*Magnus* Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Hei. Har en RT-AX88U ruter, som vi byttet til for noen måneder siden. Vet ikke om det er et ruter problem eller ikke, men i den siste tiden, så har nedlastningshastigheten min blitt "cappet" til max 11MB/S. Uansett hvor jeg laster ned, om det er steam, eller andre plasser, så får jeg bare max 11, før snuste jeg på 40 tallet. Hva kan ha skjedd? Og hva kan jeg gjøre for å fikse det ? Vi har Telenor nettverk. Takk Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 (endret) Koble pcen direkte til modemet for å se om det er router eller linje, prøv gjerne også med flere pcer og kabler. Edit, samt ha taskmanger oppe å se til at linjen ikke blir strupa av f.eks hdd eller noe slikt. Endret 25. april 2021 av freddy85 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Høres veldig 100 mbit ut. Dårlig snor eller NIC? 3 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 12 hours ago, Janvik said: Høres veldig 100 mbit ut. Dårlig snor eller NIC? Enig her. Ett eller annet virket begrenset til 100 Mbps. Hva jeg ville gjort: - I ruteradministrasjonsgrensesnittet, gå på Network Map -> System status -> Status. Der får man listet link-speed for alle porter. Sjekk at det er gigabit på WAN-porten. Hvis ikke, bytt kabel... Alternativt: - Kobet en PC til nettverkskabelen som går mellom modem og Asus-ruter, sjekket hastighet via eksempelvis speedtest.net. - Hvis man har 100 Mbps, prøv å bytte nettverkskabelen. (kan naturligvis også sjekke linkspeed mellom Merk at en dårlig nettverkskabel kan være slik at problemet kan "forsvinne" i det du beveger på den eller kobler til noe annet, så selv om du får gigabit etter å "ha fiklet med det", kan det være et problem med kabel. Hvis man har veggkontakter o.l. mellom modem og ruter kan problemet ligge på ett av flere ledd - omså i selve kontakten. Kan såklart også være tilfeller der en port på modem eller ruter har blitt skadet, eller ikke får skikkelig kontakt med den spesifikke nettverkskabelen. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 Tusen takk for svar. Ska teste tipsene deres.👍 Ser på speedtest på pcen at jeg får 100mbit ja. Oppdaterer med svar Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 NULL skrev (12 timer siden): Enig her. Ett eller annet virket begrenset til 100 Mbps. Hva jeg ville gjort: - I ruteradministrasjonsgrensesnittet, gå på Network Map -> System status -> Status. Der får man listet link-speed for alle porter. Sjekk at det er gigabit på WAN-porten. Hvis ikke, bytt kabel... Alternativt: - Kobet en PC til nettverkskabelen som går mellom modem og Asus-ruter, sjekket hastighet via eksempelvis speedtest.net. - Hvis man har 100 Mbps, prøv å bytte nettverkskabelen. (kan naturligvis også sjekke linkspeed mellom Merk at en dårlig nettverkskabel kan være slik at problemet kan "forsvinne" i det du beveger på den eller kobler til noe annet, så selv om du får gigabit etter å "ha fiklet med det", kan det være et problem med kabel. Hvis man har veggkontakter o.l. mellom modem og ruter kan problemet ligge på ett av flere ledd - omså i selve kontakten. Kan såklart også være tilfeller der en port på modem eller ruter har blitt skadet, eller ikke får skikkelig kontakt med den spesifikke nettverkskabelen. Problem solved! Kikket der du sa, og da sto det 100mbit. Trodde først kanskje det var enkelt få porter som var 1gbit, skiftet til en annen port men samme. Skiftet så kabel, så ble det 1gbit og full hastighet! Tusen takk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå