Gå til innhold

Kjøler til P4 2.6GHz Boxed

sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe P4 2.6GHz Boxed. Tror ikke jeg klokker, og om jeg klokker blir det vel max 2.8 eller 3.0GHz (denne skal vare leeeenge, og da tør jeg rett og slett ikke å klokke + at jeg ikke har snøring på klokking). Temperaturen skal helst ligge på 40 grader, og systemet skal være så stillegående som mulig. Har tenkt på cpu-kjøler opp til 300kr.

Jeg så på testene på overklokking.no, og la merke til denne vifta: Thermaltake Volcano 7+. Den hørtes bra og stille ut, men jeg begynte å lure litt på denne da jeg så at prisen var kr 100 på hwb.no. Er dette den samme kjøleren/vifta? Bør jeg kjøpe noe annet?

Så også på Cooler Master AERO 4 Lite. Den fant jeg ingen testresultat på; er den noe særlig?

Har også tenkt å kjøpe en ekstra kabinettvifte for sikkerhets skyld (den skal vel blåse luft _inn_ i kabinettet, og ikke suge den ut?) Jeg tenkte da på en papst 120mmpapst 120mm. Det er viktig for meg at den er stillegående.

Alternativt kan dere dumpe forslagene mine og komme med bedre forslag :D

[EDIT]: glemte en ting: holder det med Spire Silvergrase Kjølepasta?

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det morsomme er jo at Boxed versjonen av P4 er en P4 MED kjøler så du slipper å kjøpe kjøler i tillegg :)

Når det gjelder kabinettvifte så har jeg en Enermax i front som blåser inn og en enermax bak som blåser ut, Pabst er også bra det er smak om behag. På min Enermax så kan jeg iallefall regulere turtallet på vifta selv (trenger ikke støye mer enn nødvendig)

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe P4 2.6GHz Boxed

Du vet vel at boxed betyr at vifte er inkludert? Hvis du skal ha en som ikke bråker er vel ikke boxed viftene de beste

Du kan jo ta en titt på denne fått gode skussmål tidligere (Arctic Alumina fra Arctic Silver følger denne vifta)

Lenke til kommentar
Er alle de kjølerne som følger med de boxede prosessorene like?

Nei de er ulike, det varierer til og med på samme prosessorserie har jeg funnet ut, men de er stort sett greie nok, bråker ikke veldig mye og kjøler bra nok for en som ikke skal klokke spesielt mye.

Lenke til kommentar
Hadde først som sist investert i en [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SP94"]Thermalright CPU SP94[/url] ingen over ingen ved siden for 478 ribber. :w00t: :green: :thumbs:

[url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=3412NGHH"]Papst vifte, 102m³/time, 39 dB(A) [/url] :thumbup:

Koster til sammen litt over 600 men da er du jaggu nærme ytelsen til et midt på tre vannkjølingssett. Du kommer garantert ikke over 50 grader ved 3.3GHZ @ full load ved standard spenning på cpu'en du har tenkt på. :dribble: :dribble:

Klokker du ikke kan du droppe vifta pga. heatpipe løsningen til ribba.

Også seff: [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ASCMQ25G"]Arctic Silver Ceramique Termisk Pasta[/url] som koster mindre en silver 5 og faktisk er bedre Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Boxed betyr at det følger med kjøler.

den kjøleren som følger holder temperaturen maksimalt 35 grader.

så je trur neppe du trenger noe annet enn viss ikke du vil ha litt "style" på kjølern din :D

nah...det tviler jeg sterkt på at den holder MAX load på 35 grader. Du må ha sykt mye bedre kjøling for å få den MAX load tempen, det er jo bedre enn vannkjøling.

Du trenger ikke å kjøpe ny vifte, den som følger med skal være god nok til at du når 3GHz+ ;)

Lenke til kommentar
tenker du på spill nå??

Jeg tenker MAX load, du sa jo at den holder en maximal temp på 35 grader. MAX load er det den mest kommer opp i uansett hva du kjører.

For å teste MAX load anbefaler jeg for de som har HT å kjøre 2 prime samtidig. De som ikke har CPU med HT kjører bare èn prime, kjør prime i ett par timer. Så får man vite MAX load ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Boxed betyr at det følger med kjøler.

den kjøleren som følger holder temperaturen maksimalt 35 grader.

så je trur neppe du trenger noe annet enn viss ikke du vil ha litt "style" på kjølern din :D

nah...det tviler jeg sterkt på at den holder MAX load på 35 grader. Du må ha sykt mye bedre kjøling for å få den MAX load tempen, det er jo bedre enn vannkjøling.

Du trenger ikke å kjøpe ny vifte, den som følger med skal være god nok til at du når 3GHz+ ;)

Riktig, nå har min pc stått på i 9 døgn. Så da er tempen ca 40C idle, ved max er den litt over 52C.

Har 4 papst vifter, 2 bak og 2 foran diskene.

Har P4 2.6/800 boxed kjøler.

Lenke til kommentar
oki, da lærte je no nytt idag ;)

spilte Halo i noen timer også sjekka tempen, da var det 35 grader, så je tenkte at det burde være veldig bra....

Det er ikke sikkert at den tempen er riktig heller, selv om det viser det. Mange hk viser feil temp. Prøv speedfan og se om det blir andre temp avlesninger da (har gode erfaringer med speedfan). Men uansett så får man ikke helt riktig temp avlesning, samme hvilket hk man har. Man må ha ekstern temp måler for å få vite helt riktig temp ;)

Lenke til kommentar

Er klar over at boxed var med vifte ;) Men jeg var egentlig mer redd for støynivået og holdbarhet/kvalitet på den. Min erfaring er at ting som følger med det du kjøper, ikke er av særlig høy kvalitet. Jeg kommer til å spille med maskinen; særlig Doom3 og HL2, som jo krever en del av maskinen og dermed vil også mye varme produseres.

Her er specsene:

CPU: P4 2.6 boxed

GFX: Asus Radeon 9800PRO

RAM: 2x256 Kingston HyperX 3500 (2.2.2.7)

HK: Abit IS7

Case: AOpen H600B

Sist jeg kjøpte pc var det ingen kjøling-hysteri så jeg vet ikke helt hva. Men slik det er nå etter det dere har sagt er det fristende å kjøpe 2 Papst 80mm kabinett-vifter, og beholde boxed-kjøleren.

Spm1: Det følger med en (litt støyende) kabinettvifte som jeg kanskje fjerner. Bør jeg kjøpe flere kabinettvifter?

Spm2: Hvor høyt støynivå har BOXED-vifta? Jeg vil ikke ha en bråkete cpu-kjøler (har P2 boxed nå, og den er litt bråkete). Kvalitet og støy kan vel tilsi at jeg bør skaffe meg ny cpu-kjøler. Jeg ser på Mist "Frostbite" (19dB) og "Black Silence" (16-31dB), som virker veldig gode støymessig. (Jeg kommer til å stille "Black Silence" til lavt nivå for å oppnå lav støy).

Kjetil Lura: har du klokket P4'en din? Evt. hvor mye?

[EDIT]: Akk, den gramatikken (...)

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...