Gå til innhold

Omfattende systemsvikt i Forsvaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Mannskapets manglende opplæring, kompetanse og situasjonsforståelse førte til en rekke gale beslutninger, som til slutt førte til at fregatten forliste". Dette har vel som de sier her foregått over flere år, de har ikke satt de rette folkene på oppgaven til å lære opp nye mannskap. Kanskje rang og rævslikking har bidratt til noen har fått lære opp neste generasjon og ikke faglig kunnskap. Hva med å investere i en simulator som mannskapet kan trene i for å lære seg slike prosedyrer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Simulator av brown mener jeg det finnes, men mange av disse prosedyrene kan man fint øve til sjøs også. Problemet her er som det står i rapporten at Fregattene blir seilt med halv besetning, da kan det godt hende det blir tatt snarveier for at skipet skal kunne seiles effektivt. Mangel på mannskap har vært kjent i en årrekke. Jeg mener at underfinansiering av drift av innkjøpte våpensystemer er det som til syvende og sist er årsaken til feilene som vi nå har vært vitne til. Forsvarer klarer ikke å holde på kritisk kompetanse, vi har for lite ressurser for oppgavene som skal løses. Forsvaret trenger mer penger for investeringene som regjeringen vedtar å kjøpe. Det hjelper lite med dyre avanserte forsvarssystmer om vi ikke klarer å drifte de skikkelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Rune Galambos said:

Problemet her er som det står i rapporten at Fregattene blir seilt med halv besetning, da kan det godt hende det blir tatt snarveier for at skipet skal kunne seiles effektivt.

Bromannskapet ble også ifølge rapporten hasteklarert, noe som førte til at de hadde mindre erfaring enn normalt. Det er tydelig at sjøforsvaret manglet mannskap til dette skipet, men tok en haug snarveier ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å ta i bruk fine fraser som LMC (Lean Manning Concept) men ofte blir ikke forutsetningene etterfulgt. I dette tilfellet mangel på opplæring. Hvorfor et land som Norge trenger å spare på nummeret i besetning når de kan sløse bort milliarder på ekstra dyrt og tilpasset utstyr er et annet spørsmål. Tydeligvis har tidligere forsvarssjefer svunget sparekniven feil og adoptert floskler istedetfor effektiv forsvarsevne også i fredstid.

Til og med Bakke-Jensens stilling bør det stilles spørsmål ved. Han har konstant kommet med budsjetter hvor hoveddelen av investeringene ligger mange år frem i tiden med begrunnelsen det tar tid å skaffe komplisert utstyr. Rekrutering, trening og overbemanne skipene er noe som kan gjøres nå.

Det tredje er hvorfor forsvarets skip ikke har automatisk lukkende dører som kan manuelt åpnes om noen må evakuere gjennom dem men så automatisk lukker seg igjen. Ferger har hatt det i flere tiår. Kombinert med førstegangstjenestende sammen med nyutdannede offiserer er det virkelig den beste måten å bemanne disse overdyre skipene. Ferskinger som i krise blir redde og gjør hva som helst for å komme raskest ut. Vi så jo fra de første bildene at enhver dør til dekk stod åpen. Istedetfor karriere marine sjøfolk for hvem lukke ethvert skott etter at de har passert gjennom blir en reflekshandling. Minst en av disse må forandres, enten bemanningen eller automatikken, helst begge for folk feiler i krisesituasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en start burde man skaffe seg en ny Regjeringsadvokat.

Jobben som Regjeringsadvokat er en vanlig kjøpt tjeneste uten emedsmannsbeskyttelse eller andre ansettelsesmessige bekyttelser etter hva jeg har forstått..

Her bør Regjeringsadvokatens grunnlag for utarbeidelse av stevningen i multimilliardklassen mot en av landets mest seriøse og kompetente internasjonalt anerkjente institusjoner, Det norska Veritas granskes..

Uvirkelig dårlig håndverk, bevis på dokumentert mangel på kompetanse og gangsyn.

Denne stevningen bør ansees som erstningsbetingende i seg selv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det synes som om forsvarsministeren enten ikke har lest eller ikke har forstått rapporten når han sier a svret er i langtidsplanen som innehar 5 fulle fregatt besetninger. Rapporten sier jo klart at det den norske marine for tiden regner som en full besetning egentlig er en halv besetning, så en eller gang i fremtiden vil vi komme opp i 2 1/2 besetninger for nå 4 fregatter. Mens ekspertisen sier vi skulle hatt 10 (nå 8). Og blir HI erstattet trenger Norge 10 besetninger.

De fleste sivile skip i konstant drift trenger jo 2 besetninger hvis vi beregner norske sjøfolk. 1 på skipet og 1 i land på perm. Men jeg antar at når de sier andre lands mariner har doble besetningen er det på skipet så kanskje vi for norske forhold trenger 4 x nåværende storrelse besetninger for hver fregat altså 16 besetninger eller 8 fultallige besetninger, halvparten ombord og halvparten på perm. En marine overbemanner jo normalt, for i krig vil det ble en stor del fortløpende frafall.

I alle fall er Bakke på jordet og ikke noe nær behovet med sin roing, og ror man på land går det ikke fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er problemet er jo at du trenger tilgjengelig nøkkelpersonnel. Et skip kan ikke seile uten kaptein eller maskinister samme hvor mange gaster du har tilgjengelig. Fem mannskap er da derfor langt ifra tilstrekkelig for fire skip, som Martin Nygård sier. Fem mannskap vil si at du har kanskje 30-50% tilgjengelighet på skipene, gitt at ingen av nøkkelpersonnel er syke eller på annen måte indisponerte.

Forsvaret sier nok "vi har ikke mer penger til mer drift heller", men det er jo nettopp derfor situasjoner som dette oppstår. Skipet seilte med "skeleton crew" fordi de ikke hadde mannskap tilgjengelig, og mannskapet var attpåtil dårlig trent på grunn av mangel på driftsbudsjett.

Det store spørsmålet mitt er i grunn, om *langtidsplanen* til forsvarsministeren er å øke antall mannskap fra "en vits" til "grovt underbemannet", hvorfor i svarte kjøpte de fem fregatter til å begynne med, når de åpenbart bare har tenkt å ha nok mannskap til to eller tre skip?

 

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (2 timer siden):

Det store spørsmålet mitt er i grunn, om *langtidsplanen* til forsvarsministeren er å øke antall mannskap fra "en vits" til "grovt underbemannet", hvorfor i svarte kjøpte de fem fregatter til å begynne med, når de åpenbart bare har tenkt å ha nok mannskap til to eller tre skip?

Svaret er enkelt; De hadde budsjett til fem fregatter... mannskapsbudsjett er et helt annet budsjett, føres i helt andre budsjettmøter og kanskje av helt andre personer. I tillegg ville det kreve at de måtte ha to tanker i hode samtidig og det må da være grenser for hvor mye vi kan kreve. Tenk å måtte møte på jobb og samtidig må bruke hode... himmel for en arbeidsdag.... nei det går ikke....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange gode forslag. Men kanskje det beste hadde vært å unngå hele kollisjonen:

1.Avpasse farten. Senke denne til 8 istedenfor 17 knop gjennom ett såpass utsatt område.

2.Bruke det som blir mye brukt på Vestlandet og i Nord-Norge. Slå bakk om en er usikker.

3.Følge prosedyrer fastsatt for VHF kommunikasjon. "Sola TS, KNM Helge Ingstad etc." Bare det å utelate KNM øker risikoen. Å bare arrogant svare "Det stemmer" holder ikke.

4.Ikke slå av AIS. Losen på Sola TS virket jo helt uvitende hvilket skip og fart det som kom mot han hadde.

5.Ikke bryte reglene for passering av møtende skip. (Uten etter klar avtale.)

Cruiserederier NCL og RCL rekrutterte ofte sine offiserer og sjøfolk fra Vestlands- og Helgelandskysten. Gjerne fra frakte- og fiskeflåten. Trolig en grunn til det.....

Disse 5 punktene kunne vært til- strekkelig slik at vi alle hadde sluppet å høre at Forsvaret til stadighet ønsker mer og mer penger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...