used in
real-world trials of ISA.

https://etsc.eu/wp-content/uploads/ETSC-Response-to-draft-Commission-Delegated-Regulation-on-ISA.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...