Gjest fe89c...e62 Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Holder for tiden på å selge leilighet. Den ligger ute til X i pris, hvor megler og jeg har satt ned prisen tidligere. I mellomtiden har jeg pusset opp noe slik at å takke ja til bud på X antall kroner blir ett stort tap for meg. Er det ulovlig å takke nei til ett bud på eller over X? Det nærmer seg visning og må evt øke prisen om dette blir ulovlig. Anonymous poster hash: fe89c...e62 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Det er i utganspunktet full avtalefrihet i Norge. Dette innebærer at du som boligselger fritt kan selge til hvem du vil, til hvilken pris du vil. Med andre ord er det ingenting som hindrer degi å avslå et bud på prisantydning. Men. Det som derimot er ulovlig, er å operere med «lokkepris». Det betyr at selger bevisst legger ut boligen til en pris som er lavere enn forventet salgspris. Som oftest vil hensikten med dette være å lokke flere mennesker med i en budrunde, og på den måten presse prisen opp. I ditt tilfelle vil jeg påstå at du i det minste er i gråsonen. Det høres ut som om du egentlig forventer enn høyere pris enn prisantydning, pga oppgraderinger som er gjort i ettertid. Jeg ville definitivt sørget for å fått en ny prisvurdering, ny annonse og ny prisantydning, før jeg ville gått videre med salgsprosessen. 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Det er ein vesentleg forskjell på å sette ei prisantydning (som ikkje kan være ein lokkepris) og det å sette X kroner i pris. Har du lagt ut leiligheita til f.eks. 3 mill så er det i utgangspunktet å sjå på som eit tilbud frå deg som selger som kven som helst kan akseptere og få leiligheita til den prisen. Dersom det er prisantydninga som er 3 mill så er det ikkje eit tilbod for deg som selgar, men det skal være ein realistisk pris som du i utgangspunktet er villig til å akseptere om du får tilbod om 3 mill. Om du ikkje er villig til å selge for prisantydninga så er det fort å sjå på som eit lokketilbod. Bransjenormen for god eigedomsmeklarskikk i Norge seier at prisantydninga skal ikkje være lavare enn det selger er "villig til å akseptere". Som nemnt så er det avtalefriheit, så det er sjølvsagt også mange gråsoner. Du må f.eks ikkje nødvendigvis selge til prisantydning og du får bod på prisantydninga, andre forhold rundt avtalen kan være grunnlag for å avslå budet utan at du opptrer uredeleg med ein lokkepris. F.eks. ugunstig overtakingsdato, usikkerheit rundt betalingsevne til budgjevaren, osv kan være gode grunnar til å avslå bodet sjølv om prisen i seg sjølv er akseptabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå