Gå til innhold

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (54 minutter siden):

En viktigere spørsmål er hvorfor politiet tar feil oftere når det gjelder svarte enn hvite.  

Som i ransaker uten å finne noe galt, stopper bilen uten å finne noe galt, skyter når det viser seg at vedkommende var ubevæpnet/ufarlig?

Sitat

Jeg stiller spørsmålet men har ikke svaret fordi dataene forklarer det ikke.  Enten oppfører svarte mer truende på noe måter i snitt enn hvite kan være en måte å forklare forskjellen eller politiet har en bias mot svarte.  

Det burde være mulig å forske på politifolk. Vis dem et bilde av en fiktiv scene. Gi dem en bakgrunnshistorie. Spør «hva gjør du så?».

Ved å holde alle variable konstant utenom hudfargen til borgeren så kunne man isolere responsen til den variabelen.

Utfordring#1 hvis subjektet får samme spørsmål to ganger så kan de lukte lunta og svare det som er forventet av dem.

Utfordring#2 når man får teoretiske spørsmål av en forsker så kan man svare «nærmere regelboka» enn hva man agerer i felten.

Sitat

Implisitt bias data støtter den siste hypotesen 

Hva mener du?

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Hvis det var ingen bias ville andelene bli like.  Faktumet er at politiet overvurdere svartes kriminalitet.  Færre svarte i fattige områder har en bil til å stoppe og den største andelen av dataen er langs motorveiene rundt landet , ikke på fattige strøket  i storbyer som din forklaringsmodellen blir avhengig av 

Jeg blir stoppet i tollen på flyplassen hver gang jeg kommer inn til Norge, selv om dem aldri har funnet noe på meg. Lurer på hvilken bias det må være snakk om i mitt tilfelle :) Jeg ser kanskje nervøs ut

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis samfunnet opptrer undertrykkende eller urettferdig mot folk med mørk hud, samer, kvinner, overvektige, sjenerte, rullestolbrukere, eller menn på 50 som bor hjemme og og har lite utdanning så er det uansett et problem som man bør søke å løse.

Av disse vil jeg tro at overvektige er den gruppen som blir mest utsatt for hat og diskriminering i Norge.

Endret av Ka9nen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Hvis noen grupper i samfunnet i urimelig grad slipper unna med lovbrudd, eller ikke blir utsatt for kontroller (i så stor grad som profilering tilsier) så er det et problem.

Men det er jo ikke slik. Ingen forventer å slippe unna om de blir tatt med narkotika fordi de er hvite. Det er umulig å få til at man arresterer for narkotikaoppbevaring i ratio 1:1:1 forholdet hvite:hispanic:black..
Kanskje har det noe å gjøre med at det er mer politi i hovedsaklig-svarte nabolag p.g.a mer kriminalitet. Større sjanse for å bli tatt når det er mer politi. 

Lover som brukes bare «noen ganger» åpner for vilkårlighet eller (enda verre) hevn og undertrykkelse mot borgerne.

Samtidig har politiet ofte en diskresjon som de kan bruke utifra hva de føler er best. Er personen samarbeidsvillig er sjansene mye større for at politiet velger å droppe tiltaler eller redusere dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Noe man kan endre 

Først og fremst så er det de som hetser pga noe så overfladisk som bør endre seg.

Ellers viser det seg å være vanskelig i praksis å gå ned i vekt over tid, kutte ut narkotika eller å kutte ut å røyke. Å hetse noen for at de legger på seg lettere enn andre, er avhengig av narkotika eller røyk hjelper ingenting, det gjør bare problemet verre.

Endret av Ka9nen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (12 minutter siden):

Først og fremst så er det de som hetser pga noe så overfladisk som bør endre seg.

Ellers viser det seg å være vanskelig i praksis å gå ned i vekt over tid, kutte ut narkotika eller å kutte ut å røyke. Å hetse noen for at de legger på seg lettere enn andre, er avhengig av narkotika eller røyk hjelper ingenting, det gjør bare problemet verre.

Selvfølgelig, men i forhold til hudfargen din, er det mye lettere å endre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Det er det, selv om statistikken taler deg nesten like mye imot :)

Så skulle jeg ønske at man bodde i en verden der ingen ønsker å bytte hudfarge.. De fleste overvektige ønsker vel egentlig å gå ned i vekt, i det minste for helsa sin skyld.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Religionen er også lettere å endre.

Jeg synes ikke at det er grunnleggende mer eller mindre moralsk å hate noen pga hudfarge, kroppsvekt eller religion.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Religionen er også lettere å endre.

Jeg synes ikke at det er grunnleggende mer eller mindre moralsk å hate noen pga hudfarge, kroppsvekt eller religion.

-k

Helt klart, jeg har ikke sagt noe annet.  

Uansett, er problemet langt mer løselig og uten historiske undertrykkelser/segregering som har hendt for svarte som plager dem enda.  Det finnes ikke «feite» skoler/ghettoer/kirker osv....eller KKK mot feite

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Uansett, er problemet langt mer løselig og uten historiske undertrykkelser/segregering som har hendt for svarte som plager dem enda.  Det finnes ikke «feite» skoler/ghettoer/kirker osv....eller KKK mot feite

Jeg tror ikke at det er lettere å løse diskriminering mot feite eller religiøse enn mot etniske grupper.

Rasisme er dypt tabu i Norge. Åpen diskriminering mot overvektige er ikke like skambelagt. De siste rasistene blir mer og mer marginalisert og er i ferd med å dø ut.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 timer siden):

At folk blir tatt og bøtelagt for ulovlig narkotikabruk har ingenting med rasisme å gjøre. 

Hvis en gruppe hele tiden blir tatt for det samme som en annen gruppe omtrent aldri blir tatt for så har vi et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

En viktigere spørsmål er hvorfor politiet tar feil oftere når det gjelder svarte enn hvite.  Jeg stiller spørsmålet men har ikke svaret fordi dataene forklarer det ikke.  Enten oppfører svarte mer truende på noe måter i snitt enn hvite kan være en måte å forklare forskjellen eller politiet har en bias mot svarte.  Implisitt bias data støtter den siste hypotesen 

Det er et viktig spørsmål hva som skjedde i disse sakene. Om de gjorde noe annerledes enn de som ikke ble skutt. For eksempel opptrådte aggressivt eller truende selv om de ikke direkte angrep noen.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Samtidig har politiet ofte en diskresjon som de kan bruke utifra hva de føler er best. Er personen samarbeidsvillig er sjansene mye større for at politiet velger å droppe tiltaler eller redusere dem. 

Nei, det er ikkes lik det fungerer. Tiltale er tiltale og inneholder ikke slikt skjønn. Retten kan derimot redusere straffen dersom tiltalte (eller domfelte da) har bidratt til å belyse saken og "løse den" raskt og effektivt. Men det er ikke noe politiet avgjør.

Politiskjønnet er mer relevant når det gjelder ordensmessige oppdrag, som ro og orden m.m.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Men det er jo ikke slik. Ingen forventer å slippe unna om de blir tatt med narkotika fordi de er hvite.

Stemmer. Men hvis man primært sjekker de som kjører Mazda så kan de som kjører Toyota forvente å ikke bli sjekket, og dermed heller ikke straffet.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er lettere å løse diskriminering mot feite eller religiøse enn mot etniske grupper.

Rasisme er dypt tabu i Norge. Åpen diskriminering mot overvektige er ikke like skambelagt. De siste rasistene blir mer og mer marginalisert og er i ferd med å dø ut.

-k

Det er langt mer løselig for de som diskrimineres fordi det er umulig å endre hudfargen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Åpen diskriminering mot overvektige er ikke like skambelagt.

Trist det der. Nesten litt rart at de samme menneskene ikke møter narkomane med forakt og holdninger som "det er jo bare å slutte å dope deg". Om man er narkoman har man jo egentlig ett langt større problem. Det er vel noe man lærer i oppveksten disse holdningene.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Utfordring#1 hvis subjektet får samme spørsmål to ganger så kan de lukte lunta og svare det som er forventet av dem.

Her er det faktisk ikke viktig at samme politi-betjent svarer på begge situasjonene. Hvis alt annet er identisk, med unntak av personens hudfarge, så kan du spørre gruppe A om lysfarget og gruppe B om mørkfarget, og sammenligne responsene.

Over til noe annet:

Flere brukere her inne har sterkt behov for å lære om begrensningene til taser: 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Det er langt mer løselig for de som diskrimineres fordi det er umulig å endre hudfargen. 

Løsningen på hat mot overvektige er ikke at de feite slanker seg, noe mer enn løsningen på rasisme er at folk med mørk hud må bleke huden.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (17 minutter siden):

Trist det der. Nesten litt rart at de samme menneskene ikke møter narkomane med forakt og holdninger som "det er jo bare å slutte å dope deg". Om man er narkoman har man jo egentlig ett langt større problem. Det er vel noe man lærer i oppveksten disse holdningene.

Noen på ytre høyre hater muslimer og romfolk og what not. Og noen på ytre venstre hater ytre høyre for deres intoleranse, men har ingen problemer med å spytte ut hat mot menn på 50 med lite utdanning.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...