Ellen Viseth Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Statkraft frykter spillvarme-krav vil skremme datasentre vekk fra Norge [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Sitat Departementet foreslår også å gi seg selv en hjemmel for å kunne pålegge bedrifter å utnytte spillvarmen når fordelene er større enn kostnadene. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være så skremmende? Spillvannutnyttelse er jo bare en bra ting, når fordelene er større enn kostnadene. Det er så vidt jeg skjønner ingen idiotiske begrensninger om at krafta må brukes av datasenter-kunden selv eller på samme tomt. De burde kunne selge krafta og få betalt for den. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 (endret) Et vannkraftverk med 20MW effekt er en betydelig energileverandør i alle andre sammenhenger. Det er vel ikke urimelig at man ser på om det er forsvarlig at spillvarme i en slik størrelsesorden ikke bør foredles. Utvikler verdens hittil heteste varmepumpe - SINTEF.pdf Endret 27. april 2021 av NERVI Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 Det er ikke så enkelt å konkludere. Det er flere hindringer som kan gjøre det til et pengesluk å gjenvinne varmen. Det ene er avstand. Hvis datasentrene er avsidesliggende og varmen må fraktes over lange avstander så gir det et stort energitap i frakta. En annen ting er å frakte energien over en fjellovergang. Da går det med en hel del energi i tap selv om man regenererer energi på vei ned på andre siden. En tredje ting er når varmeforbrukeren ligger høyere i terrenget enn produksjonen. Ennå en ting er at varmepumper koster penger. Trenger man en annen temperatur enn den spillvannet gir fra seg så må man "transformere" opp temperaturen via varmepumper, som koster penger og trekker strøm. Jeg har med andre ord full forståelse for forbeholdet om at pålegget kun gjelder når fordelene er større enn ulempene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå