Trestein Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 (endret) freddy85 skrev (38 minutter siden): Det morsomme er at mange mente hardnakket at batteriene til f.eks model s kostet 50 000-60 000 og var på vei ned Spesialfirma som driver med slikt i USA reparerer tesla batterier. Det koster fra 5000 usd og oppover. Hva det koster i europa aner jeg ikke. Sikkert ikke billigere. Bare å sette inn ett nytt batteri i e e golf koster fort over 100 000kr. Om bilen er vert 80 000kr med godt batteri er det tvilsomt om noen gidder å bruke 50-100 000kr for et bytte. Bilfabrikanter burde vert tvunget til å gi livstidsgaranti på slike batterier. Ellers sommer mange el biler til å få kort levetid. Eventuelt må forsikring dekke dette. Men de dekker normalt ikke slitasje. Inside the Largest Independent Tesla Repair Facility | Part 1 | Gruber Motors - YouTube Endret 24. april 2021 av Trestein 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Livstidsgaranti på batterier? Tja, vi er ikke så langt unna. Batterigarantien er hos de fleste produsenter 8 år og pr i dag regnes levetid på bil som 10-12 år. Ellers koster det fort 200-250.000 å skifte en DSG-kasse, eller 150.000 å skifte en dieselmotor. Der kan du glemme å få dekket noe etter 5 år. 4 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 (endret) AL123 skrev (1 time siden): Livstidsgaranti på batterier? Tja, vi er ikke så langt unna. Batterigarantien er hos de fleste produsenter 8 år og pr i dag regnes levetid på bil som 10-12 år. Ellers koster det fort 200-250.000 å skifte en DSG-kasse, eller 150.000 å skifte en dieselmotor. Der kan du glemme å få dekket noe etter 5 år. For meg blir det veldig akademisk å snakke om bytte til nytt batteri, girkasse eller dieselmotor. Nesten alltid får en kjøpt en god brukt enhet for en brøkdel av prisen. Du får for eksempel en 3 liter BMW dieselmotor for i området ti til tjue tusen. Prisene på alt slikt er lave rett og slett fordi det er lite etterspørsel i forhold til tilbudet. Endret 25. april 2021 av Ketill Jacobsen 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 AL123 skrev (11 timer siden): Livstidsgaranti på batterier? Tja, vi er ikke så langt unna. Batterigarantien er hos de fleste produsenter 8 år og pr i dag regnes levetid på bil som 10-12 år. Ellers koster det fort 200-250.000 å skifte en DSG-kasse, eller 150.000 å skifte en dieselmotor. Der kan du glemme å få dekket noe etter 5 år. Poenget er at om girkasse ryker på en 8 år gammel bil er det ikke så farlig. Dette fordi metall kan gjenvinnes og CO2 utslipp fra bilen kommer fra bruk ikke fra produksjon av batterier. Det er verre om man må vrake en 8år gammel el bil med 100 000km enn en diesel golf med dsg gearkasse. Skifter man batteri i e golfen til nytt må man kjøre langt bare for å ta igjen utslippene produksjon av nye batterier. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Trestein skrev (18 minutter siden): Skifter man batteri i e golfen til nytt må man kjøre langt bare for å ta igjen utslippene produksjon av nye batterier. Hvorfor maser du med slike dumheter! Det skjer omtrent aldri at det skiftes til nytt batteri i en elbil (en gang per 67.000 Leaf i Norge). Dessuten så har et brukt batteri et langt liv foran seg i gjenbruksmarkedet (enten i en annen bil eller som stasjonært strømlager). Du må skjerpe deg og slutte å skrive slikt tull! 2 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 (endret) 44 minutes ago, Trestein said: Skifter man batteri i e golfen til nytt må man kjøre langt bare for å ta igjen utslippene produksjon av nye batterier. Er det bedre å vrake hele bilen og ta CO2-kostnaden for komplett ny eGolf inkl stålet, plasten og batteri? Eller skal man rive ut hele den elektriske drivlinjen og sette inn dieselmotor, tank, og dsg isteden inkl tilhørende CO2 av både bygging og kjøreforbruk? Man skal lese mye .... Endret 25. april 2021 av trikola 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 trikola skrev (9 timer siden): Er det bedre å vrake hele bilen og ta CO2-kostnaden for komplett ny eGolf inkl stålet, plasten og batteri? Eller skal man rive ut hele den elektriske drivlinjen og sette inn dieselmotor, tank, og dsg isteden? Man skal lese mye .... Det første er dagens praksis,som jeg mener er uheldig. Det andre er ditt forslag, som jeg mener er tåpelig. Det som bør gjøres er at bilfabrikanter forplikter seg til å lage inbytteordning for batterier som sikrer at bilen kan holdes kjørbar så lenge at den blir CO2 positiv. Det vil nok gjøre elbiler dyrere men bedre for miljø. I dag blir alt for mange biler skrotet etter alt for kort tid. Dette gjelder andre biler også men for batteribiler som forutsetter at de skal brukes i lang tid er dette viktig. At en 3år gammel e tron skrotes fordi batteriet ble skadet av en stein i veien er dårlig for miljøregnskapet 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Planned obsolence - Panlagt elding. Produsentene vil at du skal kjøpe ny bil i stedet for å reparere på den gamle. Det trengs 3.pars leverandører som kan tilby rimelige batterioppgraderinger til biler som har passert garantitida. 3 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Det er temmelig drøyt at du beskylder meg for løgn. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 arne22 skrev (På 24.4.2021 den 11.14): Har ikke kikket på ha som ble diskutert i en annen tråd, men apropos batterienes varighet. Man regner vel med at batteriene sånn omtrent halverer sin kapasitet i kraftig kulde. Forstår det slik at en del produsenter garanterer at 70% av kapasiteten er tilbake etter 7 år. Hvis man skal kjøre en tur i kulde og med en 7 år gammel bil så skulle man da være nede i 35% av opprinnelig batterikapasitet og kjørelengde. Midlertidig reduksjon på grunn av kulde har ikke noe med batteriets totale levetid å gjøre. Sitat En annen problemstilling det er hva som skjer med batteriene når de rekker fram til et kritisk antall ladecycler. Her kan det se ut som at det er vanlig å konstruere batteriene slik at de først tilsynelatende taper seg langsomt, for så, på ett eller annet antall ladecycler å miste det meste av sin kapasitet ganske hurtig: Som sagt, dette er ikke noe reelt problem. Batteriene vil vare lenger enn resten av bilen. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 arne22 skrev (På 24.4.2021 den 11.59): Det spesielle med å kjøpe en brukt elektrisk bil det er jo at man kjøper en bil med redusert rekkevidde og forlenget ladetid. Det blir jo som å kjøpe en dieselbil som har den spesielle egenskapen at dieseltanken krymper med årene samtidig som diameteren på påfyllingen minker. Til sist så sitter man igjen med en så liten tank og og at så bitte lite hull for påfylling at man ikke klarer å få noe særlig diesel på den delen av tanken som er igjen. Når tanken har krympet og blitt tilstrekkelig liten og påfyllingshullet bare er en tynn liten åpning, så kan man jo fortsatt kjøre, men det blir ikke så veldig langt. Da har man jo ikke helt den samme bilen. Vi er nok nå sannsynligvis, på et vis, i "elbilens barndom". Når et produkt er i en tidlig fase, så har man vel ofte en periode der man maksimerer profitt på basis av innovasjon. I et senere utviklingstrinn i "elbilens historie" så blir det forhåpentligvis slik at det blir konkurranse på "reparasjonsvennlighet" og "praktisk levetid". Rent praktisk og teknisk så skulle det jo ligge til rette for at elbilene kunne designes med veldig lang levetid, og da selvfølgelig med utskiftbare batterier, der man også kan skifte enkeltceller. (Men da må kundene etterspørre det, for ellers så vil det jo være mer lønnsomt å produsere biler som først dør gradvis og så plutselig og endelig ved oppnådd alder, slik at man får solgt nye.) Dette er bare FUD. Du påstår at hvis man kjøper brukt fossilbil så er den akkurat som ny? Spar meg. Igjen, dette med reduksjon av batterikapasitet er et oppkonstruert problem. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Trestein skrev (På 24.4.2021 den 13.44): Murno som ikke klarer å betjene en moderne bil , lager en rapport til 2 millioner dollar som sier produksjonskost på en bil i en valuta som ikke eksisterer? Ikke rart han selger den for 10dollar. Nå er han ekspert på å plukke fra hverandre hardware. Det han hadde problemer med var den ekstremt dårlige programvaren, som ikke har noe med det han spesialiserer seg på å gjøre. Det er ikke Munros feil at bilens brukergrensesnitt er ubrukelig. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 freddy85 skrev (17 timer siden): Det morsomme er at mange mente hardnakket at batteriene til f.eks model s kostet 50 000-60 000 og var på vei ned Hva mener du? Hvem mente det? 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 hekomo skrev (10 timer siden): Nå er han ekspert på å plukke fra hverandre hardware. Det han hadde problemer med var den ekstremt dårlige programvaren, som ikke har noe med det han spesialiserer seg på å gjøre. Det er ikke Munros feil at bilens brukergrensesnitt er ubrukelig. Om du har sett noen tester av vw id vil du se at Murno aldri klare å finne det egentlige problemet. Han fant ikke hjem knappen, eller klarte å lese meny (på en av knappene under skjermen. Han fremsto som en mann fra steinalderen. Har faktisk ikke sett noen som ikke klarer å finne rett meny. Problemet er bugs og at systemet låser seg. Noe som ikke er uvanlig på andre biler også. Dessuten virker det tregt i noen tilfeller. 2 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Trestein skrev (38 minutter siden): Om du har sett noen tester av vw id vil du se at Murno aldri klare å finne det egentlige problemet. Han fant ikke hjem knappen, eller klarte å lese meny (på en av knappene under skjermen. Han fremsto som en mann fra steinalderen. Har faktisk ikke sett noen som ikke klarer å finne rett meny. Problemet er bugs og at systemet låser seg. Noe som ikke er uvanlig på andre biler også. Dessuten virker det tregt i noen tilfeller. Dette har fortsatt ikke noe med saken å gjøre. Det sier mer om den elendige brukervennligheten i bilen enn noe annet. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 hekomo skrev (9 timer siden): Dette har fortsatt ikke noe med saken å gjøre. Det sier mer om den elendige brukervennligheten i bilen enn noe annet. At en av hundre som tester dette ikke klarer å slå på navigasjonen sier mest om han ene. Har sett folk som ikke klarer å juster Teslaer også. Er Teslas brukervennlighet elendig om en av hundre testere ikke klarer å få bilen i track modus? Det var vel noen svensker (fornuft og kjensla?) som ikke fikk det til. Som sagt det finnes hundrevis av YouTubere som med glede eksponerer sin udugelighet. At Murno skulle være en av dem skuffet litt(mye) 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) Å mene at Murno er et steinaldermenneske fordi det er kronglete å slå på navigasjon eller autopilot vil jeg si er tull og vas. Fyren er en meget god ingeniør på sine områder men det gjør han ikke god på programvare og UI noe han heller ikke hevder å være. Personlig må jeg si at ID.3 var den mest rotete bilen ift. hvor funksjoner var og hvordan UIen var organisert. Du vil også finne mange i 20 årene som strever med å bruke autopiloten på Tesla bilene før de får litt tips. Endret 26. april 2021 av Theo343 5 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 (endret) On 4/25/2021 at 3:33 PM, hekomo said: Du påstår at hvis man kjøper brukt fossilbil så er den akkurat som ny? Spar meg. Jeg har hatt flere bensindrevne bruktbiler. Ingen har hatt krympet størrelse på bensintanken eller redusert diameter på hullet for påfylling av bensin. Rekkevidde og påfyllingshastighet har vært som for en ny bil. Endret 26. april 2021 av arne22 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 arne22 skrev (4 timer siden): Jeg har hatt flere bensindrevne bruktbiler. Ingen har hatt krympet størrelse på bensintanken eller redusert diameter på hullet for påfylling av bensin. Rekkevidde og påfyllingshastighet har vært som for en ny bil. Forbruket til fossilbiler har en tendens til å øke i løpet av levetida, sannsynligvis på grunn av diverse slitasjer, filtre som blir gradvis tettere og ansamling av støv og skitt i kroker og kriker inni eksossystemet. Da går nødvendigvis rekkevidda ned og fylletida (for et gitt antall km rekkevidde) opp. Sjeldent mye, men sikkert sammenlignbart med noen elbiler. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Ketill Jacobsen skrev (På 25.4.2021 den 3.57): Hvorfor maser du med slike dumheter! Det skjer omtrent aldri at det skiftes til nytt batteri i en elbil (en gang per 67.000 Leaf i Norge). Dessuten så har et brukt batteri et langt liv foran seg i gjenbruksmarkedet (enten i en annen bil eller som stasjonært strømlager). Du må skjerpe deg og slutte å skrive slikt tull! Les Finn annonser. Du finner mange el biler som har fått byttet batteri. Leaf har nok bra kvalitet som japanere flest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå