Gå til innhold

Hvilke programmer trengs? (Mail, fjerning av spam)

Anbefalte innlegg

Skal du kjøre mailserver så er det exchange 2003 som gjelder.

*host* bullshit *host*

bortsett fra prisen.... har du noe å klage på i den serveren? hva skulle være bedre?

Microsoft exchange er fint om du vil gjøre deg avhengig av all slags jalla pluss mail. Om du kun vil ha en mailserver bør du styre unna...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*host* bullshit *host*

bortsett fra prisen.... har du noe å klage på i den serveren? hva skulle være bedre?

Microsoft exchange er fint om du vil gjøre deg avhengig av all slags jalla pluss mail. Om du kun vil ha en mailserver bør du styre unna...

det var jo et konstruktivt svar.... har du noe smart å si?

Jeg vet ikke av noe Jalla i exchange... er det en egen meny eller? :p

Lenke til kommentar

*host* bullshit *host*

det var jo et konstruktivt svar.... har du noe smart å si?

Jeg vet ikke av noe Jalla i exchange... er det en egen meny eller? :p

Poenget er at for mail så er det mange servere som er fullgode med microsoft sin løsning. Exchange server har mange tilleggsfunksjoner, som de færreste bruker, men sjefene tror det er nødvendig. Når du først klager på min argumentering kan du jo vise deg som et bedre menneske og forklare hvorfor exchange er best...

Lenke til kommentar
Foreslo Outlook 2003 for å prøve å si at M$ har noen programmer som er bedre en Linux sine... selv om ingen her inne mener det.. (utenom meg da).

Yes! Mailklientene til MS har jo tradisjonell sett vært noe av det smarteste å bruke! :p

Men fortell hvorfor exchange banker qmail/postfix/exim baserte løsninger.

Lenke til kommentar
Foreslo Outlook 2003 for å prøve å si at M$ har noen programmer som er bedre en Linux sine... selv om ingen her inne mener det.. (utenom meg da).

Yes! Mailklientene til MS har jo tradisjonell sett vært noe av det smarteste å bruke! :p

Har vært... Har aldrig vært noe problem med outlook. "problemet" er at noen synes det alltid er morsomt å ødelegge for andre og utnytter "sikkerhets hull" i outlook til å lage ******. resultatet blir jo en mer sperret mailklient med mindre funksjonalitet... så om noen år er vi vel tilbake på en tekstbasert mailklient...

og som sagt... har du ikke prøvd oulook 2003 bør det gjøres.

Tja. ser ingen ulemper.. bortsett fra pris da, for å kjøre exchange. Den er stabil, enkel å drifte men alikevel funksjonabel og konfigurerbar. god html støtte. er "standard" slik at mailformatering ikke er noe problem. er så lei av notes som er en ibm properitær løsning som nesten ingen har nok kunskap til å sette opp slik at den virker bra.

hva er bedre med qmail/postfix/exim ??

Lenke til kommentar

Har vært... Har aldrig vært noe problem med outlook. "problemet" er at noen synes det alltid er morsomt å ødelegge for andre og utnytter "sikkerhets hull" i outlook til å lage ******. resultatet blir jo en mer sperret mailklient med mindre funksjonalitet... så om noen år er vi vel tilbake på en tekstbasert mailklient...

Tja. ser ingen ulemper.. bortsett fra pris da, for å kjøre exchange. Den er stabil, enkel å drifte men alikevel funksjonabel og konfigurerbar. god html støtte. er "standard" slik at mailformatering ikke er noe problem. er så lei av notes som er en ibm properitær løsning som nesten ingen har nok kunskap til å sette opp slik at den virker bra.

Du mener seriøst at det aldri har vært noe problem med outlook - porblemet er folkene som lager virusene!??

Sorry - men med sånne uttalelser så fortjener du å bli kalt et troll... Bare kall meg en fjortis om du mener det hjelper.

Ang. mailservere - det er du som sier exchange er best så forklar hvorfor! Jeg har ikke sagt at noen av løsningene er best. Bevisbyrden er din.

Men jeg får mer og mer inntrykk av at du kun er ute etter å provosere.

Lenke til kommentar

Og når MS ikke greier å lukke disse ""sikkerhetshullene"" (merk doble quotes :p), så blir det brukerenes problem, brukerene får virus, spam, adresseboken sin spredd for alle vinder osvosvosv.

Grunn #1 til at dette vanskelig kan skje men en UNIX basert løsning er at autoexecution er mer eller mindre bannlyst i unix...

Lenke til kommentar
"problemet" er at noen synes det alltid er morsomt å ødelegge for andre og utnytter "sikkerhets hull" i outlook til å lage ******. resultatet blir jo en mer sperret mailklient med mindre funksjonalitet... så om noen år er vi vel tilbake på en tekstbasert mailklient...

Nå har jeg overhode ingen kunnskap om mailservere foruten at windows-virus sjeldent får spredt seg videre via skikkelige *nix-servere siden de ikke følger standardene for mail-transfer.

Jeg ville nå tro at problemet ligger i MS' utviklingsmodell. De er naturligvis opptatt av å oppnå best mulig fortjeneste, og for å få størst mulig etterspørsel i datamarkedet er det klart at lekker funksjonalitet selger. Da er det vel ikke så farlig om folk kan exploite deres programvare, sålenge mannen i gata ser en rekke vakre gradients samt funksjoner som bare er der til pynt uansett?

Og jeg har min kilde. Faren min bruker Outlook 2003, og jeg er ganske sikker på at han kunne ha sjekket eposten og synkronisert planene sine mot pda'en med langt billigere software.

Lenke til kommentar

Du mener seriøst at det aldri har vært noe problem med outlook - porblemet er folkene som lager virusene!??

Sorry - men med sånne uttalelser så fortjener du å bli kalt et troll... Bare kall meg en fjortis om du mener det hjelper.

Ang. mailservere - det er du som sier exchange er best så forklar hvorfor! Jeg har ikke sagt at noen av løsningene er best. Bevisbyrden er din.

Men jeg får mer og mer inntrykk av at du kun er ute etter å provosere.

Hvis du ikke har fått det med deg så har jeg sagt hvorfor exchange er bedre.... så siden du ikke kan vise til noe annet så regner jeg med du er enig i det. Bra.

Hvilke større problemer har det vært med Outlook da? "du som har bevisbyrden"

Ja, folk har fått spredt adresseboka. Ja outlook har hatt autoexe. i 2003 outlook med standard inst. laster ikke leseren ned bilder, det er sikkert sikkert og fint, men fy f... hvor tungvindt verden skal bli...

For å sette det på spisen.... Er det vi i den vestlige verden som er problemet fordi vi stoler på folk og lar folk komme til landet vårt uten å ransake og sjekke alle. Eller er problemet terroristene som skal prøve å ødelegge for oss i den vestlige verden?

Tror ikke mange vil påstå det er vår feil er det?

Det blir litt det samme. et samfunn med masse regler tyder på lav iq blandt folkene.

Kall meg gjerne et troll, men de som argumenterer med at "du må være dum" eller "er du helt idiot" får ikke min respekt. folk som kan komme med saklige bevis eller en fulstendig settning med en påstand får derimot min fulle respekt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg overhode ingen kunnskap om mailservere foruten at windows-virus sjeldent får spredt seg videre via skikkelige *nix-servere siden de ikke følger standardene for mail-transfer.

Jeg ville nå tro at problemet ligger i MS' utviklingsmodell. De er naturligvis opptatt av å oppnå best mulig fortjeneste, og for å få størst mulig etterspørsel i datamarkedet er det klart at lekker funksjonalitet selger. Da er det vel ikke så farlig om folk kan exploite deres programvare, sålenge mannen i gata ser en rekke vakre gradients samt funksjoner som bare er der til pynt uansett?

Og jeg har min kilde. Faren min bruker Outlook 2003, og jeg er ganske sikker på at han kunne ha sjekket eposten og synkronisert planene sine mot pda'en med langt billigere software.

Kunne helt sikkert sjekka mail og sync'a PDA en på en "billigere" måte ja. Kunne sikkert fått det til på en tekstbasert mail klient.

Men vi mennesker liker jo lekre ting.

Hvor mange her har måttet bytte mobil for å ha en hot en?

Hvor mange her har byttet mobil for å få kamera?

kanskje 1 av 50 000 har bruk for det kameraet, men vi skal jo ha det.

klart dette kameraet kan missbrukes, og det blir da også gjort. Men er det mobilprodusenten sin skyld?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fått det med deg så har jeg sagt hvorfor exchange er bedre.... så siden du ikke kan vise til noe annet så regner jeg med du er enig i det. Bra.

Hvilke større problemer har det vært med Outlook da? "du som har bevisbyrden"

Ja, folk har fått spredt adresseboka. Ja outlook har hatt autoexe. i 2003 outlook med standard inst. laster ikke leseren ned bilder, det er sikkert sikkert og fint, men fy f... hvor tungvindt verden skal bli...

For å sette det på spisen.... Er det vi i den vestlige verden som er problemet fordi vi stoler på folk og lar folk komme til landet vårt uten å ransake og sjekke alle. Eller er problemet terroristene som skal prøve å ødelegge for oss i den vestlige verden?

Tror ikke mange vil påstå det er vår feil er det?

Det blir litt det samme. et samfunn med masse regler tyder på lav iq blandt folkene.

Kall meg gjerne et troll, men de som argumenterer med at "du må være dum" eller "er du helt idiot" får ikke min respekt. folk som kan komme med saklige bevis eller en fulstendig settning med en påstand får derimot min fulle respekt.

Ok - kan du da gjenta hva som gjø exchange til den beste løsningen i forhold til de andre mest brukte serverene... Sikker meg som er dum - men jeg kan ikke se hvor du har svart på dette.

Større problemer med outlook... tja: Melissa, Worm.ExploreZip, ILoveYou osv osv. Men du mener jo dette ikke er outlook sin feil - så jeg greier nok ikke overbevise deg.

Om en kan si en eneste ting om datasikkerhet så er det "trust unerlies everything". En _må_ gå ut fra at alt som kan utnyttes vil bli utnyttet! Jeg jobber med utvikling av trådløse nettverksløsninger - og en av de første tingene en alltid ser på når nye løsninger skal utvikles er nettop hvordan systemet kan angripes(typisk hvordan en tjeneste kan DoSes).

En kan fint lage funksjonelle mailklienter som ikke sørger for at en mail kan videresende segselv til alle i addresseboka.

Men la oss ta ditt scenario. Terrorister. Da blir holdningen: "Vi gidder ikke sjekke flypassasjerene for det er jo terroristene som er problemet ikke vår sikkerhetspolicy! Metalldetektorer er for fanatikere - vi skal jo ikke leve i et naziregime heller!" Sorry - men det er naivt og vil ikke holde i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Kunne helt sikkert sjekka mail og sync'a PDA en på en "billigere" måte ja. Kunne sikkert fått det til på en tekstbasert mail klient.

Men vi mennesker liker jo lekre ting.

Hvor mange her har måttet bytte mobil for å ha en hot en?

Hvor mange her har byttet mobil for å få kamera?

kanskje 1 av 50 000 har bruk for det kameraet, men vi skal jo ha det.

klart dette kameraet kan missbrukes, og det blir da også gjort. Men er det mobilprodusenten sin skyld?

Jeg tenker ikke "billig". Jeg tenker billig som i å bruke penger på viktigere ting. Bruker man f eks penger på hardware istedenfor buggy, bloaty software kan man heller kjøre ting som ikke er fullt så "billig" for systemet.

Lenke til kommentar

Vel, Outlook 2003/4 er jo et greit program for å komme fra vår venn Bill Gates. Når det er sagt vil jeg påpeke at selvom Outlook ikke laster ned bilder by deafult, betyr dette ikke at den la være å kjøre html koden. Spamfilteret i Outlook var overaskende bra, men ikke i nærheten av de stadig oppdaterte spam listene de fleste nix spam killers bruker ( husker ikke navnet nå ).

Nok en ting:

Du kommer her og påstår at Outlook er bedre enn Evolution og alle andre unix epost klienter + at du ikke kjører linux selv. Hvordan vet du da dette?

Lenke til kommentar
Vel, Outlook 2003/4 er jo et greit program for å komme fra vår venn Bill Gates. Når det er sagt vil jeg påpeke at selvom Outlook ikke laster ned bilder by deafult, betyr dette ikke at den la være å kjøre html koden. Spamfilteret i Outlook var overaskende bra, men ikke i nærheten av de stadig oppdaterte spam listene de fleste nix spam killers bruker ( husker ikke navnet nå ).

Nok en ting:

Du kommer her og påstår at Outlook er bedre enn Evolution og alle andre unix epost klienter + at du ikke kjører linux selv. Hvordan vet du da dette?

Som jeg tror jeg har nevnt i tråden har jeg kjørt RH9 i dualboot i noen mnd. og mener derfor at jeg har prøvd evolution nok til å si dette. Jeg synes ikke den når opp til Outlook 2003. Har også kjørt Suse 8.2 på min stasjonære fram til i går da jeg la inn suse 9.0. Forskjellen på 8.2 og 9.0 synes jeg virket som var veldig stor. ser ut som om "alt" fungerer der nå. Meget godt fornøyd. så fornøyd at jeg vurderer å legge inn suse 9.0 på min bærbare.

MEN det som da mangler er spillmuligheter og en msn klient som har bildefunksjon etc (mulig det siste finnes).

Redhat 9 :thumbdown:

Suse 9.0 :thumbs:

Lenke til kommentar

Sitter og roter rundt med postfix nå, satser på å få til noe etter hvert.

Til de som stilte seg undrende til at jeg ikke kunne poppe alle mailkontoene rett til pc'en min (som er en laptop), er det fordi

jeg ofte er borte, og bruker mobil. Det blir mye billigere å lese post via en simpel webmail, eller bare laste ned ferdig filtrerte mails i outlook.

Det er jo også en mulighet til å lese postene med putty, så får se hva jeg ender opp med. Takk for alle innspillene jeg har fått. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...