torest Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Skal selge norsk hydrofoilteknologi til hele verden [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Hvis disse skal erstatte så mye som 2000 arbeidsbåter i Singapore så går jeg ut fra det blir et omtrent like høyt antall og dermed massive stordriftsfordeler når disse skal masseproduseres - i Asia går jeg sterkt ut fra. Det må jo bare bety relativt lave priser. Dette kan bli en vinner i oppdrettsnæringa i Norge. Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Husker jo de som trafikkerte Vestlandet på 70-tallet. De ble jo gjerne kalt "hydrofeilen" på folkemunne. Dette konseptet var jo ikke helt problemfritt. Så da lurer jeg jo på: Hva er nytt nå? 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Norges kystfarvann er ikke som reden i Singapore. Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Jeg skjønte ikke hva som er unikt eller nytt. 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) 14 hours ago, Mutant_100 said: Jeg skjønte ikke hva som er unikt eller nytt. De gamle hydrofoilbåtene hadde faste foiler som skar overflaten på sidene. Det gav en god del bølgeslag og vibrasjoner. Nyere løsninger har helt neddykkede foiler med styreflater som styrer både høyde og krenging med avanserte kontrollsystemer. Legg merke til de to svarte stengene som kommer ned fra bunnen av båten. Det er også en bakre foil, som han skjuler med hånden (sikkert ikke tilfeldig). Fjellstrand har hatt en slik løsning med styrte foiler(Foilcat) endel år, men de slo ikke helt gjennom. Det er antagelig enklere nå, med nye materialer, som gjør båtene lettere og foilene mer effektive. For behagelig gange i litt bølger er det viktig at foilene er helt nedddykket, mens skroget er så høyt oppe at bølgeslag unngås. Endret 28. april 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå