Gå til innhold

Nettverk i nytt boligprosjekt - generelle spm., utstyr, kabling, topologi m.v.


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har slått til på nybygg og kan til en viss grad være med i prosessen. Her tenker jeg først og fremst å spørre litt om nettverket og hva jeg bør tenke på før huset er reist. Kronologisk tankestrøm under, spørsmål oppsummert nederst.

Jeg har i utgangspunktet tenkt å be utbygger trekke en del K-rør, to punkter (RJ45) i hvert av soverommene og stuer/TV-stuer samt ett punkt i taket i 1. og 2. etg. hvor jeg ønsker WiFi APs. Det er et teknisk rom hvor jeg regner med internett kommer inn i huset. Her ønsker jeg å ha et rackskap og keystone-plugger på CAT6- eller CAT6A-ethernetkabler.
Jeg tenker 20 mm K-rør til TV-stue da jeg har hørt at jeg da får plass til både to stk. ethernetkabler samt koaxial til TV-dekoder. Dette er kanskje feil dersom jeg skal ha CAT6A / større kaliber ethernettkabler? Videre har jeg tenkt å sette opp et par-tre ethernettpunkter utendørs med PoE mhp. overvåkningskamera. Her er jeg usikker på om jeg bør strekke kabel og terminere i RJ45-plugg mot selve kameraet, eller om jeg kan terminere i en utendørs modulærkontakt  på veggen og tilkoble kamera senere. Modulærkontakten bør kanskje ha en "skyvedør" foran RJ45-pluggen for å hindre fukt/vann?

Alle ethernetkabler vil jeg at samles i ett stort hull/punkt i veggen i teknisk rom som jeg skjuler med et rackskap. Jeg tenker å be elektriker terminere kablene i Keystone-plugger som jeg setter i et keystone patchpanel. Jeg har tenkt at det gjør det enklere for meg å evt. flytte på eller bytte ut rackpanelet i fremtiden, men jeg aner ikke om det er et poeng. Å terminere direkte på rackpanel er kanskje like greit?? Ulempen med Keystone er kanskje at det da blir enda en "løs" tilkobling? Har det noe å si? I rackskapet skal det forøvrig stå strømskinne, switch (ubiquiti 24 porter, halvparten medd PoE?) bredbåndsruter (her må man kanskje bare akseptere det bredbåndsleverandør har, eller kan man kun be om modem og kjøpe egen ruter (DHCP), og brannmur for seg?) samt NAS (Synology 218+) og kanskje et par eksterne HDDer. Jeg liker tanken om å ikke bake flere oppgaver i én boks (som en modem/bredbåndsruter m/wifi fra Telenor...) mhp. vedlikehold og feilsøking. Jeg vil ha ethernet mot TV, PlayStation, AppleTV og eksterne overvåkningskamera. WiFi har jeg idag fra Netgear Orbi, men har lest bra ting om Ubiquiti og tenkte derfor kjøpe et par-tre APs som monteres på vegg oppunder taket på strategiske plasser mhp. konefaktor og god dekning med ethernet/PoE. 

 

Spørsmål

1) Elektrikkere trekker røranlegget. Like greit å be dem trekke ferdigtrukket ethernettkabel, eller er det billigst for meg å be dem installere K-rør og så trekke kabelen etterpå? Jeg regner egentlig med rørleggeren kan få bestemme dette, men vil det skal være billigst/best for meg som betaler regningen.
SVAR: Etter møte med elektrikker forsøker han finne ferdigtrukket K-rør typ 16 eller 20 mm (jeg bør vel be om 20 da det er enklere å trekke om i fremtiden..) med dobbel U/UTP CAT6A. Jeg venter på tilbakemelding (18.mai).

2
a) Hvilken kategori bør jeg gå for? Jeg tenker i utgangspunktet CAT6A, men forstår dette i dag kanskje er litt overkill. Om utstyret (keystone-plugger, switcher, ethernettkabelen m.v.) er mye dyrere for CAT6A vurderer jeg å kun legge CAT6. Per idag spiller det kanskje ingen rolle, men i fremtiden gjør det muligens det. En annen ting er at jeg ønsker høy watt ifm. PoE mot kamera som kanskje da kan være motoriserte. Er det et poeng? Legge CAT6A mhp. PoE utendørs, og CAT6 innendørs? CAT6A over alt? Prisforskjell?
b) Hvor mange tilkoblingspunkter (RJ45) pr. rom anbefales i dag? To kabler i ett rør per rom/sted OK?
SVAR: Jeg har lest meg litt opp og tenker å gå for U/UTP CAT6A. Jeg tror ikke jeg har behov for skjermet kabel, det krever etter min forståelse andre plugger og patch-panel da skjermen må jordes. Dersom den ikke jordes kan skjermen i seg selv indusere støy etter hva jeg har lest. CAT6A er vel litt bedre isolert mot støy enn CAT6 også, det er fordelaktig slik jeg ser det.

3) K-rør størrelse. 16 mm nok for et par CAT6A-kabler? Legge 20 eller 25mm (større = bedre = mer fremtidsrettet og forenkler senere trekkejobb uten å ha ulemper?) Får jeg plass til to stk. ethernettkabler i CAT6A + koaxialkabel i ett 20 mm rør?
SVAR: Glemte å spørre elektriker om størrelse på røret. Men skal be han legge 20mm slik at det er enklere for meg å evt. trekke om i fremtiden.

4) Hvordan bør jeg koble ethernet til utendørsbruk (kamera m.v.)? Trekke kabel rett ut av yttervegg som henger løst til jeg får kjøpt en dings og plugge rett i denne, eller terminere på yttervegg-modulærkontakt som er ment til utendørsbruk? Sistnevnte høres "cleanere" ut i mitt hode (sort kontakt mot sort yttervegg), i allefall inntil jeg får kjøpt inn dingser som kan ta litt tid (år?).
SVAR: Tips fra denne tråden - og forsåvidt fra elektriker - er å kun borre lite hull i fasaden og trekke hele kabelen igjennom. Jeg har bedt om utendørs TP-kabel hele veien her (sort). Termineres i RJ45-plugg. 

5
a) Hvordan designe teknisk rom. Rackskap over "hullet" i veggen hvor nettkablene kommer inn? Hva slags størrelse på rackskap? 19" leser jeg mye om, er det en standard?
b) Fordeler/ulemper med å terminere rett i rackpanel vs. terminere i Keystone plugger som så klikkes inn i et Keystone panel? Er Keystone også ok om jeg vil ha CAT6A kabling mhp. mindre slingringsmonn i plugger etc.?
c) Bør jeg ha dingsene separert (modem for seg, ruter for seg, brannmur for seg etc.) i egne apparater, eller er det like greit å akseptere Telenor sin "alt i en" boks? Jeg vil ikke gjøre det unødig dyrt heller. Jeg kjøper nok uansett en (Ubiquiti?) switch.
SVAR: Etter å ha lest meg opp og sikkert inputs fra denne tråden, velger jeg å gå for et keystone patchpanel (terminere alle TP-kabler i keystone CAT6A-plugg, som klikkes i patch panel), UniFi DreamMachine Pro (ruter, brannmur m.v.), og UniFi PoE-switch (16 eller 24 porter, trolig sistnevnte). 
d) Hva slags rackskap anbefales? Jeg tenker altså ha "skinner" med switch, strøm, etc. samt at jeg ønsker plass for en NAS og noen eksterne harddisker. Muligens også en AppleTV mv.
SVAR: Her venter jeg på svar. Merke? Jeg finner bare "Toten" på komplett, og skap uten navn andre steder. Hva anbefales? Hvilken størrelse?

6) Er Ubiquiti et godt merke? Anbefalinger til APs og switch? Konefaktor bør være høy for AP-ene som skal plasseres i rommene. Holder det å koble AP-ene på switch, eller må jeg ha en dings i mellom for å administrere de trådløse punktene?
SVAR: Etter å ha lest en del på nettet samt sett videoer på YouTube, virker Ubiquity og særlig UniFi serien som et godt valg. Velger nok ruter, switch og APs herfra som jeg henger i taket over TP-kabel uttak (skjule kabelen). 

7) Andre ting jeg bør tenke på for å fremtidssikre huset? Egne smarthusløsninger (Elko???)? Kom gjerne med andre tips og triks, særlig om du har vært i samme situasjon selv og det er noe du skulle ønske du gjorde eller ting du gjorde unødvendig..
SVAR: Elektrikeren selger/installerer enten xComfort (dyrt) eller Plejd (nytt produkt fra Sverige, vesentlig billigere. xComfort er kjempebra etter min forståelse, ferdig snakket. Plejd er interessant. Jeg liker ikke at det går på BlueTooth (mesh, har egen gateway), men det skal angivelig fungere svært stabilt. Jeg ser Athom Homey har en app (unsupported, dog) som kanskje fungerer greit mot systemet. Her vil jeg veldig gjerne ha feedback fra dere; noen som kjenner til Plejd?

😎 Etter møte med elektriker spør han meg hvorfor jeg skal ha coax til TV-stua. Jeg har alltid hatt coax fra telenor (fiber til ONT, TP-kabel ut samt koax ut fra ONT mhp. TV). Det er kanskje ikke slik lenger? Bør jeg legge coax, eller droppe det?

 

Denne tråden blir vel en slags prosjekt-tråd med forskjellige spørsmål som dukker opp og sikkert noen avsporinger. Håper det går bra 😃

Tusen takk for hjelpen 😃

Endret av Anterialis
Optimalisert tittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) JEg ville fått elektriker til å trekke. Spesielt hvis det skal flere kabler inn i rør senere, så kan det være utfordrende. Om det ikke er rør med kabler i ferdig, bør i hvert fall elektriker uansett helst trekke før vegger lukkes... Eller at du selv evt. får gjort trekkejobben før veggen lukkes. Spørsmål her er vel hvor mye det egentlig koster å få elektriker til å gjøre det, og der er jeg blank.

2) Hvor mye man trenger av punkter, og spesielt dobbeltpunkter, blir vel veldig individuelt. Personlig hadde jeg sikkert gått for to punkter til hvert rom, om ikke i noen sammenhenger, for å unngå svitsjer rundt i huset. Men svitsj er jo heller nødvendigvis ikke et problem eksempelvis bak tv-benken og andre steder der i hvert fall jeg har mange enheter (jeg har vel p.t. en full 8-port-svitsj i tv-benken).

3) 16mm er vel ok for to kabler som er trekt på forhånd, men fort vanskelig å trekke to ethernet-kabler i 16mm rør. Det finnes "ekstra tynne kabler" som kan være enklere for slike installasjoner, men de oppfyller gjerne ikke CAT6 så vidt jeg kan se. (har sjekket litt på dette selv, for jeg skulle helst ha fått lagt to kabler inn til kontoret, hvor jeg per i dag har 16mm-rør med en enkelt kabel i - og den var vanskelig nok i seg selv å få dratt selv med glidemiddel).

CAT6A er vel alltid skjermet, og blir da også stivere enn CAT6. Mener å huske fra sist jeg sjekket at det ikke var de helt store prisforskjellene? 

4) Jeg tror jeg ville trekt direkte, i stedet for punkt på akkurat dette. Kan henge litt sammen med hvor man vil montere og hva som er praktisk kabelføring, og hvor boksen evt. kan monteres mer skjult?

5) 19" er standard ja. Ikke så mye meninger fra min side her - jeg kjører det rett inn i svitsj her hjemme i stedet for å bruke patchpanel. Om jeg hadde bygget noe nytt hadde situasjonen kanskje vært en annen. 

Ang. IoT-dingser, så blir det fort en utfordring også at en del må nås direkte i hjemmenettet. Optimalt sett ville jeg sagt på eget nett, og så er det et spørsmål om hvilke regler du kan lage mellom nettene osv. og hva som blir praktisk. Telenor har ikke en "alt i ett"-boks på verken fiber eller docsis - modemet er separat fra ruter. 

6) Tja? Kommer litt an på eget kompetansenivå og hva man vil få til. 

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

 

3) Det er kanskje ingen åpenbare ulemper med 20mm rør?

 

6) Jeg kan kun bitte litt, men er villig og lysten på å lære litt. Dog har jeg helt annet kompetansefelt (helsevesen) og derfor stopper det nok litt tidlig dersom det blir alt for krevende. Jeg har forsøkt lese meg opp på ethernet og OSI/nettverksmodeller med de forskjellige lagene etc., men dette syns jeg blir vanskelige greier... Jeg ønsker et hjemmenettverk som er meget stabilt og raskt, og relativt "automatisk" mhp. konfigurasjon for å få det til å fungere. Optimalisering/avanserte innstillinger kan gjerne være tilgjengelig, men forhåpentligvis ikke noe jeg MÅ ta stilling til umiddelbart for å få nettet opp. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

3) 16mm er vel ok for to kabler som er trekt på forhånd, men fort vanskelig å trekke to ethernet-kabler i 16mm rør.

Jupp, kan skrive under på det.

Arvet et 16mm rør med en TV-koaks mellom første etasje og loft når vi flyttet inn.  Dette røret ligger forsåvidt greit nok, men går i en liten S inne i veggen i andre etasje (sitter faktisk med bilder av røret fra før veggen ble lukket).  Det er nok til at jeg ga opp å få gjennom to kat6-kabler (uten koaksen selvsagt). Det er jo akkurat plass i teorien med da skal du ikke ha mye krumning på røret.  Personlig ville jeg gått for 20mm med to ferdigtrekte kabler.  Det ser jeg finnes på markedet.

Tenker 20mm gjør det litt mer fremtidsrettet i forhold til evt senere utskifting av kablene.  Uansett kat6 eller 6a eller hva som helst,så må du nok regne med at røret skal overleve flere generasjoner med datakabel.  Det er ikke lenge siden kat3 var helt fint til hjemmebruk.  Knapt nok levetiden på et bad.

 

Lenke til kommentar

3) Nei, ser ingen ulemper med 20mm rør. Spørsmålet er vel nesten ikke 16 v 20, men 20 vs. 25?  😉

Tips kan jo også være rør og bokser som står tomme i utgangspunktet.

Du nevnte vel ellers koaks her i opprinnelig post. Vet du at det er TV via koaks på løsningen du får fra Telenor? Fiber eller HFC?

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Anterialis said:

bmork: Takk!

NULL:
3) Enig det, får høre hva elektrikker sier. Men minimum 20 mm høres fornuftig ut. 

Jeg vet faktisk ikke hvem som leverer TV/bredbånd. Koax burde vel vært død for lenge siden... Får høre med dem.

OK. Du nevnte Telenor i opprinnelig innlegg, så fikk inntrykk av at det var noe som var avklart allerede.

Man kan jo ellers være litt oppmerksom på at hvhsi man skal ha TV, og det er IPTV, er det noe som typisk vil være et element som kan gi litt ekstra konfig på Ubiquti for å fungere, og evt. fikling med VLAN-konfigurasjoner hos noen leverandører. Ut i fra en annen post her forstod jeg det også slik at enkelte av Ubiquti sine rimeligere svitsjer, var det ikke alle som støttet IGMP (nødvendigvis ikke et problem om det uansett må settes opp med eget VLAN for IPTV).

1 hour ago, bmork said:

Jupp, kan skrive under på det.

Arvet et 16mm rør med en TV-koaks mellom første etasje og loft når vi flyttet inn.  Dette røret ligger forsåvidt greit nok, men går i en liten S inne i veggen i andre etasje (sitter faktisk med bilder av røret fra før veggen ble lukket).  Det er nok til at jeg ga opp å få gjennom to kat6-kabler (uten koaksen selvsagt). Det er jo akkurat plass i teorien med da skal du ikke ha mye krumning på røret.  Personlig ville jeg gått for 20mm med to ferdigtrekte kabler.  Det ser jeg finnes på markedet.

Da ble det fiber i stedet? 😉  Er en tanke som har slått meg litt også med tanke problemet det kan være å få to kabler i røret, om da fiber kunne vært løsningen. Med det sagt, jeg kunne vel også ha løst noe av behovet her med to VLAN.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, NULL said:

Da ble det fiber i stedet?

Nei, jeg nøyde meg med én kat6.  Det var nok der og da.  Senere havnet det en Cisco SG250-08 med PoE inn på loftet.  Så da er det nok porter der til både kontoret og husets tenåring.  Det hadde jeg nok ikke fått gjennom et 20mm rør engang 🙂

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en kjempestor tjeneste: legg to Cat6A i rørene. Putt kabelen i trekkerøra før de slås opp. Anbefaler Deltaco sin TP-51. Det er en stiv kabel og du vil synes de første termineringene er utfordrende men det er veldig tilfredsstillende når 10GBit lyset kommer på (om man har utstyr som støtter det). Deltaco har også noen fine "verktøyfrie" keystone kontakter. Trenger bare en skarp kniv, typ tapetkniv, og en sideavbitertang......og gjerne en vannpumpetang. Pluss kobberteip, for ekstra skjerming. Skal du montere plugger er det greit å kjøpe seg en krympetang som er beregnet for Cat6a og oppover men på de fleste tenger kan man ta av "gaffelen" som klemmer fast pluggen på tradisjonelt vis. En "sigarkutter" for avisolering er også kjekt å ha. Råtips for å sette plugger på tjukke kabler: kutt lederene i 45 grader før du trer på "load bar", kutt så rett før du trer på pluggen.

Støtter også å bruke 25 mm. 16 er for smått.

En sidenotis for bruk av skjerma kabler: kun den ene enden skal jordes. Dvs. hvis du har skjerma kontakt i racket, og kobler stasjonær pc i andre enden bør du ha uskjerma kabel mellom vegg og pc eller uskjerma kontakt på veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du/dere tips til et billig (ca. 1000kr??) sett med krympetang, tester etc. som jeg vil trenge? Ala denne: https://www.123elektronikk.no/lsa-tang/netvaerks-vaerktoejssaet-large-logilink.asp?gclid=Cj0KCQjwsqmEBhDiARIsANV8H3b1FNfGzxFehLNOFGb0SWD5tsIpnT0sTZPDkYIi0MYNeq4HJPJI0hoaApCXEALw_wcB


Ønsker ikke kjøpe dårlig kvalitet, men trenger ikke betale mye dersom det er bra nok for meg. Den kommer til å bli lite brukt, mest for å lage patchekabler tenker jeg i rackskapet. Bør klare cat6a i tilfelle jeg begir meg ut på det. Forhåpentligvis er ikke CAT6A mye vanskeligere enn cat5e som jeg klarte på VGS i sik tid…

NB: Jeg er av typen som nesten alltid betaler dobbel pris om jeg får noe som er tre-fire ganger så bra. Sjeldent dobbel pris for noe som er 1,5 ganger så bra..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Har dessverre ingen tips om hvor man kjøper kvalitet siden jeg bare låner samboerens tang, som hun igjen har lånt fra sin bror for noen tiår siden.  Ikks si noe til ham 🙂

Men jeg lurer litt på behovet for at tanga skal støtte  RJ11-plugger.  Mistenker at du heller bør finne en der alle penga har gått til RJ45-klemma.

Og tester kan det jo tenkes du klarer deg greit uten så lenge du ikke skal kable veldig mye og har tenkt å slurve.  Egentlig om du slurver også.  Det har jeg en del erfaring med... De fleste feil avsløres lett ved å koble til noe i begge ender og sjekke om du får opp en giglink.  Mer subtile feil ala skarpe knekker eller for mye untwisting er kanskje litt verre.  Men jeg har mine tvil om hvor mye en billig tester avslører av den slags.  Et tips hvis du allerede har en slik switch, er Cable Test funksjonen i en del relativt rimelige switcher.  F.eks. de som er basert på Realteks RTL8380 SoC, slik som Netgear GS108Tv3 eller ZyXEL GS1900-8.  Den forteller deg mange detajler om kablingen, inkludert lengde. Mistenker at det er billigere å kjøpe en slik switch enn en kabeltester med større nytteverdi enn et multimeter.  Men jeg vil uansett ikke anbefale det hvis du ikke trenger switchen for andre formål.  Test med det utstyret du har fra før.

Har til gode å se et krone-verktøy som ikke funker.   Har både et årntli Krone og en Clas Ohison (eller Biltema?) og det blir omtrent ett fett.  Sannsynligvis en del forskjell i holdbarhet, men du skal nok kable en del før den effekten vises.

Avisolering og renkutting gjør du greit med en helt vanlig husholdningssaks.  EDIT:  Du avisolerer selvsagt ikke - det er bare den ytre kappa som fjernes.  Litt upresis der..  Men saks er helt grei redskap så lenge du er litt forsiktig.

Plugger som følger med i et slikt sett har jeg mine tvil til.  Tror ikke det finnes noe ferdig sett med kvalitetsplugger.  Du betaler kanskje ikke stort ekstra for dem, men de er jo verdiløse.

Og skrujern?  Det har du vel fra før.

Finn et billig Krone-verktøy og en billig tang i en nettbutikk med produktanmeldelser, så lenge den generelle tilbakemeldingen er fornøyde kunder.  Dropp settet med alt du ikke trenger.  Tror ikke det er verdt penga å bruke 1000 kroner på dette for en engangsjobb.

Endret av bmork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Litt fler spørsmål har dukket opp: 

2) Ser det er skrevet over her at CAT6A alltid er shielded, men det stemmer vel ikke? Ser Kjell.no selger Cat6a UTP i alle fall…

En annen ting jeg har lest i andre «byggeprosjekt-tråder» er diskusjon rundt hvordan de ønsker å terminere på teknisk rom; direkte på RJ45 (som går rett i switch), eller via patch panel. Jeg har kanskje misforstått, men bør/skal ikke «fastmontert» TP-kabel være solid, og ikke myk? En solid TP-kabel kan vel ikke termineres på RJ45? Jeg hadde i alle fall tenkt Solid CAT6(a) som termineres i Keystone-kontakt eller direkte i patchpanel. 
 

Videre lurer jeg fremdeles på om det er forskjell å terminere CAT6A UTP (mhp. krymping på RJ45 og «punch down» på modulærkontakt) og CAT6 UTP Eller er det kun forskjell i twistingen, og terminering er helt lik? Identiske RJ45-kontakter og keystone-kontakter/patchpanel?  Samme verktøy (krymping etc.)?
 

3) Da blir det nok 20mm rør, evt 25. Forstår ikke helt ulempen med større rør.. Mindre plass i vegg til annet? Større hull i stendere har ulemper? Prisen er vel neglisjerbar..

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Anterialis said:

En solid TP-kabel kan vel ikke termineres på RJ45?

Joda, det kan den.

 

34 minutes ago, Anterialis said:

Jeg hadde i alle fall tenkt Solid CAT6(a) som termineres i Keystone-kontakt eller direkte i patchpanel. 

Blir mest smak og behag, tenker jeg.  Og kanskje en vurderingssak i forhold til hvor mange kabler du har i smørja.  Men jeg vet ikke helt hva som gir minst kaos 🙂

Selv er jeg allergisk mot å ta avgjørelser så jeg har begge deler i forskjellige deler av nettet.  I kjellerboden, der det meste er terminert, har jeg et lite fast patchepanel (eller egnetlig veggmontert boks siden det passer bedre i terrenget), med patchesnorer videre til en switch.  Men på loftet der jeg måtte sette en switch som nevnt tidligere i tråden, så har jeg satt plugger direkte på de fastmonterte kablene som går videre til et dobbeluttak i det andre loftsrommet.  Kabelen som kommer opp fra kjelleren var allerede terminert i et vegguttak før jeg satte opp den switchen, men ellers ville jeg nok bare satt på en plugg der også.  Det blir ryddigere enn vegguttak + patchesnor når det skal inn i noe fastmontert ala en switch.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Min «lærdom» er kun fra nettartikler og YouTube, ble bla. sagt at «solid» TP-kabel er vesentlig bedre på lengre strekk (mindre motstand i kabelen), men er stivere og tåler mindre bevegelse før den ryker, noe som ikke gjør noe da den skal ligge i veggen)…

Det frister med keystone da jeg - etter hva jeg har forstått - kan terminere forskjellige plugger (hdmi, usb, etc.). Btw, kan jeg eg. strekke en CAT6 til soverommet som termineres i USB-C kun for strøm (PoE)? Det er kanskje mer elegant enn å bruke sterkstrøm til det formålet?

Trenger man bedre/høyere CAT-kabel (eg. 6A) for å kjøre PoE++?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Anterialis said:

strekke en CAT6 til soverommet som termineres i USB-C kun for strøm (PoE)?

Vet ikke om jeg helt forstår hvor du vil.  Men jeg ville ikke dratt strøm over lange strekk med noe annet enn PoE.  Det er en grunn til at de ligger såpass høyt som 48V.  Blir bare store strømmer og tykke kabler med lavere spenning.  Se heller om det finnes en USB-PD lader med USB-C for fast montering i veggboks elns, hvis du trenger det.  Men ladere utvikler seg egentlig litt for raskt til at den slags gir mening.  Hadde du bygd for 5 år siden så hadde du hatt mikro-USB i alle rom....

23 minutes ago, Anterialis said:

Trenger man bedre/høyere CAT-kabel (eg. 6A) for å kjøre PoE++?

Er ingen ekspert, men Wikipedia mener det holder med cat5 så da gjør det vel det: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

 

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, bmork said:

Men ladere utvikler seg egentlig litt for raskt til at den slags gir mening.  Hadde du bygd for 5 år siden så hadde du hatt mikro-USB i alle rom....

Nja, micro-USB er på "device-siden". Før USB-C, har man hatt USB-A i ganske så mange år.... Og om man skulle hatt en veggmontert USB-strømforsyning, burde det vært med både USB-C og USB-A. Men et spørsmål vil jo også være hvilke USB-C-profiler man ønsker med tanke på både spenning (5, 12, 20V) og effekt på disse. 

Lenke til kommentar
bmork skrev (10 timer siden):

Vet ikke om jeg helt forstår hvor du vil.  Men jeg ville ikke dratt strøm over lange strekk med noe annet enn PoE.  Det er en grunn til at de ligger såpass høyt som 48V.  Blir bare store strømmer og tykke kabler med lavere spenning.  Se heller om det finnes en USB-PD lader med USB-C for fast montering i veggboks elns, hvis du trenger det.  Men ladere utvikler seg egentlig litt for raskt til at den slags gir mening.  Hadde du bygd for 5 år siden så hadde du hatt mikro-USB i alle rom....

Nå misforstår kanskje jeg deg, men mitt poeng var at for å slippe å strekke 230v til e.g. et par punkter i huset (soverom, eller et bedre eksempel er kanskje kjøkkenøya), så kan jeg heller trekke CAT6 med PoE++. Altså ethernetkabel i stedet for PN mhp. svakstrøm (lading av mobile enheter). Det er kanskje enklere å vedlikeholde også da jeg kan ordne med det selv (svakstrøm). 

 

NULL skrev (10 timer siden):

Nja, micro-USB er på "device-siden". Før USB-C, har man hatt USB-A i ganske så mange år.... Og om man skulle hatt en veggmontert USB-strømforsyning, burde det vært med både USB-C og USB-A. Men et spørsmål vil jo også være hvilke USB-C-profiler man ønsker med tanke på både spenning (5, 12, 20V) og effekt på disse. 

Takk for innspill, her ser jeg det er mer for meg å lære. Dette er interessant: jeg trodde PoE - uavhengig om det er 802.3af, at eller bt - har ca. 50V fra PoE-switchen / PSE (power sourcing equipement)? Og kun ampere som økes med nyere standard (og derme Watt-økning). Videre har jeg jo sett keystone og modulærkontakter med USB-C, men ikke tenkt igjennom at disse da (selvsagt?) må konvertere spenningen ned fra ca. 50V til 5V? Utføres det en slags "hand shake" mellom PSE og PD hvor PSE reduserer spenningen til det PD ønsker, eller må jeg har en konverter i PD-enden?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
1 hour ago, Anterialis said:

Altså ethernetkabel i stedet for PN mhp. svakstrøm (lading av mobile enheter).

PoE er kun nyttig for dingser som har støtte for det.   Det er ikke praktisk for å levere strøm til andre enheter.  I noen tilfeller kan du bruke en PoE splitter foran enheter som ikke har innebygde PoE-støtte, men som generell løsning blir det både dyrt og upraktisk.

1 hour ago, Anterialis said:

Videre har jeg jo sett keystone og modulærkontakter med USB-C

Jeg forstår fremdeles ikke hvor du vil med dette.  USB er USB uansett hvordan det er pakket inn.  Det kan i praksis bare brukes over svært korte avstander. Hvis du vil ha et USB-C uttak integrert i et patchepanel så kan du bruke en slik modul, men det endrer jo ikke avstandsbegrensningene.  Du kan uansett ikke patche USB fra et rom til et annet.

Modulærkontakten er jo en lader for integrasjon i veggboks.  Denslags kan kanskje gi mening enkelte steder.  Men med den stadige utskiftingen av ladere, og ønske om stadige større effekter, så virker det nå mer praktisk med en stikkontakt og en løs lader spør du meg.  15W er ikke så mye lenger. Den ser også ut til å være begrenset til 5V og mangler USB-PD. Det gjør bruksområdet nokså begrenset. Du kan åpenbart glemme å bruke denne til å lade PC o.l, og den vil nok fungere ganske fårlig med de fleste moderne telefoner også om den i det hele tatt fungerer

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett. Tanken min var bare å ha en USB-C kontakt eg. på kjøkkenøya som jeg da kan lade mobilen fra. Da trenger jeg bare en usbc->usbc ledning. Idag har jeg kun stikkontakter, da må jeg i tillegg til ledning ha en strømadapter som er klumpete.. Tanken var altså bare et usbc-punkt jeg kan trekke litt strøm fra til å lade IoTs eller mobil/iPad etc. En usbc-kontakt er jo også mindre / tar mindre plass enn en stikkontakt… Men forstår jeg da ikke kan bruke PoE på denne måten for «passiv» strøm (om jeg kan si det sånn).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...