Knut B Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Norsk selskap utvikler hydrogenløsning for bygg og anlegg. Kan erstatte all diesel-drift [Ekstra] Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 "Hydrogendrevne brenselceller har høyere virkningsgrad enn dieselmotorene og -aggregatene de skal erstatte" Her må man ta med forutsetningene. Hvis hydrogenet er fremstilt med ved elektrolyse på elektrisitet fra et diesel aggregat er det jo lett å se at dette ikke bidrar til reduserte klimautslipp. 2 Lenke til kommentar
Mads Løkeland Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Som Hallvard skriver, er dette ein tvilsam påstand. "Hydrogendrevne brenselceller har høyere virkningsgrad enn dieselmotorene og -aggregatene de skal erstatte". Dersom framstilling av hydrogen skjer med elektrolys, så blir den totale verknadsgraden frå elektrisitet => Hydrogen => elektrisitet ca 35-40%, omlag det same som dieselaggregat. Det beste alternativet kan vera å bruke fossilfri biogass framstilt frå avfall og husdyrgjødsel i aggregata. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 (endret) Mads Løkeland skrev (6 timer siden): Dersom framstilling av hydrogen skjer med elektrolys, så blir den totale verknadsgraden frå elektrisitet => Hydrogen => elektrisitet ca 35-40%, omlag det same som dieselaggregat. Glemmer du å ta med tap i det som må til for å kunne fylle diesel i dieselaggregatet? Teco2030 burde se på muligheten til å inkludere moduler som kan utnytte overskuddsvarme fra brenselcelle containeren. Feks tørkerom. Endret 23. april 2021 av oophus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Ser vi helt bort fra hvordan hydrogenet lages og sikkerheten rundt tanking av store mengder H2, hvilke fordeler gir disse brenselcelleaggregatene kontra tradisjonelle dieselaggregat? Vekt, strørrelse, effekt, pris pr MW, erfaringsbasert oppetid osv? 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 "Hvis hydrogenet er fremstilt med ved elektrolyse på elektrisitet fra et diesel aggregat er det jo lett å se at dette ikke bidrar til reduserte klimautslipp." Prøver du å være morsom ? Det klarte du i hvertfall. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Jeg tror du finner svaret i overskriften: "Teco 2030 og Implenia skal utvikle utslippsfri hydrogenløsning for bygge- og anleggsbransjen" Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 15 hours ago, Mads Løkeland said: Dersom framstilling av hydrogen skjer med elektrolys, så blir den totale verknadsgraden frå elektrisitet => Hydrogen => elektrisitet ca 35-40%, omlag det same som dieselaggregat. Hvilken virkningsgrad opererer du da med for å fremstille diesel fra elektrisitet? Du må tross alt sammenligne likt med likt, så fossil diesel må her utgå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 Bjørn Eng skrev (9 timer siden): "Hvis hydrogenet er fremstilt med ved elektrolyse på elektrisitet fra et diesel aggregat er det jo lett å se at dette ikke bidrar til reduserte klimautslipp." Prøver du å være morsom ? Det klarte du i hvertfall. Du glemte å sitere: Her må man ta med forutsetningene. Så presenteres et eksempel på ugunstige forutsetninger, nettopp for å illustrere problemet med at forutsetningene mangler. Så velger du å angripe eksemplet, uten å gi noe saklig innspill på om det faktisk er andre forutsetninger som ligger til grunn. Vet du hvilke forutsetninger som ligger til grunn eller ikke? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå