Gå til innhold

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Aggressive policing over time can increase local levels of violence and contact with the police, says Frank Edwards, a sociologist at Rutgers University in Newark, New Jersey, and an author on the paper», https://www.nature.com/articles/d41586-019-02601-9

Så dersom politiet opptrer fiendtlig mot borgerne, så kan borgerne respondere med vold, som politiet så må besvare med mer vold? Det høres rimelig ut. Hvis det er en voldsspiral så et det vanskeligere å plassere ansvaret.

Jeg leste ett eller annet sted at en hvit mann i Texas hadde større sjanse for å bli skutt av politiet enn en mørk mann i New York City? Noe som ikke forklarer eller unnskylder forskjeller i utfall for hudfarge, men det sier kanskje noe om størrelsen på hudfarge kontra lokal kultur som forklaringsvariabel for politi-skyting.

Hvem er gruppen Asian/pacific islander, og hvorfor blir de skutt skjeldnere enn hvite? Er dette primært folk som lever på Hawaii og Hawaii er et fredelig sted?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk klager over at svart jente blir drept når hun prøver stikke andre med kniv.

Karen her er hvit, tydelig psykisk syk og kan fint avvæpnes uten bruk av dødelig skudd , jeg har mye taktisk trening med både våpen og kampsport så dette kan jeg mer enn nok om.

Her prøver de ikke pepperspray, tazer, løpe unna for så se an, nada. 

Dette er realiteten av USA og politiet, er ikke bare svarte som drepes selv om Marxistiske BLM mener det.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Flere av topp folka i BLM er jo nettopp Marxistiske og selv sagt det.

Det finnes ikke «topp folka», det er ikke organisert slik.   Det finnes alle slags lokale grupper.  Det er veldig desentralisert

Republikaneren Mitt Romney ble med på  denne bevegelsen du mener er Marxistiske.   Er han en marxistisk idiot?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Folk klager over at svart jente blir drept når hun prøver stikke andre med kniv.

Karen her er hvit, tydelig psykisk syk og kan fint avvæpnes uten bruk av dødelig skudd , jeg har mye taktisk trening med både våpen og kampsport så dette kan jeg mer enn nok om.

Dette er realiteten av USA og politiet, er ikke bare svarte som drepes selv om Marxistiske BLM mener det.

...kan politiet ha mer enn ett problem samtidig..?

-Politiet har problemer med at de diskriminerer mot fargede gjennom å stoppe og snakke med dem grunnet mistanke om kriminalitet i en rate som ikke er forsvarlig, og som fører til at de skaper et fiendeskap mellom seg selv og miljøet de skal tjene og beskytte.

-De utøver mer vold mot fargede, og tror volden er forsvarlig -- når de tolererer mer sinne og aggresjon fra hvite, og ignorerer kriminalitet hvite gjør.
I et land med 700 000 dårlig trente politifolk som bare ville vært vektere med kursene sine, i Norge, så finnes selvsagt anekdoter som viser politiet håndterer hendelser med andre enn fargede dårlig.
De utøver dog mindre respekt for fargede enn hvite.
Og sannsynligvis mindre respekt for fattige enn rike, akkurat som resten av samfunnet.

There’s racial bias in our police systems. Here’s the overwhelming proof. - Washington Post

...det er også påfallende at en majoritet av politiet i USA stemmer på idioter:
The 2016 POLICE Presidential Poll - Patrol - POLICE Magazine

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

-Politiet har problemer med at de diskriminerer mot fargede gjennom å stoppe og snakke med dem grunnet mistanke om kriminalitet i en rate som ikke er forsvarlig, og som fører til at de skaper et fiendeskap mellom seg selv og miljøet de skal tjene og beskytte.

Politiet har flere ganger stoppet meg og tatt en prat, f.eks når jeg har gått hjem fra byen. Null problem, var bare hyggelig det. Jeg føler meg på ingen måte utsatt for diskriminering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (Akkurat nå):

Politiet har flere ganger stoppet meg og tatt en prat, f.eks når jeg har gått hjem fra byen. Null problem, var bare hyggelig det. Jeg føler meg på ingen måte utsatt for diskriminering.

...og så var det det med anekdoter versus virkeligheten igjen.

Kan du tenke deg at du ville sittet igjen med en annen opplevelse om det er åpenbart at politiet ikke hadde edle hensikter, og du følte at du måtte forklare deg for å ikke bli utsatt for vold / grunnløs arrestasjon av politifolk som trenger å fylle opp 'kvoten sin'..?

• Liker 1
Lenke til kommentar

...BLM er ikke en gjeng eller en gruppe.

Det er mennesker som mener at fargede er verdt like mye som hvite, og faktisk mener det -- uten å himle med øynene uten å faktisk mene det, og uten å mene at det er greit å droppe ideologien ut over papirverdi og bare diskriminere fargede likevel fordi man har riktig holdning på papiret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

Kan du tenke deg at du ville sittet igjen med en annen opplevelse om det er åpenbart at politiet ikke hadde edle hensikter, og du følte at du måtte forklare deg for å ikke bli utsatt for vold / grunnløs arrestasjon av politifolk som trenger å fylle opp 'kvoten sin'..?

Han ene politimannen spurte meg om noe rart, som fikk meg til i ettertid å tro at han var ute etter å se etter en eller annen reaksjon. At politiet er ute etter å utsette folk for vold tror jeg ikke noe på, da er det igjen snakk om enkeltpersoner og ikke politiet som helhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

...BLM er ikke en gjeng eller en gruppe.

Det er mennesker som mener at fargede er verdt like mye som hvite, og faktisk mener det -- uten å himle med øynene uten å faktisk mene det, og uten å mene at det er greit å droppe ideologien ut over papirverdi og bare diskriminere fargede likevel fordi man har riktig holdning på papiret.

Bombe at blodrøde deg ville komme og forsvare det her. Men takk for at du bekrefter BLM-Marxisme-linken som en annen debattant helt korrekt påpekte ovenfor her.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

...og så var det det med anekdoter versus virkeligheten igjen.

Det er ikke en anektone, det var ett svar på din påstand om at:

"Politiet har problemer med at de diskriminerer mot fargede gjennom å stoppe og snakke med dem grunnet mistanke om kriminalitet"

Det har skjedd meg også, jeg tror du og en del andre på venstresiden misforstår politiet sin oppgave her. De ønsker å ha god dialog med lokalsamfunnet, det at de stopper deg og tar en prat betyr ikke nødvendigvis at de mistenker kriminalitet heller. Men de kan jo selvsagt benytte muligheten til å se etter noe mistenkelig (derav det rare spørsmålet jeg fikk). 

Folk som har urent mel i posen freaker ofte ut hvis de tilfeldigvis møter politiet. En kjent reaksjon på det er f.eks hvis man kjører bil og "oj han skulle ikke inn der likevel nei" hvis han ser politibil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (13 minutter siden):

Han ene politimannen spurte meg om noe rart, som fikk meg til i ettertid å tro at han var ute etter å se etter en eller annen reaksjon. At politiet er ute etter å utsette folk for vold tror jeg ikke noe på, da er det igjen snakk om enkeltpersoner og ikke politiet som helhet.

Så det du sier er at du har blitt stoppet av politiet et par ganger, og blitt stilt spørsmål.
Du har ikke blitt diskriminert.

Gratulerer med privilegiet.
Spørsmålet er så:
Klarer du å forstå at andre har andre opplevelser enn deg selv..?

Det er ikke noe å diskutere engang -- det er noe du ikke forstår, som du trenger å forstå:
Les delene av artikkelen som omhandler politiets stopp av minoriteter:
There’s racial bias in our police systems. Here’s the overwhelming proof. - Washington Post

AntonMarkmus skrev (13 minutter siden):

Bombe at blodrøde deg ville komme og forsvare det her. Men takk for at du bekrefter BLM-Marxisme-linken som en annen debattant helt korrekt påpekte ovenfor her.

...Jeg ser en personkarakteristikk og et tilfelle av manglende evne til å lese og forstå hva som sies.
Vil du prøve igjen, eller er du fornøyd med å gjøre to feil uten å gjøre noe riktig..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Så det du sier er at du har blitt stoppet av politiet et par ganger, og blitt stilt spørsmål.
Du har ikke blitt diskriminert.

Gratulerer med privilegiet.
Spørsmålet er så:
Klarer du å forstå at andre har andre opplevelser enn deg selv..?

Det er ikke noe å diskutere engang -- det er noe du ikke forstår, som du trenger å forstå:
Les delene av artikkelen som omhandler politiets stopp av minoriteter:

Det amerikanske rettsystemet er dessverre en tragedie, ja. Det er jo bare å se på vår egen nordmann som fikk lang fengselsstraff for å ha misforstått ett skilt og angivelig "brukt bilen sin som ett dødelig våpen" da han forsøkte å kjøre vekk fra en aggressiv folkemengde og traff enn av de med bilen sin uten at vedkommende fikk noen stor skade av det... 

Det er selvsagt noe variasjon fra delstat til delstat og visstnok har ting blitt noe bedre enn det var, men likevel er det mye å gå på. Når man privatiserer kriminalomsorgen så får det denne type konsekvenser, at hver fange blir en inntektskilde for private aktører som dermed kan bedrive lobbyvirksomhet og få igjennom flere lover som sørger for at flere blir satt i fengsel for bagatellmessige saker som knapt hadde gitt bot i Norge. At lobbyistene har fått igjennom lover som treffer skjevt overrasker meg overhodet ikke og er på ingen måte noe jeg benekter.

Så på dette området må jeg gi deg noe rett, men at politiet diskriminerer trenger naturligvis ikke å stemme likevel. Politiet kan ikke noe for hva slags lover politikerne trer igjennom. Også trodde jeg også vi på sett og vis debatterte politiet i Norge.

Og igjen: jeg svarte bare at jeg også har blitt stoppet av politiet og stilt spørsmål uten noen åpenbar god grunn til å stoppe meg midt på gata. Det var du som kalte dette for "diskriminering", ikke jeg. Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg ble "utsatt" for noe, før venstresiden nå i det siste har dratt det frem fordi de hevder at mørkhuda blir "utsatt" for dette pga sin hudfarge.

Endret av Ka9nen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 28.4.2021 den 23.29):

Nei jeg får meg ikke til å se det rasistiske i en lov som sier at det koster penger å stemme. Den gjelder alle, ergo kan den ikke være rasistisk. Hadde den sagt at kun svarte må betale derimot.

Om utfallet ender med diskriminering får så være, loven er ikke rasistisk av den grunn. Prakteksemplet på en rasistisk Jim Crow lov er segregering av svarte og hvite i offentlige bygninger. 

En lov som gjør at færre stemmer er problematisk uansett hva vi kaller den.

En lov som gjør at en spesifikk demografi slutter å stemme (enten det er mørke, kristne, eldre eller noe annet) er mer problematisk enn en lov som gjør at et tilfeldig utvalgt sluttet å stemme.

-k

• Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, DaniNichi said:

Det der var en uproblematisk skyting. Hun har et metallrør. Det er altfor utrygt å begynne håndkamp med henne alene. Betjenten var truet på livet og forsvarte seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

En lov som gjør at færre stemmer er problematisk uansett hva vi kaller den.

En lov som gjør at en spesifikk demografi slutter å stemme (enten det er mørke, kristne, eldre eller noe annet) er mer problematisk enn en lov som gjør at et tilfeldig utvalgt sluttet å stemme.

-k

Det var ikke «tilfeldig» at 95% av svarte ikke kunne stemme, det som var tilfeldig var at noe få fattige hvite også ble påvirket av loven.  De fleste fattige hvite også fikk stemme fordi det ble en annen lov som sa at du ikke trenger å betale poll tax hvis bestefaren din kunne stemme

Begge lover er ikke rasistiske iflg Tåkemannen fordi det gjaldt alle, selv om 98% av svarte ikke fikk stemme, akkurat som var hensikten 

Jeg og de aller fleste amerikanere kaller ikke dette «tilfeldig».  Avisene snakket direkte at det bevarte deres «white supremacy» 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...