Gå til innhold

Hjemmeeksamen sykepleie

Hanne12

Anbefalte innlegg

Jeg har glemt å oppgi hele 13 kilder i litteraturlisten min!!!! Det var en hjemmeeksamen over to dager. Jeg syns i utgangspunktet hjemmeeksamener er vanskelig så når jeg først kommer i h

gang så skriver jeg og glemmer å skrive opp kilden - dog har referert i teksten men glemt å oppgi i litteraturlisten.. 

jeg er så redd for at det skal Bli tatt for fusk. Har noen opplevd noe likningene??? Jeg går tredje året/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du blir tatt for fusk siden du har utelatt, altså glemt noe. På den annen side så er alle kildehenvisninger og referanser  svært viktig og noe det lønner seg å føre på eget ark med sidehenvisning ettersom oppgaven skrives. Det forenkler å skrive oppgaven enn å forsøke å få med seg alt og slå opp igjen i kildematerialet i ettertid. Uansett, lykke til. 

Lenke til kommentar

13 kilder - er det alle kildene eller hvor stor andel av oppgaven utgjør dette? 

Vil tro det er forskjeller fra skole til skole, men det vil jo i utgangspunktet slå ut som plagiat ja - om du ikke får lov til å supplementere kildene som et vedlegg eller noe.

Lenke til kommentar

Her har du nok bomma helt ja. Å ikke oppgi kilder er noe man slutta med på ungdomsskolen. Så vanskelig er det da ikke å lage litteraturliste. Plagiering og fusk på eksamen er noe man tar alvorlig og kan ende opp med at man blir utestengt i inntil et år og dette gjelder samtlige utdanningsinstitusjoner - da dette registeret føres nasjonalt. Jeg her selv sittet i klagenemnda på en høyere utdanninginstitusjon som studentrepresentant som behandler fuskesaker. Det er veldig sjeldent at studenter får medhold i fuskesaker.  Lengden på utestengelsen kommer helt an på alvorligheten i saken og ikke minst hvilket nivå studenten er på (man tar fusk blant masterstudenter særlig mer alvorlig enn førstesemester bachelorstudenter) , men er som oftest enten 6 måneder eller 1 år. 

Studentene er dog ikke uten rettssikkerhet i disse sakene, de får dekket advokat til og med tingretten av institusjonen noe som jeg jo mener er riktig at man får da.  Saksgangen er klagenemnda, klagenemnda en gang til om klagen opprettholdes - hvis nei, går saken til felles klagenemnd som er nasjonal, de kan sende saken tilbake igjen til institusjonen, gjøre nytt vedtak eller opprettholde vedtaket. Så er det tingretten så det er noen instanser den går gjennom, det er dog rent sjeldent at fuskesaker ender opp der da. Men skikkehetssaker gjør det flere ganger - da det er noe annet igjen og er mer alvorlig enn fuskesaker. Der er utestengelsen 5 år på samme type utdanning i hele Norge. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...