Gå til innhold

Postordresalg, ikke returrett?

^fmj

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe noen med å få avsluttet et abonnement på kosttilskudd. I vilkårene står det: Det er kun returrett på den første leveransen du får. De neste varene er identiske med den første varen, og det er derfor ikke returrett på de forsendelsene du mottar etter første leveranse.

Er dette innenfor gjeldende lovverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til å bli en kamp dette.

Vedkommende bestilte en såkalt prøvepakke, mottok denne og ga ingen beskjed om oppsigelse eller lignende. Etter noen uker kommer da første ordinære forsendelse. Det er der vi står nå. Det står i vilkårene at det er returrett på første leveranse. Vi ble først nektet returrett på grunn av at oppsigelsen kom etter at leveransen var mottatt. Da jeg påpekte at dette ikke stod som et krav i vilkårene sier de at den første ordinære forsendelsen er andre forsendelse, det er kun returrett på prøvepakken som teller som første leveransen.

Jeg mener det er naturlig å anse første ordinære forsendelse som første leveransen i dette tilfellet, synspunkter?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ^fmj said:

Jeg mener det er naturlig å anse første ordinære forsendelse som første leveransen i dette tilfellet, synspunkter?

Ikke enig. Når den faktisk første leveransen er mottatt har en fått anledning til å undersøke/granske/prøve produktet. Det er det som er poenget med returretten ved kjøp på postordre.

Lenke til kommentar

Tar det til etterretning og ser poenget, men prøvepakke er altså det brukte ordet. Slik de skriver det er neste forsendelse første forsendelse i abonnementet, skal likevel forhøre meg litt nærmere om de med loven i hånden kan nekte retur av leveransen.

Som abonnent får du faste forsendelser tilsendt portofritt hver fjerde måned for kun kr 199,50 pr måned (totalt kr 798 for 4 måneders forbruk).

Det er da et sitat fra nettsiden og det er en slik leveranse som nå er mottatt.

Lenke til kommentar

Ordlyden i angrerettloven er at fristen løper ut 14 dager etter at "ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse". 

Så lenge det er samme varer som er levert som vareprøve opphører angreretten 14 dager etter mottak av vareprøver. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...