cwerner Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Imorgen leverer jeg inn dataen min for å få bytta kabinett grunnen til at jeg gjør dette er fordi: Til Jul fikk jeg et nytt grafikkort (et GeForce FX5700Ultra til de som måtte lure...) Problemet ble da at den puslete lille PSU'en som følgte med til HP dataen min, ikke leverte nok strøm(200Watt for de som måtte lure) Og hvis jeg skulle ha en ny strømforsyning, så måtte jeg få meg ett nytt kabinett fordi det ikke er plass til en ny som er såpass liten og kraftig. Men alt dette har jeg tatt hånd om nå Men det jeg lurer på da: Hvordan skal jeg sette opp viftene for å få best luft-gjennomstrømming i kabinettet (som er et Chieftec Matrix, til de som måtte lure på det også) Det er 2 vifteplasser foran,1 i sidedøren og 2 bak (+PSU) Takker for alle svar Endret 6. januar 2004 av SwEEt^AmbEr Lenke til kommentar
mrgood Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hei. I mitt Chieftec kabinett var det en ferdig montert vifte i døra, denne lot jeg stå der. Ellers så satte jeg inn 2 papst vifter, en forran som suger inn og en bak som suger ut. Dette er det de fleste anbefaler.. Håper dette hjelper deg litt.. MVH mrgood Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Takk for svar Jeg har bestilt en neon-vifte, og en sidedør til kabinettet, Så i starten så blir vel det en bak som blåser ut, og din i siden som blåser inn. Og hvis det blit for varmt så kommer det nok noen flere vifter etterhvert Eyyy!! Innlegg nr. 40! Wohooo!! Endret 6. januar 2004 av SwEEt^AmbEr Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Antall vifter er jo avhengig av hvor mye varme som skal skuffes ut og hvor varmt du tillater at det blir inne i kabinettet. Det mest effektive er å ha viftene i parallell og ikke i serie. Eks: Det er mer effektiv å ha to vifter i den ene enden av et rør enn en i hver ende. Lufgjennomstrømingen øker kun 30% hvis man setter på en vifte i den andre enden. Slik er det i et PC kabinett også. Fra før av har du en vifte (eller flere) i strømforsyningen (PSU). Har du en "kaldt" system, så kan det være nok. Neste skritt er å ha en vifte rett under PSU som også blåser ut bak. Noen kabinetter har sågar plass til to vifter her. Det kan være en fordel å ikke kjøre viftene på fullt, men styre dem med en viftekontroller, f.eks. en Zalman Fanmate til kr 39 pr vifte. Da kan du balansere mellom støynivå og varme i kabinettet. Hvis harddiskene dine er ekstra varme, eller du gir totalt f... i støy, så kan du montere en vifte foran. Men dette er lite effektiv og du hører den dessuten godt. Å ha en vifte i døren hjelper lite, den blir da stående midt inne i "røret". Kuult kanskje, men lite effektivt det også. Selv har jeg gått mye mer i dybden på støyreduksjon og forbedring av kjøling på mange PCer, men det er en annen historie. Når det gjelder støv i PCen, så blir oppsettet av vifter noe anderledes, men det får også bli en annen gang. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Kabinett: Budsjett: AOpen H600B/Chieftec Matrix/Dragon Mellomklasse: Lepont kabinett (microplex) High-End: Lian Li Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå