Gå til innhold

Øker rekkevidden: Tesla Model 3 kommer nå med over 600 kilometers WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

SH90 skrev (22 timer siden):

Noen som veit hvorfor tilhengerfeste ikke er lenger aktuelt på modell 3 .?

Leste noe om at de hadde produsert alle med hengerfeste fordi de skal fase det ut eller noe slikt. Det vil si at alle kanskje kommer med hengerfeste en periode, og etter det så er det ikke tilgjengelig på Model 3 lenger.

Men, ingen vet sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Heiti said:

De typiske lithiumbatteriene du finner på markedet i dag sliter ekstremt mye om det blir kaldt. Har forsøkt det på både motorsykkel og bil, men de sliter under 10°C. Må la tenningen stå på en stund til batteriet får litt temperatur. 

Er innebygget varme i de batteriene jeg har sett på så går vel fint. Og er jo som nevnt her ikke noe som skal startes. 12V batterier må bare klare å koble inn kontaktoren til hovedbatteriet og det krever ikke spesielt mye.

Men de veier mye mindre enn blybatteri og har høyere kapasitet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innmaten i lyktene er fra Hella og heter SSL-100. Den har 100 individuelt styrbare dioder. Så dette er høyere oppløsning enn VW bruker på bilene sine i dag. Audi har kjøpt en mer avansert utgave av samme lykt, med enda høyere oppløsning, som de skal bruke i bilene sine.

Tesla har gått over til denne innmaten for å kunne bruke den samme hovedlykta i alle markedene sine, og dermed kutte ut 3 forskjellige versjoner av den gamle lykta, og bare bruke software til å endre lysbildet etter hvor i verden bilen skal brukes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (16 timer siden):

Leste noe om at de hadde produsert alle med hengerfeste fordi de skal fase det ut eller noe slikt. Det vil si at alle kanskje kommer med hengerfeste en periode, og etter det så er det ikke tilgjengelig på Model 3 lenger.

Men, ingen vet sikkert.

Regner med at Tesla tenker slik; tilhengerfeste = familiebil = Model Y.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/23/2021 at 5:11 PM, Simen1 said:

Det er verdt å merke seg at SR+ ble satt ned 50 000 kr den 15. april, uten at LR eller P ble satt ned. Dermed ble prisgapet opp fra SR+ urimelig stort. Dette er nok grunnen til at de ikke ble satt ned i pris. Men jeg tror ikke det er nok. Jeg tipper at når økningen i SR+ bestillinger er ekspedert og angrefristen har gått ut så setter de nok ned prisene på LR og P. SR+ kan nok også vente seg ~6% økning i rekkevidde på samme tid. Det er ugunstig å holde to ulike cellekjemier samtidig på lang sikt, så dette er nok bare en overgangsfase med salgsstrategisk rekkefølge på hvilke model 3-varianter som skal få økningen først.

Kronologisk:
 

  Reveal hidden contents

 

15. april: SR+ settes ned 50 000 kr

22. april: LR får ~6% lengre rekkevidde

******* Spekulasjoner *******

Mai: P får ~6% lengre rekkevidde. Edit: P har vist allerede fått dette.

Juni: SR+ får ~6% lengre  rekkevidde

Juli: LR settes ned i pris

August: P settes ned i pris

September: Første model Y ruller ut fra Berlin, ny rekkevidde annonseres, hvert land får et presseesemplar og salgssentrene får en demobil hver.

Oktober: Kundeleveransene av model Y starter

November og desember: Nyheter om Semi, Roadster eller Cybertruck.

 

 

Forskjellen er ikke urimelig stor. Den er ca. de samme som den var ved introduksjon av SR+ i 2019. USA har hatt 20 prosent mellom LR og SR+ leenge. Vi kommer bare etter. Tesla har ikke trengt å ha en billigmodell i Norge siden vi har så mye subsidier og dyre bensinbiler.

Jeg tipper at prisene på Model 3 går enda litt lengre ned som du skriver når Model Y kommer. Det vil nok også gjelde både LR og SR+. Er det kina-SR+ som kommer til Norge er den nok så billig og produsere at det er mye å gå på.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Regner med at Tesla tenker slik; tilhengerfeste = familiebil = Model Y.

Stemmer sikkert. Men i tilfelle synd. hadde mer håpet på at de ville tilbudt et avtagbart hengerfeste, og at de monterer fast hengerfeste på alle nå, for å tømme lageret for disse.

Ikke at jeg tror på det, men man kunne jo håpt. Fast krok er jo litt gammeldags, og er enig i at det ikke pynter på utseendet. Motorisert er litt luksus, og er unødvendig komplisert og som sagt unødvendig fordyrende. Avtagbart feste er en glimrende mellomting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Stemmer sikkert. Men i tilfelle synd. hadde mer håpet på at de ville tilbudt et avtagbart hengerfeste, og at de monterer fast hengerfeste på alle nå, for å tømme lageret for disse.

Ikke at jeg tror på det, men man kunne jo håpt. Fast krok er jo litt gammeldags, og er enig i at det ikke pynter på utseendet. Motorisert er litt luksus, og er unødvendig komplisert og som sagt unødvendig fordyrende. Avtagbart feste er en glimrende mellomting.

Min 9år gamle bil har el. Man bare trykker en gang så kommer det ut, trykk en gang til så er det vekk. Så atBMW IX3 hadde noe lignende. Tror det kostet 11000kr i 2012.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Stemmer sikkert. Men i tilfelle synd. hadde mer håpet på at de ville tilbudt et avtagbart hengerfeste, og at de monterer fast hengerfeste på alle nå, for å tømme lageret for disse.

Ikke at jeg tror på det, men man kunne jo håpt. Fast krok er jo litt gammeldags, og er enig i at det ikke pynter på utseendet. Motorisert er litt luksus, og er unødvendig komplisert og som sagt unødvendig fordyrende. Avtagbart feste er en glimrende mellomting.

Ja håper også at Tesla fortsetter med å tilby avtagbare tilhengerfeste til Model 3. Det er den desidert beste løsningen for folk som har behov for tilhengerfeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Min 9år gamle bil har el. Man bare trykker en gang så kommer det ut, trykk en gang til så er det vekk. Så atBMW IX3 hadde noe lignende. Tror det kostet 11000kr i 2012.

Det er ikke vanskelig, men det er jo delvis opp til kjøper å bestemme hva de ønsker å betale for dette. Tesla har begrenset med valgmuligheter fordi det kompliserer opp og gjør "hele linja" dyrere. Ettermontering er selvsagt en mulighet, men det igjen bryter litt med salgsformen, at Tesla ikke skal ha salg.

Dog, om det defineres som en tjeneste man skal ha mulighet til hos Service-senterne i ettertid, er en annen sak.  Men å montere på hengerfeste for avtagbart på alle, og så koster det for å få selve kroken som skal monteres på, så beholder man produksjonstakten mer eller mindre.

At man har fått motorisert hengerfeste i mange år, er ikke noe jeg har bestridt eller betvilt. det har jeg vært klar over lenge. Men det koster nok endel mere i dag enn det gjorde i 2012. Forvent gjerne å betale fra rett i underkant av 20K i dag for motorisert, 12-20 K for avtagbart og 8-15 K for fastmontert feste.

Til opplysning, så tilsvarer 11 K i 2012, over 13 K i 2021. Men avansene er gått opp på tilleggsutstyr, så tviler på at BMW selger det så billig per i dag. Og opplysningen din sier heller intet om du fikk noe rabatt på dette. Kanskje var utgangsprisen høyere, men at du fikk det for "selvkost".

Forøvrig, denne saken gjelder hengerfeste ettermontert i 2012 på en BMW, koster over 15 K (pris hos MB B-klasse og Porsche Cayenne er over 50 K ifølge samme artikkel):

https://www.tv2.no/a/13255542/

He er en nyere sak, dog listen sier vel bare pris på fastmontert feste, ikke avtagbart eller motorisert som fort slenger på 2-5 K per "steg":

https://motor.no/bilhold-bilkjop-bilrekvisita/hengerfeste-koster-fra-0-til-22000-kroner/184612

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Det er ikke vanskelig, men det er jo delvis opp til kjøper å bestemme hva de ønsker å betale for dette. Tesla har begrenset med valgmuligheter fordi det kompliserer opp og gjør "hele linja" dyrere. Ettermontering er selvsagt en mulighet, men det igjen bryter litt med salgsformen, at Tesla ikke skal ha salg.

Dog, om det defineres som en tjeneste man skal ha mulighet til hos Service-senterne i ettertid, er en annen sak.  Men å montere på hengerfeste for avtagbart på alle, og så koster det for å få selve kroken som skal monteres på, så beholder man produksjonstakten mer eller mindre.

At man har fått motorisert hengerfeste i mange år, er ikke noe jeg har bestridt eller betvilt. det har jeg vært klar over lenge. Men det koster nok endel mere i dag enn det gjorde i 2012. Forvent gjerne å betale fra rett i underkant av 20K i dag for motorisert, 12-20 K for avtagbart og 8-15 K for fastmontert feste.

Til opplysning, så tilsvarer 11 K i 2012, over 13 K i 2021. Men avansene er gått opp på tilleggsutstyr, så tviler på at BMW selger det så billig per i dag. Og opplysningen din sier heller intet om du fikk noe rabatt på dette. Kanskje var utgangsprisen høyere, men at du fikk det for "selvkost".

Forøvrig, denne saken gjelder hengerfeste ettermontert i 2012 på en BMW, koster over 15 K (pris hos MB B-klasse og Porsche Cayenne er over 50 K ifølge samme artikkel):

https://www.tv2.no/a/13255542/

He er en nyere sak, dog listen sier vel bare pris på fastmontert feste, ikke avtagbart eller motorisert som fort slenger på 2-5 K per "steg":

https://motor.no/bilhold-bilkjop-bilrekvisita/hengerfeste-koster-fra-0-til-22000-kroner/184612

 

El hengerfeste som jeg har koster i dag 11500 i følge bmw konfiguratoren til bmw 3 serie

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

El hengerfeste som jeg har koster i dag 11500 i følge bmw konfiguratoren til bmw 3 serie

Så, nå var det 11,5 K? Jaja, da nærmer du deg 14 K i dag for det samme om man kun tar i betraktning inflasjonen. Brukte SSB sin kalkulator for å beregne nåverdien av summen du skrev i sted.

Det er heller ikke uvanlig at samme produsent prissetter dette forskjellig etter hvilken modell det er snakk om, og at ettermontering er dyrere enn når du kjøper det sammen med bilen, da man kanskje gjør andre tilpasninger under klargjøring av bilen, og kunden tjener på fordelen. Ei heller er det uvanlig at produsentene tar forskjellig pris.

Og som den ene artikkelen forteller, BMW kjørte kampanje med hengerfeste inkludert da journalisten innhentet priser. Så dette kan variere mye.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Så, nå var det 11,5 K? Jaja, da nærmer du deg 14 K i dag for det samme om man kun tar i betraktning inflasjonen. Brukte SSB sin kalkulator for å beregne nåverdien av summen du skrev i sted.

Det er heller ikke uvanlig at samme produsent prissetter dette forskjellig etter hvilken modell det er snakk om, og at ettermontering er dyrere enn når du kjøper det sammen med bilen, da man kanskje gjør andre tilpasninger under klargjøring av bilen, og kunden tjener på fordelen. Ei heller er det uvanlig at produsentene tar forskjellig pris.

Og som den ene artikkelen forteller, BMW kjørte kampanje med hengerfeste inkludert da journalisten innhentet priser. Så dette kan variere mye.

Som sagt. Et el automatisk hengerfeste koster i dag 11500 om du kjøper en ny bmw i dag. Så hengerfeste er mye billigere i dag enn for 9 år siden. For 13-år siden kjøpe jeg også en ny bil med hengerfeste.

Da var det halv automatisk. Kostet 9000kr.

Har hatt mye glede av hengerfeste. Helt konge at det er helelektrisk. Husker en 2000 model jeg hadde. Da måtte man fjerne deksler finne kula i bagasjerommet og knote med noen nøkler for å få det på. Tviler på at noen leverer slikt i dag

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...