delfin Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 (endret) Jeg minet litt BTC tilbake i 2016 og det var bare "lommerusk" som ble stående på en konto og aldri innrapportert noen plass siden jeg uansett ikke ville måttet betale formueskatt og det var bare "lekepenger". Før jul fant jeg ut at jeg skulle kjøpe et par 30xx-kort og mine litt til for å mine til de hadde tjent seg inn. Nå hadde det plutselig blitt en slump og da markedet begynte å falle bestemte jeg meg bare for å ta gevinst for å dekke kostnadene så jeg solgte alt. La oss si det er snakk om 50.000 for å ta et tall. Jeg vekslet om til XRP fordi det er billigere å sende og BTC er ubrukelig til transaksjoner og sendte til MiraiEx og solgte det. Spørsmålet er; hvordan i alle dager blir det med skatt? Jeg fant ut at skattereglene er uhyre kompliserte... Jeg har jo betalt en del for strøm her så jeg har jo ikke tjent i nærheten av 50.000, pluss at jeg "investerte" i noen GPU'er. Jeg har ikke peiling på nøyaktige tall dog, og siden jeg ikke hadde noen gevinst på dette i 2016 kunne jeg jo ikke trekke det fra på skatt så det har bare kostet meg penger. Nå som jeg har solgt, hva kan jeg skrive på av fradrag? Hvordan gjør jeg dette? Jeg har sikkert allerede "brutt regler" ved å ikke skatte når jeg gjorde det om til XRP for å sende men jeg har jo ikke tjent noe på det heller. Jeg vet ikke hvor mye jeg har brukt ekstra i strøm. Skatt på dette er sinnsykt komplisert. Jeg har ikke lyst til å lure meg unna, men samtidig blir det absurd å regne alt som gevinst, og kanskje med dobbel beskatning fordi jeg konverterte til XRP og brukte til selve overføringen...? Jeg kommer til å mine litt videre og bare la det stå til jeg blir gammel nå tror jeg, for å gjøre dette med skatt riktig er jo helt absurd vanskelig. Hva gjør folk med småpenger som dette fra krypto i forhold til skatt? Edit: Kan legge til at om jeg bare kunne være litt rundhåndet og si 20.000 i ren gevinst (som sikkert ikke er langt fra sannheten, det er ikke snakk om store summer) og bare trekke fra 22% skatt på dette så hadde det vært helt okei, men etter å ha lest skattereglene skjønner jeg at det blir helt umulig å regne seg tilbake på nøyaktig hva jeg fikk utbetalt da og da i BTC (utbetaling hver 4. time eller noe), verdien da og FIFO og blabla. Det er rett og slett så komplisert å gjøre dette "lovlig" at det frister mest å ikke oppgi noe og håpe på å ikke bli tatt. Det må være mange som er eller har vært i samme situasjon? Det burde selvfølgelig vært som en aksjekonto der man bare summerer opp gevinst/tap i løpet av et år og skatter av det, men tydeligvis er det langt mer komplisert... Endret 25. april 2021 av delfin Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 delfin skrev (22 timer siden): etter å ha lest skattereglene skjønner jeg at det blir helt umulig å regne seg tilbake på nøyaktig hva jeg fikk utbetalt da og da i BTC (utbetaling hver 4. time eller noe), verdien da og FIFO og blabla. Det trenger strengt tatt ikke å være nøyaktig bare du skatter nok. Det er heller ikke FIFO på kryptovaluta. Har du tilgang til "logg fra miningen" (oversikt over tidspunkt og payout av bitcoin - for hver 4. time "eller noe"). Lenke til kommentar
delfin Skrevet 25. april 2021 Forfatter Del Skrevet 25. april 2021 1 minute ago, mobile999 said: Det trenger strengt tatt ikke å være nøyaktig bare du skatter nok. Det er heller ikke FIFO på kryptovaluta. Har du tilgang til "logg fra miningen" (oversikt over tidspunkt og payout av bitcoin - for hver 4. time "eller noe"). Nei, dette aller meste er "NiceHash" for lenge siden (2016?) og det eneste jeg har er det som kommer fra 2021. Planene om å "utvide" litt ble skrinlagt da 30xx-serien ble umulig å få tak i. Jeg har tenkt på å bare rundhåndet "anslå" noe, det er jo bare lommerusk uansett, i alle fall i skattemessig forstand, men hvis jeg først skal skatte vil jeg jo gjerne trekke fra utgifter også, for jeg har jo betalt for strøm++. Totalt sett vil nok kanskje 20.000 være et greit anslag for rent overskudd, men å dokumentere det etter gjeldende regler er jo så å si umulig. Siden jeg ikke solgte noe i 2016, så hadde jeg ikke noe overskudd, og ikke mulig å trekke fra utgifter? Så vidt jeg har forstått er det når man selger dem at man får en gevinst? Reglene er jo helt på trynet for "privatpersoner" med små beløp. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Kan du ikke tallfeste i det hele tatt hva du mottok fra nicehash i "2016"? Du har utbetalingslogger over det skjermkortene dine har minet i år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå