Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpshjelp kompressor

Anbefalte innlegg

Hei

Er i markedet for en rimelig kompressor og trodde dette var rett frem til jeg begynte å skjønne hvor mye mer enn bare antall bar som utgjør forskjellen på en god og en dårlig kompressor. 

Mitt bruk vil være hobby-mekanikeren. Skifte hjulsett på en SUV, fylle dekk, blåse rent motorrom o.l. Tenkte derfor jeg skulle kjøpe en som primært vil stå statisk, men som kan flyttes rundt for å drive en dykkert i ny og ned. Har øynet denne og anser den som et rimelig alternativ til noe som vil brukes sjeldent nok av meg. Samtidig må den ha nok luft til å drive en muttertrekker når det er sesong for det, noe jeg tror denne har da den leverer godt over 200 l/min.

Der jeg dog blir usikker er om det har noe for seg å oppgradere uttaket fra 1/4"-kobling til 3/8"-kobling for å kunne drive en "alminnelig" muttertrekker på 6-800 Nm. Jeg vil jo anta at levert luftmengde er basert på nettopp 1/4"-koblingen og at der det kanskje er noe å hente er en slange med indre diameter ~10mm eller mer. Har jeg forstått dette riktig eller er det verdt å skifte uttaket til en større diameter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller anbefale deg muttertrekker på batteri fra et anerkjent merke. 

Jeg har en kompressor på 25 liter og det er ikke i nærheten av hva som trengs. 

Bruker blåsepistol, så tømmer jeg systemet og må stoppe opp i 3-4 sekunder og kompressoren går non stop. 

Blir stort, tungt og dyrt om du skal ha en kompressor som skal orke muttertrekker. Noe særlig under 100 liters tank blir for lite. 

Kompressoren er grei nok til dykkert og stiftepistol og blåse rent ting om du ikke har det travelt. 

Har prøvd og med luftmeisel på min egen og det botner ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde en standard kompressor mange velger til 2000-3000kr og det var i minste laget for muttertrekkeren, har nå en stor kompressor og da ble det mer futt i den.

Alternativet er å kjøpe en elektrisk muttertrekker og en kompressor til 2000-3000kr for det mindre arbeidet som blåse rent, fylle dekk, understellsbehandling osv.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 timer siden):

Det er ikke trykket i tanken som går ned med tynn slange. Det er trykket i verktøyet, siden slangen ikke klarer å levere lufta raskt nok.

Så stor diameter kan faktisk redusere effekten av verktøy fordi hastigheten går ned? Hadde hydrostatikk og fluidmekanikk på høgskolen for en del år siden. Jeg husker forsåvidt jo at det var noe sånn som at trykk*hastighet inn = trykk*hastighet ut når tverrsnittsstørrelsen på gjennomføringen endres, men er så lenge siden at jeg ikke tør begi meg ut på det der igjen 😛 

Men ja, det er vel rimelig å anta at når kompressoren leveres med 1/4"-kobling så er levert luft og trykk basert på denne størrelsen og at en oppjustering ikke vil øke effekten i noen særlig grad?

Lenke til kommentar

Husk at du har en buffertank som kan levere MYE luft. Dette er ikke bare en pumpe. Du har 8-10 bars trykk og slangediameteren kan bli en stor flaskehals. Så oppgradering av størrelsen vil definitivt hjelpe verktøyet. Når diameteren er stor nok vil slangen i praksis bli en del av tanken.

Hvis du absolutt vil så kan du koble verktøyet direkte inn på tanken uten slange og få maks virkning ut av verktøyet.

Lenke til kommentar

Riktig. Det er faktisk tilbud på den jeg linket til nå, 1000kr avslag. Tror jeg bestiller den når den er såpass rimelig.

Er det kun slangediameter som påvirker det du sier eller vil utgangsnippelen bidra også. Slik jeg har forstått det er hurtigkoblingene like, men den indre diameteren i overgangen er ganske mye større på en 3/8 vs 1/4. 1/4" åpning er jo det kompressoren leveres med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...