Gå til innhold

Et jobbtilbud og andre intervjuer samtidig


Gjest ba97d...a60

Anbefalte innlegg

Gjest ba97d...a60

Hei
Jeg vet ikke om dette er rikitg gruppe å spørre om hjelp fra, men jeg prøver alikavel. Jeg har nettopp fullført trucksertifikatet T1-T5 og har et jobbtilbud med oppstart neste uken. Jobben er 15min unna og jeg får 190kr timen. Jeg leste opp at minstelønnen er 234kr i timen for truckføreren, men det er for visse tariffavtaler. Jeg har blitt oppringt av 3 andre byråer som betaler i det nivået, men intervjuene er ikke før i mai. Jeg er redd for at hvis jeg sier nei til den, at det kan hende at jeg blir jobbløs denne sommeren. For meg virket det som yrket er etterspurt og at det ikke skal være så vanskelig å få en jobb med det. Hadde dere ventet, eller tatt den første jobben. Dette er heltidsstillinger. Det er i Oslo og omegn. Jeg syntes lønnen var lite i forhold til det jeg leste meg om på nett og det andre fikk da de startet. Burde  jeg være bekymret over å ikke få sommerjobb, selv om jeg ikke har erfaring med truck, men kun sertifikatet.

Anonymous poster hash: ba97d...a60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest db37f...730
Gjest ba97d...a60 skrev (20 minutter siden):

Hei
Jeg vet ikke om dette er rikitg gruppe å spørre om hjelp fra, men jeg prøver alikavel. Jeg har nettopp fullført trucksertifikatet T1-T5 og har et jobbtilbud med oppstart neste uken. Jobben er 15min unna og jeg får 190kr timen. Jeg leste opp at minstelønnen er 234kr i timen for truckføreren, men det er for visse tariffavtaler. Jeg har blitt oppringt av 3 andre byråer som betaler i det nivået, men intervjuene er ikke før i mai. Jeg er redd for at hvis jeg sier nei til den, at det kan hende at jeg blir jobbløs denne sommeren. For meg virket det som yrket er etterspurt og at det ikke skal være så vanskelig å få en jobb med det. Hadde dere ventet, eller tatt den første jobben. Dette er heltidsstillinger. Det er i Oslo og omegn. Jeg syntes lønnen var lite i forhold til det jeg leste meg om på nett og det andre fikk da de startet. Burde  jeg være bekymret over å ikke få sommerjobb, selv om jeg ikke har erfaring med truck, men kun sertifikatet.

Anonymous poster hash: ba97d...a60

Om jobben din har prøvetid har du vel 2 ukers oppsigelsestid i starten? 

Anonymous poster hash: db37f...730

Lenke til kommentar

De vil at jeg skal signere kontrakt på mandag og jobbe på tirsdag. 190kr i timen er ikke nok for å dekke hus, mat og leve et vanlig liv. Men er redd for å miste tilbudet og så står jeg med ingenting. Jeg tok kurset for jeg forventet lønn på 234, men ble skuffet da jeg fikk det tilbudet. Intervjuene mine er i mai tiden og innen da har det gått to uker. Og det går sikker en uke før jeg får svar igjen.

Lenke til kommentar

Du kan takke ja til det første tilbudet samtidig som du ser etter bedre betalte jobber. Man har som regel 14 dagers oppsigelse i begynnelsen. Skulle du få en annen jobb kan du si opp den første og gå over til den bedre betalte jobben.

Jeg forstår godt at lønn er viktig her 20% forskjell er mye og det er mange som hadde byttet jobb for det. Du bør også vurdere andre egenskaper ved de ulike jobbene, f.eks om det er mye lengre reisevei eller andre ting så kan jo det ha betydning for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest ba97d...a60 skrev (11 timer siden):

Hei
Jeg vet ikke om dette er rikitg gruppe å spørre om hjelp fra, men jeg prøver alikavel. Jeg har nettopp fullført trucksertifikatet T1-T5 og har et jobbtilbud med oppstart neste uken. Jobben er 15min unna og jeg får 190kr timen. Jeg leste opp at minstelønnen er 234kr i timen for truckføreren, men det er for visse tariffavtaler. Jeg har blitt oppringt av 3 andre byråer som betaler i det nivået, men intervjuene er ikke før i mai. Jeg er redd for at hvis jeg sier nei til den, at det kan hende at jeg blir jobbløs denne sommeren. For meg virket det som yrket er etterspurt og at det ikke skal være så vanskelig å få en jobb med det. Hadde dere ventet, eller tatt den første jobben. Dette er heltidsstillinger. Det er i Oslo og omegn. Jeg syntes lønnen var lite i forhold til det jeg leste meg om på nett og det andre fikk da de startet. Burde  jeg være bekymret over å ikke få sommerjobb, selv om jeg ikke har erfaring med truck, men kun sertifikatet.

Anonymous poster hash: ba97d...a60

Som flere sier over, har man vanligvis en kort oppsigelsestid de første månedene.
I verste fall har man 3 måneders oppsigelsestid, så det vil nok uansett lønne seg å ta den første jobben først. 

Hvis du så etter hvert skulle få en av de andre jobbene, kan du jo evt. høre om de er villige til å betale deg mer på det første stedet. Vær da ærlig om situasjonen, og at du vil tjene mye mer på den nye jobben. 


Det er ingenting i veien med å gjøre dette. Helt realt å bytte jobb hvis man får bedre betingelser et annet sted.
Særlig en slik jobb hvor det kanskje ikke er de aller største mulighetene for raskt å stige i gradene heller. Da kan de ikke forvente at folk skal være der over lang tid.

PS:
Og da vil du jo ha litt erfaring etter den første jobben, som gjør at du kanskje stiller litt foran andre med helt ferskt truckførerbevis.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...