Gå til innhold

Øker rekkevidden: Tesla Model 3 kommer nå med over 600 kilometers WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (9 timer siden):

Nemlig. Hvorfor nevner du det her da?

Jeg kan og slå av bilen min helt, men den vil jo da stå uten alarm og uten kontakt med appen. 12V batteriet vil og tømmes etterhvert om det ikke kobles fra da det alltid vil gå litt strøm fra det.

original_171beddcd37911191d075344de65acb5.jpg.0fb92b39bca95c5aeb119c52a96fbc87.jpg

Kjekt å kunne slå den av når man skal koble på bilen og vil slippe feilmeldinger, men i hverdagen er det veldig kjekt at den alltid er online og klar til bruk.

Det var bare svar på en påstand om at en diesel bil ikke startet etter et halvt år. Noe som er relativt vanlig med sesong betont utstyr.

Uansett det blir interessant å se hvor langt den nye modellen kommer i tester. 2021 modellen har ikke vert strålende. Både IX3 vw ID 4 og 3 klarer 1000km like raskt som model 3 LR. SR utgaven vil ha problemer med tiden til 58kwh utgaven av id3.

Panasonic har vel også uttalt at det vil bli utfordrende å kontrollere kjernetemperaturen i 4680 batteriet. De har visst ikke startet for produksjon ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Det var bare svar på en påstand om at en diesel bil ikke startet etter et halvt år. Noe som er relativt vanlig med sesong betont utstyr.

Uansett det blir interessant å se hvor langt den nye modellen kommer i tester. 2021 modellen har ikke vert strålende. Både IX3 vw ID 4 og 3 klarer 1000km like raskt som model 3 LR. SR utgaven vil ha problemer med tiden til 58kwh utgaven av id3.

Panasonic har vel også uttalt at det vil bli utfordrende å kontrollere kjernetemperaturen i 4680 batteriet. De har visst ikke startet for produksjon ennå.

Påstanden er riktig nok den. En typsik ny bil med forbrenningsmotor bruker en del strøm i standbymodus, typisk fra 20 til 80 mAh, Hvilket vil si at en kan slite med å få start på de mest velutstyrte bilene etter at de har stått 3-4 uker.Forøvrig kan en bil gjerne bruke rundt 1,5-2 Ah de første 20-30 min etter at en har stoppet og gått fra bilen, og det dobbelte av det igjen hvis den står ulåst.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VbD skrev (2 timer siden):

Ikke fått med meg noe som tilsier Matrix på de nye..?Tenker du på fjernlys som går av automatisk? 

Med Matrix tenker jeg på siste gen som slår kun av de LED som treffer kommende trafikk. 

Nei ikke EØS, men i USA ble det såvidt jeg kan huske først åpnet for i 2018 eller noe. 

 

Jeg tenker på led matrixlys på 2021 Model 3. De ser riktignok ut til å vvre av 1.generasjon, med relativt få LED-elementer, og ikke noe i nærheten av det man finner på de nyeste europeiske premiumbilene som har projiseringsmuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Og disse har batteri tilkobet hele tiden som driver alarm og sendere til nøkler osv?

Ingen grunn til at slikt skal trekke mer enn noen titalls uW (Naturligvis litt avhengig av hva den alarmen gjør) . Dette er så lite at det i praksis neglisjerbart for 12V systemet i en elbil.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Påstanden er riktig nok den. En typsik ny bil med forbrenningsmotor bruker en del strøm i standbymodus, typisk fra 20 til 80 mAh, Hvilket vil si at en kan slite med å få start på de mest velutstyrte bilene etter at de har stått 3-4 uker.Forøvrig kan en bil gjerne bruke rundt 1,5-2 Ah de første 20-30 min etter at en har stoppet og gått fra bilen, og det dobbelte av det igjen hvis den står ulåst.

 

Har målt godt under 20mA. 20mA på et 100ah batteri gir vel noe slikt som 5000timer eller 7måneder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (6 timer siden):

Er mer overrasket over at varmepumpe påvirker WLTP rekkevidden, siden den testen utføres ved temperatur på rundt 20 grader. Da er det null behov for oppvarming av kupe og heller ikke behov for å bruke varmepumpen. Hadde man utført testen ved rundt 0 grader derimot vil varmepumpe hatt en betydelig effekt på forbruket.

Dette er ikke overraskende i det hele tatt, som Kahuna viser til. Endel av disse bilene har som Tesla med Octovalve både kjøling og oppvarming av batteri og kupé, slik at det ikke bare er i kulde man får en viss effekt av varmepumpen. Når disse systemene er laget slik at de er effektive med å balansere effektbruken, så kniper man noen kWh her og der over tid.

Her har jo Hyundai/(Kia vært blant de flinkeste i klassen, så ikke overrasket over at andre ser til hvordan de har gjort det, og kommer med tilsvarende funksjonalitet. I motsatt ende ser du slik som Leaf som lider av både #coldgate og #chargegate fordi de ikke har aktiv kjøling og oppvarming.

Kahuna skrev (4 timer siden):

I tillegg til varmepumpe har bilene fått octovalve som gir bilen en avansert varmebuss med mulighet til å flytte både varme og kulde mellom diverse komponenter. Uten at jeg kjenner detaljene så vil jeg gjette på at dette gir mulighet for litt optimalisering, også i 23 grader.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, sverreb said:

Ingen grunn til at slikt skal trekke mer enn noen titalls uW (Naturligvis litt avhengig av hva den alarmen gjør) . Dette er så lite at det i praksis neglisjerbart for 12V systemet i en elbil.

Burde ikke nei, men alikevell kan man ikke levne en "fossilbil" så veldig mange uker før man kan måtte slite med å få start. De fleste må koble av batteriet om de skal vinterlagre en bil f.eks.

7 hours ago, Trestein said:

Har målt godt under 20mA. 20mA på et 100ah batteri gir vel noe slikt som 5000timer eller 7måneder

Så på 7 måneder er det nye blybatterier helt ødelagt siden de ikke tåler å lades helt ut. Og blybatterier har vel og gjerne bare halv kapasitet når det er veldig kaldt så skal man starte noe opp på vinteren med bare halvfult batteri kan man slite allerede etter 3-4 måneder.

Har heldigvis skjedd ting på denne fronten og nye elbiler fra f.eks Tesla kommer nå med lithium 12V batteri istedenfor bly. Jeg setter nok inn ett lithiumbatteri i min Tesla og den dagen 12V batteriet takker for seg.

Regner vel og med at fossilbiler og begynner med lithium snart.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Las du artikkelen?

 

Ja, leste den, men der står det at Tesla ikke vil gi detaljer og TU har noen tanker. 

Jeg etterspurte om det var noen her på forumet som enten viste mer eller kunne resonere seg til ytterlig info basert på hvorfor kun LR fikk oppdateringen.

Eivind Helle skrev (13 timer siden):

Er mer overrasket over at varmepumpe påvirker WLTP rekkevidden, siden den testen utføres ved temperatur på rundt 20 grader. Da er det null behov for oppvarming av kupe og heller ikke behov for å bruke varmepumpen. Hadde man utført testen ved rundt 0 grader derimot vil varmepumpe hatt en betydelig effekt på forbruket.

Varmepumpa/Octovalve systemet blir også brukt til å "klimatisere" batteri, motorer og  elektronikk.

 

Simen1 skrev (15 timer siden):

Det er verdt å merke seg at SR+ ble satt ned 50 000 kr den 15. april, uten at LR eller P ble satt ned. Dermed ble prisgapet opp fra SR+ urimelig stort. Dette er nok grunnen til at de ikke ble satt ned i pris. Men jeg tror ikke det er nok. Jeg tipper at når økningen i SR+ bestillinger er ekspedert og angrefristen har gått ut så setter de nok ned prisene på LR og P. SR+ kan nok også vente seg ~6% økning i rekkevidde på samme tid. Det er ugunstig å holde to ulike cellekjemier samtidig på lang sikt, så dette er nok bare en overgangsfase med salgsstrategisk rekkefølge på hvilke model 3-varianter som skal få økningen først.

Kronologisk:
 

  Skjul innhold

 

15. april: SR+ settes ned 50 000 kr

22. april: LR får ~6% lengre rekkevidde

******* Spekulasjoner *******

Mai: P får ~6% lengre rekkevidde

Juni: SR+ får ~6% lengre  rekkevidde

Juli: LR settes ned i pris

August: P settes ned i pris

September: Første model Y ruller ut fra Berlin, ny rekkevidde annonseres, hvert land får et presseesemplar og salgssentrene får en demobil hver.

Oktober: Kundeleveransene av model Y starter

November og desember: Nyheter om Semi, Roadster eller Cybertruck.

 

 

Skal bli morsomt å se om du treffer :) er Berlin Model Y annerledes enn USA Modeø Y?

Hvis både P og SR+ også får oppdateringen (antar det er kun post april modeller som får oppdatering), hva er det modeller post april i år har som ikke 2021 modeller pre april har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Har målt godt under 20mA. 20mA på et 100ah batteri gir vel noe slikt som 5000timer eller 7måneder

Det er i såfall uvanlig lavt på en nyere bil. Det må ha vært en relativt enkel bil. Og de fleste biler har betydelig mindre enn 100Ah batteri.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

 

Kronologisk:
 

  Hide contents

 

 

******* Spekulasjoner *******

Mai: P får ~6% lengre rekkevidde

Juni: SR+ får ~6% lengre  rekkevidde

Juli: LR settes ned i pris

August: P settes ned i pris

 

 

P fikk allerede 6% lengre rekkevidde før jul da de begynte å bli levert med 82kWh batteriet. Forskjellen mellom P og LR ble plutselig mye mindre da enn den var. SR+ fra Kina får batterier fra forskjellige leverandører så den går nok ikke opp i pris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Ja, leste den, men der står det at Tesla ikke vil gi detaljer og TU har noen tanker. 

Nei, TU hadde ikke bare noen tanker. De "kjenner til" at det er gjort fysiske forbedringer. Altså ikke bare noe de tror eller antar, men noe de har fra et annet sted.

Hvorfor lyver du?

Lenke til kommentar
Per Åge Sørvik skrev (21 minutter siden):

P fikk allerede 6% lengre rekkevidde før jul da de begynte å bli levert med 82kWh batteriet. Forskjellen mellom P og LR ble plutselig mye mindre da enn den var. SR+ fra Kina får batterier fra forskjellige leverandører så den går nok ikke opp i pris.

Aha, det var jeg ikke klar over. Da kan jeg nok stryke den spådommen fra lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 24.4.2021 den 8.07):

Jeg setter nok inn ett lithiumbatteri i min Tesla og den dagen 12V batteriet takker for seg.

De typiske lithiumbatteriene du finner på markedet i dag sliter ekstremt mye om det blir kaldt. Har forsøkt det på både motorsykkel og bil, men de sliter under 10°C. Må la tenningen stå på en stund til batteriet får litt temperatur. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

De typiske lithiumbatteriene du finner på markedet i dag sliter ekstremt mye om det blir kaldt. Har forsøkt det på både motorsykkel og bil, men de sliter under 10°C. Må la tenningen stå på en stund til batteriet får litt temperatur. 

Godt poeng. Forskjellen er at på el-bil er en ikke avhengig av at batteriet skal kunne levere en høy "start-motor-strøm", så selv ned redusert kapasitet, burde ett kaldt lithium batteri kunne gjøre jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...