Gå til innhold

Hvilke programmer trengs? (Mail, fjerning av spam)

Anbefalte innlegg

Tenkte å sette opp en boks jeg har slik at den laster ned mail fra diverse pop-kontoer jeg har, for at jeg så kan laste dem ned med pop-protokoll eller bruk av Squirrelmail.

Hvilke programmer trenger jeg på linux-maskinen for å sette opp et slik oppsett?

Kunne også tenkt meg et filtersystem som fjernet spam, er det noen med tips også her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag.

1. Fetchmail eller Getmail, får å "grabbe" posten

2. Procmail, lokal behandling av posten

3. Spamassassin, spam filter

4. courier, "post kontor"

Mitt "system"

1. Fetchmail

2. Postfix

3. Procmail

4. Spamassassin

5. Courier

Spamassasin sin "requried hits" bør etter min mening ikke settes høyere enn 4.0

og "score MICROSOFT_EXECUTABLE X" bør legges til i "user_prefs" og erstatt X med en rimelig høy verdi f.eks. 4.0, med mindre du til vanlig mottar .exe filer i emailene dine fra folk du stoler på ;)

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Extremail såg interessant ut, men det er jo ikke opensource! Da blir jeg veldig skeptisk med en gang.

Jeg har omntrent samme oppsett som badbyte, men med dovecot som imap-server istedenfor courier.

Hvordan man setter opp et slikt system kunne egna seg bra til en artikkel-serie på alinux.no.

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Hva med Outlook 2003?? den har et knallgodt spamfilter!  :thumbs:

Ja, og så er det så kjekt med alle multimedia-funksjonene. Automatisk kjøring av VB-script og slikt.

Du må ikke ha på denne muligheten, og med et godt antivirus program fungerer dette veldig bra. Har aldrig hatt en virusinfisert maskin. Har hatt noen kræsjer på windows da, men det var før XP. Har hatt 1 kræsj på min bærbare de siste 2 årene, men det var nok min egen feil.... forske litt mye... :cool:

Lenke til kommentar
da trenger du heller ikke 5 programmer for å få sjekka posten!  :laugh:

Enten var det en spøk - eller så skjønner du ikke hva han spør om ;)

Skjønner han har tenkt å få samla mailen sin på et sted så han kan pop'e den en plass.... men skjønner ikke helt poenget alikevel... hvorfor ikke pop'e kontoene i mailprogrammet? Mulig jeg ikke får med meg helheten... i såfall er jeg interesert i å prøve å forstå. Hadde jo kanskje vært kjekt å slippe spam'en når jeg skal pop'e på P800'en ja...

dvj... jeg er ikke her for å irritere nei. Hørtes bare så tungvindt ut denne løsningen. Er veldig interesert i å kjøre linux selv jeg, men som nevnt i en annen tråd... synes det er for tungvindt enda. Men det er mulig det er på grunn av manglende kunnskap, og vil derfor prøve å lære litt. Vil tro at dette da er stedet siden de fleste her trolig bruker Linux.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Skjønner han har tenkt å få samla mailen sin på et sted så han kan pop'e den en plass.... men skjønner ikke helt poenget alikevel... hvorfor ikke pop'e kontoene i mailprogrammet? Mulig jeg ikke får med meg helheten... i såfall er jeg interesert i å prøve å forstå. Hadde jo kanskje vært kjekt å slippe spam'en når jeg skal pop'e på P800'en ja...

Han vil sette opp en egen "mailserver". Dvs. en løsning hvor mailen lastes ned til en maskin lokalt fra diverse POP kontoer. Denne serveren filtrerer så spam. Så kan han laste ned fra denne maskinen som fra en vanlig mailserver. Dvs. all mailen - spam på en konto(om det er ønskelig).

Lenke til kommentar

Men den går vel ikke på linux  :devil:

Hvorfor foreslår du da noe så dumt som Outlook 2003 på Linux/Unix-forumet?

Og hvis du får til å sette opp en mailserver m/ webgrensesnitt i Outlook fortjener du virkelig en premie :p

Dette programmet koster også endel penger (ikke alle som har Office 2003), og det finnes flotte grafiske epost-klienter til Linux som er gratis, hvis det bare er det man er på jakt etter.

F.eks Evolution (minst like fancy som Outlook), KMail, Opera osv.

PS. Linux-dissingen din er faktisk like patetisk som Microsoft sin.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Men den går vel ikke på linux  :devil:

Hvorfor foreslår du da noe så dumt som Outlook 2003 på Linux/Unix-forumet?

Og hvis du får til å sette opp en mailserver m/ webgrensesnitt i Outlook fortjener du virkelig en premie :p

Dette programmet koster også endel penger (ikke alle som har Office 2003), og det finnes flotte grafiske epost-klienter til Linux som er gratis, hvis det bare er det man er på jakt etter.

F.eks Evolution (minst like fancy som Outlook), KMail, Opera osv.

PS. Linux-dissingen din er faktisk like patetisk som Microsoft sin.

Foreslo Outlook 2003 for å prøve å si at M$ har noen programmer som er bedre en Linux sine... selv om ingen her inne mener det.. (utenom meg da).

Skal du kjøre mailserver så er det exchange 2003 som gjelder. Men det er klart... det er ikke alle som har 10000,- å bruke på dette for å få samlet mailen sin.

Evolution er fin den, men det er en outlook 2000 imitasjon. ingen av de opp mot 2003. har du ikke prøvd den, bør du det.

PS. Det må være lov å disse litt av og til, men det er tydelig at linux for det meste er et 14'is OS siden man blir kalt både dum, troll o.l. så fort man kritiserer OS'et. Men det virker jo også som det er en del oppegående voksene personer her inne. Jeg holder også på å installerer Suse 9.0 nå så kanskje jeg blir en Linux fanatiker jeg oxo! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...