Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) Hei! jeg har nettopp fått leilighet og det gir mulighet for å kjøpe stasjonær pc. Jeg har en bærbar macbook jeg overtok etter en annen og den er fra 2014 tror jeg. 16gb minne osv. Jeg har musikkproduksjon som hobby, og vet d anbefales jo kraftigere jo bedre. Jeg kan ikke spille alt med macbook jeg har, ønsker bedre pc for å kunne ha gamingmuligheter også, uten lag osv, bra grafikk. Jeg så på apple iMac 27’’ 5k skjerm, når jeg oppgraderer grafikkort og minne og prosessor, (i9 prosessor), kommer den fort opp i 40 000 kr. jeg vet ingenting om hvor bra grafikkorter og prosessoren blir, men til 40 000 r jeg sikker på at d bra noK til mitt behov. (Eller Jeg vet i9 skal være ganske bra nok). MEN, til samme pris, fant jeg msi creator series p100x eller noe, den hadde 64 gb minne, og sikkert like bra grafikkort, prosessor og lagringsplass, kanskje bedre flere ting. PC virker mer for pengene enn Mac. Så jeg fristes av pc pga det, mer for pengene. Men, her er litt spørsmål, jeg er litt ukjent med hvor jeg bør kjøpe pc fra, jeg ønsker offisielt/seriøst selskap som elkjøp osv, komplett virker bra med noe negativ omtale. Jeg kjøper ihvertfall ikke uten å ha en trygghetsfølelse på hvor jeg kjøper d ifra. uansett, hvordan er det å ha stasjonær pc med kabinett? Jeg er veldig ukjent med mye av det tekniske, avkjølingssysrem osv, om det kan oppstå problemer med pcn. å kjøpe mac virker enkelt og greit, at man får det rett hjem på døren nesten, mens pc virker som kan oppstå litt mer trøbbel med deler osv, jeg vet ikke. Jeg har litt mer trygghetsfølelse på å kjøpe en mac enn en pc, men jeg ser ingen grunn til at d ikke skal gå greit med pc heller. det blir bare spill/musikkproduksjon, den står stille og får avkjølingsmuligheter, gjemmer ikke kabinettet i noe. Jeg får kanskje ikke ordforlagt meg godt nok men jeg tror man skjønner litt av d jeg lurer på utifra d jeg skriver, jeg er nybegynner og veldig uerfaren med pc, plutselig får man en pc og den har masse komponenter man ikke har kunnskap om og kjennskap til (jeg skjønner jeg burde lese litt kanskje). Jeg poster d som står her. redigert: Forresten, når jeg først endelig kjøper en pc til 40k, ønsker jeg liksom minst mulig problemer. Ikke noe lang leveringstid, delene funker ikke, må byttes nytt men er ikke på lager, den slags ting. Å kjøpe en pc og plutselig noe trøbbel med leverandør, åj, du må vente 5 måneder! Noe sånt. Jeg vil helst ha at alt går så greit for seg som mulig, men d r kanskje ikke alltid like lett å få garantert, avhenger hvor man kjøper ting fra. Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) Hadde aldri brukt 40k på ein Intel-mac no mens overgangen til Apple Silicon er i gang. Blir utdatert pga. manglande programvarestøtte om eit par år (om du ikkje har planar om å køyra Windows eller Linux på han då). Hadde uansett valt PC om du ikkje er veldig bunden til software som berre finst på mac. Det er vel helst spel du treng grafikkort til i ditt tilfelle, og dedikerte grafikkort på mac er som regel retta mot grafisk arbeid heller enn gaming. 5K-skjermen er kanskje òg overkill for ditt bruk, i tillegg til at gaming i 5K krev eit kraftig grafikkort, og at det faktisk finst færre spel til mac. Kjøper du fabrikkbygt PC frå ein rennomert forhandlar treng du ikkje å kunna meir om innmaten enn på ein mac. Berre å gå tilbake å klaga om noko er gale. Mange av dei som diskuterer kjøling og feilsøking her inne har heimebygde system, og då blir saka annleis. Alternativt kan du venta til dagens 5K-iMac blir oppdatert, antakeleg seinare i år. Apple Silicon har vist seg å gi mykje for pengane i bærbar-marknaden. Det kan godt vera high-end prosessorane blir like bra. Utfordringane mtp. gaming vil fortsatt vera der, dog. Endret 26. april 2021 av MKap 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Husk at du f.eks med Reaper kan koble opp flere maskiner i nett og bruke dem i samme system. Du må ikke bruke en superkraftig maskin. Jeg hadde f.eks vurdert å spe på med noen Mac mini med Apple Silicon. Disse er små og kraftige. 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) Takk for svar! (MKap) så egentlig, jeg kan vel bare fokusere på å kjøpe fabrikkbygd pc fra rennomert forhandler, og bare klage hvis det er noe galt som du sier. Men, hva anbefales det til både musikkproduksjon og gaming? alt jeg tenker på er minne 32 gb, i9 prosessor, og helst bra grafikkort til gaming. D r vel alt jeg egentlig trenger tenke på? Og med en gang det er rundt 40k så inneholder d sannsynligvis alle disse tingene, i9 osv. så bare prøver jeg å se på ulike pcer på nettsteder osv og finne grei pris. jeg virker å lande på å skaffe pc nå merker, mer enn mac også pga det du sa nå nettopp om heller å vente på nye ting. Jeg begynner å bli klar for pc merker jeg. Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) vidor skrev (21 minutter siden): Husk at du f.eks med Reaper kan koble opp flere maskiner i nett og bruke dem i samme system. Du må ikke bruke en superkraftig maskin. Jeg hadde f.eks vurdert å spe på med noen Mac mini med Apple Silicon. Disse er små og kraftige. Uhm, (takk for svar) det er sikkert bra svar jeg har fått fra deg, men jeg er såpass lite kjent med det ene og det andre, Jeg søkte mac mini og så det stod at det var noe prosessorgreier..... Reaper kom musikkprogram. Vel om det er musikkprogram du referer til har jeg allerede betalt for flstudio med mer, og har ingen planer om å bruke mye andre lydprogrammer med det første : P d blir bare å laste ned pc versjon istedet for mac versjon på flere av ting jeg allerede har betalt for. Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) (Den så vel forresten ikke så dum ut til prisklassen, den fra msi som jeg nevnte?) https://www.eteknix.com/msi-creator-p100x-10th-review/amp/ Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) FL er litt sært og integrert. Det funker ikke slik som andre mer klassiske DAW. Skal du bruke kun dette støtter jeg mer tankegangen om å bruke en kraftig maskin som P100X. Dog, som PC-bygger liker jeg ikke helt små spesialbygde maskiner som veldig ofte forhindrer deg med oppgraderinger du vil gjøre etterhvert, så de blir litt låst sånn sett, men det funker greit i starten. Endret 26. april 2021 av vidor 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) vidor skrev (21 minutter siden): FL er litt sært og integrert. Det funker ikke slik som andre mer klassiske DAW. Skal du bruke kun dette støtter jeg mer tankegangen om å bruke er kraftig maskin som P100X. Dog, som PC-bygger liker jeg ikke helt små spesialbygde maskiner som veldig ofte forhindrer deg med oppgraderinger du vil gjøre etterhvert, så de blir litt låst sånn sett, men det funker greit i starten. https://www.komplett.no/product/1168368/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-i260-core-gaming-pc?feature=freightwidget hva med den da? Jeg så bare prisen, og at kabinettet så litt større ut. Tenkte ikke så mye over at p100x var mindre, selv for meg som er uerfaren høres d greit ut å ha kabinett hvor d er enklere med forandringer senere, om det kan forlenge levetiden. (Eller gjøre ting enklere om noe slutter å fungere, kanskje man slipper å levere hele pcn, men bare bytte grafikkort) men den har bare 32gb minne virker d som. Da kan d hende fins varianter til mindre pris som er omtrent like gode.... (til 40 virkr d bedre å prøve skaffe 64 når d først fins tilbud om d, mens du kan få 32gb for 30k kroner). jeg er veldig fan av flstudio av flere grunner, særlig at d alltid har vært enkelt og raskt når jeg komponerer. Andre programmer virker d litt mer tricky med pianoroll osv, man må ihvertfall lære det gjennom youtube osv. aldri hatt d youtube behovet med flstudio. Med ny pc og nye muligheter blir jeg kanskje mer interessert i å lære mer om andre daws. men jeg har flstudio og omnisphere enn så lenge, tenkt å skaffe keyscape og fra spectrasonics Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Ja, det er nok et mye bedre kjøp. Ikke minst fordi du får GTX 3090 som er svært vanskelig å få tak i med mindre du bestiller en komplett maskin. Om du ikke trenger det får du uansett lett solgt det. 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) vidor skrev (13 minutter siden): Ja, det er nok et mye bedre kjøp. Ikke minst fordi du får GTX 3090 som er svært vanskelig å få tak i med mindre du bestiller en komplett maskin. Om du ikke trenger det får du uansett lett solgt det. Ok, tusen takk og siste spm. Forskjell 16 gb 32gb og 64gb minne ???? Med tanke på musikkproduksjon og omnisphere hvis man kjenner til det jeg har 16gb nå og omnisphere funker bra nok, om det er 1-3 instanser tror jeg, kanskje fler (usikker). jeg trenger ikke mye mer enn d jeg bruker i dag, eneste jeg ønsker med 32/64 er å ha merkbart bedre enn 16. musikk er viktigere enn gaming når jeg kjøper pc, gaming r bare gøy å ha muligheten, men ikke sikkert jeg bruker mye tid på d. (jeg skal uansett gjøre mer research og se på ting før jeg kjøper, kanskje t.o.m vente til høst). F.eks grafikkort, jeg ser bare masse rx og tall, uten å vite forskjellen på de ulike kortene. Jeg ønsker bare bra nok når d gjelder grafikk og spill, ikke lag, høy grafikk. Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) Svarthatt55 skrev (36 minutter siden): https://www.komplett.no/product/1168368/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-i260-core-gaming-pc?feature=freightwidget hva med den da? Jeg så bare prisen, og at kabinettet så litt større ut. Tenkte ikke så mye over at p100x var mindre, selv for meg som er uerfaren høres d greit ut å ha kabinett hvor d er enklere med forandringer senere, om det kan forlenge levetiden. Svarthatt55 skrev (1 time siden): hva anbefales det til både musikkproduksjon og gaming? alt jeg tenker på er minne 32 gb, i9 prosessor, og helst bra grafikkort til gaming. D r vel alt jeg egentlig trenger tenke på? Og med en gang det er rundt 40k så inneholder d sannsynligvis alle disse tingene, i9 osv. så bare prøver jeg å se på ulike pcer på nettsteder osv og finne grei pris. Spel er som regel fornøyde med 16 GB RAM og ein 4-6 kjerners Core i5, så der er det musikkproduksjonen som blir avgjerande. For grafikkort derimot, blir det betre yting jo meir du legg i kortet. Systemkrav for musikkproduksjon er nok ei nisje som er vanskeleg å svara på om ein ikkje både driv med musikkproduksjon og kan litt om hardware. Trur uansett du får ein maskin som er bra nok og vel så det i prisleiet du ser på. Moderne spel tar ofte 50-100GB+ så ein stor disk er eit must. Enkelte har ein liten/middels SSD til systemet og ein tradisjonell harddisk til filar, spel etc, men med ditt budsjett er det gjerne like greit å dra til med ein gedigen SSD. Musikkprosjekt du jobbar med bør absolutt vera på SSD. vidor skrev (45 minutter siden): FL er litt sært og integrert. Det funker ikke slik som andre mer klassiske DAW. Skal du bruke kun dette støtter jeg mer tankegangen om å bruke er kraftig maskin som P100X. Dog, som PC-bygger liker jeg ikke helt små spesialbygde maskiner som veldig ofte forhindrer deg med oppgraderinger du vil gjøre etterhvert, så de blir litt låst sånn sett, men det funker greit i starten. Til dels samd med deg, samstundes som TS jo antakeleg ikkje har planar om å skru på maskina sjølv. Ei anna utfordring med slike minimaskiner er mangel på luftsirkulasjon, og gjerne laptopprosessor med dårlegare yting enn standardversjonen. Svarthatt55 skrev (36 minutter siden): https://www.komplett.no/product/1168368/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-i260-core-gaming-pc?feature=freightwidget hva med den da? Jeg så bare prisen, og at kabinettet så litt større ut. Tenkte ikke så mye over at p100x var mindre, selv for meg som er uerfaren høres d greit ut å ha kabinett hvor d er enklere med forandringer senere, om det kan forlenge levetiden. Grafikkortet er det kraftigaste du får tak , og det aleine går for 25 000 på Finn om dagen, så den kan godt vera eit godt kjøp (utan at eg har sett på marknaden i detalj akkurat no). Du treng antakeleg ein heftig skjerm og dei nyaste spela om du skal utnytta det kortet skikkeleg. Einaste drawback er at 32 GB RAM ser litt lite ut i ein så kraftig maskin, sjølv om det fortsatt er ganske mykje. Oppgraderinga til 64 er i dyraste laget, men RAM er lett å oppgradera seinare om du merker at du treng meir. Spesielt mtp. at 16 GB fungerer greit for deg dag synst eg ikkje det er verdt å oppgradera forbi 32 med dagens prisar. Endret 26. april 2021 av MKap 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) @MKap Tusen takk for svar (begge to) tror d r siste spm her: Hovedprioritet med maskin blir musikk foran gaming, så heller 64gb minne enn kraftigst grafikkort hvis man først går ut med 40 kanskje. Til grafikkort trenger jeg sikkert ikke det dyreste og beste/kraftigste. hørs ut som hvis jeg skal ha 32gb minne, fins d bra nok pcer til mitt behov for sikkert 25-30?med bra nok grafikkort og men hvis jeg ønsker å bruke 40k, burde jeg ha 64minne? noe sånt? Jeg vet ikke. men åssen er levetid på alle stasjonære uansett med kabinett, r d egentlig evig levetid så lenge man bytter ut deler som blir dårlige over tid? f.eks om 5år kanskje noe blir dårlig mens andre holder seg bra, bytter det, så varer d lenge til? og når man kjøper, virker d som d bare er en pakke med deler også r d enkelt å bytte dersom man ønsker. tror d r siste spm jeg har. Og jeg vurderer prøve få tak i 64gb minne til musikkproduksjon, d gjør ingenting å ha litt «overkill» på musikkområdet, føler jeg. Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Du kan jo tilpasse komplett maskinen der så mye du orker. Har du lyst på 64GB ram så velger du 64GB ram. Har du lyst på et billigere skjermkort, så velger du et billigere skjermkort. 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 xaco skrev (10 minutter siden): Du kan jo tilpasse komplett maskinen der så mye du orker. Har du lyst på 64GB ram så velger du 64GB ram. Har du lyst på et billigere skjermkort, så velger du et billigere skjermkort. Åja. Jeg skal se litt mer på de innstillingene jeg hehe, og åssen d påvirker pris. Skal ihvertfall ikke ut med mer enn 40 ca. Virkr som jeg får litt mer oversikt ihvertfall takket være innspill fra folk i dette innlegget, hjelper mye! takk takk (til alle) Lenke til kommentar
MKap Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Svarthatt55 skrev (7 minutter siden): hørs ut som hvis jeg skal ha 32gb minne, fins d bra nok pcer til mitt behov for sikkert 25-30? Eg trur 40k definitivt er overkill for ditt bruk. Om du ikkje har høge krav til spel ville eg ha vurdert eit litt billegare kort no som prisane er vanvittige, og heller oppgradert om 1-2 når når marknaden forhåpentlegvis har normalisert seg. Svarthatt55 skrev (7 minutter siden): men åssen er levetid på alle stasjonære uansett med kabinett, r d egentlig evig levetid så lenge man bytter ut deler som blir dårlige over tid? f.eks om 5år kanskje noe blir dårlig mens andre holder seg bra, bytter det, så varer d lenge til? Fabrikkbygte maskiner kan ha litt sære løysingar som kompliserer oppgradering. Komplett-PC bruker hyllevare lik den folk bygger med sjølv. Forutsatt standard løysingar er RAM og Grafikkort lett å oppgradera innan rimelege grenser (ofte gjort på eit par minutt). Prosessor er litt meir innvikla, sidan ein som regel må ha nytt hovudkort i same slengen + generelt meir demontering for å komma til. AMD har dog vore flinke til å la nye prosessorar passa med gamle hovudkort dei siste åra. Harddisk er òg lett å oppgradera, men krever jo at alt blir flytta og evt. installert på ny dersom den skal byttast. Dei fleste kabinett i normal storleik har plass til fleire diskar, slik at ein kan legga til istadenfor å bytta ut. 1 Lenke til kommentar
Svarthatt55 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 (endret) MKap skrev (2 timer siden): Eg trur 40k definitivt er overkill for ditt bruk. Om du ikkje har høge krav til spel ville eg ha vurdert eit litt billegare kort no som prisane er vanvittige, og heller oppgradert om 1-2 når når marknaden forhåpentlegvis har normalisert seg. Fabrikkbygte maskiner kan ha litt sære løysingar som kompliserer oppgradering. Komplett-PC bruker hyllevare lik den folk bygger med sjølv. Forutsatt standard løysingar er RAM og Grafikkort lett å oppgradera innan rimelege grenser (ofte gjort på eit par minutt). Prosessor er litt meir innvikla, sidan ein som regel må ha nytt hovudkort i same slengen + generelt meir demontering for å komma til. AMD har dog vore flinke til å la nye prosessorar passa med gamle hovudkort dei siste åra. Harddisk er òg lett å oppgradera, men krever jo at alt blir flytta og evt. installert på ny dersom den skal byttast. Dei fleste kabinett i normal storleik har plass til fleire diskar, slik at ein kan legga til istadenfor å bytta ut. Hmm, jeg søkte på det, og det gjør meg ingenting å ha 64 gb med tanke på musikk, for det kan bli såpass krevende hvis man laster opp mange instanser. Og det gjør ingenting å ha muligheten til det, jeg hadde vært storfornøyd med det selv om jeg ikke trengte det til enhver tid. Å ha muligheten er enormt for min del likevel, ingen bekymringer for om man har nok. Heller for mye enn for lite. (Eneste grunn jeg ikke har gjort d r ikke ha mulighet egentlig, og klart meg fint med d, men gjerne mer hvis jeg kan) det er en kraftig synthesizer på en måte, men man må ikke bruke kraften det tilbyr. Eller noe Men hvis jeg kan vil jeg gjerne prøve å gjøre d. jeg skal prøve å skaffe 64gb, høy prosessor (sikkert i9), og grafikkort r ikke d viktigste, bare bra nok til høy grafikk men ikke d beste. d r d jeg skal prøve på, tror jeg (d samme med ulike orkesterpakker osv, de kan kreve litt og, visstnok, hvis man skal ha mange ting samtidig) men veldig veldig nyttig mye av d du sier, d hjelper mye å høre på d, akkurat d jeg trenger for å finne ut av hva jeg skal se etter. Edit: Tusen takk for svar igjen Endret 26. april 2021 av Svarthatt55 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå