Gressroten Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Om vi har en forsikring på bil som sier at må være over for eksempel 25 for å være dekket. Jeg har lappen men er under 25. Kan jeg øvelseskjøre med foreldrene mine, slik at de er ansvarlige og over 25? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Når du øvelseskjører så er det din ledsager som er juridisk ansvarlig for bilen, så med mindre forsikringen presiserer at man ikke kan øvelseskjøre så er det bare ledsager sin alder som gjelder. Lenke til kommentar
gjest 123 Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Intet problem. Det er ledsageren i høyresetet som juridisk sett kjører bilen under en øvelseskjørsel, nettopp derfor skal han/hun også ha tilgang til sladrespeil, girspak og håndbrekk. Anbefaler deg ellers å lese https://www.tryggtrafikk.no/ovelseskjoring-og-forerkort/sporsmal-og-svar-om-ovelseskjoring/, der finner du, relevant, oppdatert og kvalitetskontrollert info om mangt og mye som gjelder øveslseskjøring til B-førerkort i Norge (og leter du litt vil du se du finner svaret på spørsmålet du stilte også) Lykke til med øvelseskjøringen Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Kan man øvelseskjøre selv om man har lappen? Er man ikke da ansett som ansvarlig sjåfør? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 NoTrace skrev (8 minutter siden): Kan man øvelseskjøre selv om man har lappen? Er man ikke da ansett som ansvarlig sjåfør? Spekulerer nå, så lenge det ikke er et krav om å være uten gyldig sertifikat så jeg ser ikke noe problem med det, gitt at det er innforstått at ledsager påtar seg ansvar og risiko. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Nå spekulerer jeg også. Når du har førerkort og er den som kjører bilen, tror jeg ikke du bare kan velge å plassere det juridiske ansvaret for din kjøring på passasjeren som oppfyller alderskravet iht. forsikringsselskapet. Se for deg at du havner i en ulykke, og skal forklare hvordan du hadde overlatt ansvaret for kjøretøyet til passasjeren din ved å sette en L bakpå og et speil inni bilen, selv om du hadde gyldig førerkort for kjøretøyet selv . Hvis jeg skulle antatt noe, ville jeg antatt at det blir sett på som forsikringssvindel. På mine egne kjøretøyforsikringer har det ikke vært mer enn en tusenlapp eller to i året å spare på å endre alderskrav og antall førere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Tviler også på at det er lov å legge skylden på noen andre når man har førerkort som fører. Ville vært alt for lett å omgå prikkesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå