Global Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 Jeg handler mye på nett, og dessverre må jeg enkelte ganger benytte meg av DHL. Dette byr alltid på ekstra utfordringer, da DHL stadig vekk ikke bryr seg om nettbutikker som er registrert i VOEC registeret. De fortoller varer, og krever ekstra MVA på pakkene, og sender meg en faktura på dette. Så kommer problematitkken. DHL opererer med 7 dagers klagefrist fra fakturadato, om du skal klage på faktura. Dette syntes jeg er veldig rart. Om faktura-dato faller på en Fredag, og brevet da ikke sendt før første virkedag (Mandag) er sjansen for å få brevet svært liten. Posten i Norge leverer kun post 2 til 3 ganger i uken (avhengig av hvilken uke det er). Er man uheldig får man da brev Tirsdag og Torsdag. Hvis da denne fakturaen aldri kommer frem i tide (noe som skjer), mister jeg da retten til å klage? Er dette en spekulerende måte fra DHL sin side for å unngå at folk kan klage? Er det noe regler rundt dette jeg kan lese meg opp på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Nei, man kan ikke påby en syvdagers reklamasjonsfrist overfor en forbrukermottaker. Generelt sett må en slik frist avtales, og kjøper har ingen avtale med DHL. Da faller man tilbake på regelen om reklamasjon innen rimelig tid. Rimelig tid løper aldri fra før du rent faktisk mottok fakturaen. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest 62ddd...fe2 Skrevet 1. mai 2021 Del Skrevet 1. mai 2021 krikkert skrev (På 25.4.2021 den 21.02): Nei, man kan ikke påby en syvdagers reklamasjonsfrist overfor en forbrukermottaker. Generelt sett må en slik frist avtales, og kjøper har ingen avtale med DHL. Da faller man tilbake på regelen om reklamasjon innen rimelig tid. Rimelig tid løper aldri fra før du rent faktisk mottok fakturaen. Hvis forbrukeren velger å benytte DHL og trykker «godta» på vilkårene uten å lese dem (slik alt for mange gjør), og 7 dager står i vilkårene man har godtatt, men ikke lest. Hva da? Anonymous poster hash: 62ddd...fe2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå