Gå til innhold

Renault Zoe - Høyt forbruk uten bruk?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Underlig spørsmål

Hadde problemer på ett ladeanlegg, og la merke til en som har hadde litt rare lade mengder. 200kWh, 500kWt osv pr sesjon, så måtte sjekke om det kunne være noe galt.

Det er en Renault Zoe, som står tilkoblet over langt tid. Den ene sesjonen var den tilkoblet 69 dager, og hadde brukt 536kWt, noe som kjapt regnet tilsvarer 7,76kWt pr dag. Kan det være trafoen på ladekablen bruker så mye i varmetap selv om det ikke lader. Eller så er det vel mest sannsynlig at de har på forvarming 1 gang om dagen, men hørtes også mye ut der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres mest ut som den gjør 'noe rart' mens ingen ser på, kanskje forvarming og lading til gitt tidspunkt 1 gang i døgnet? Jeg har stilt inn min TM3 'feil' ved minst 2 anledninger. Ene gangen sto den til forvarming til gitt tidspunkt 7 dager i uka(jeg mente 5). En annen gang ladet den med ladekalender og skrudde på oppvarming samtidig med lading. Noen av valgene for ladekalender/forvarming kan være lett å forveksle. 

I følge elbilforum er for øvrig Zoe en av de bilene som kan stå lenge tilsynelatende uten å miste en eneste km på batteriet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Trolig trafo og den innebygde laderen som står bak da disse to komponentene er svært ineffektive på Zoe. På å få en kW inn på batteriet forbruker den nesten dobbelt så mye strøm som en hvilken som helst annen bil. Det sies at å ha trafoen i garasjen blir som å ha en egen varmovn der, så...

Lenke til kommentar

Går vel sikkert en del effekt i å konvertere fra IT til TN nett ja. Zoe bruker vel og motorviklingene som lader i bilen (derfor man trenger trafoen) og vet ikke hvor effektivt det heller er.

Men ting som blir varmt bruker strøm. Er trafoen veldig varm så bruker den nok en del strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...