Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brystet er 1-2 nyanser lysere i fargen enn magen. Hvorfor?

Gjest 574d4...08b

Anbefalte innlegg

Gjest 574d4...08b

Hei! Har et problem, ved at jeg på brystet er 1-2 nyanser lysere i fargen enn resten av magen, kan godt komme av at jeg har solt meg mer på magen enn brystet, men jeg vil tro at den fargen hadde blitt jevnet ut med tiden. Har ingen flekker eller slik. 

Eksempebilde på hvordan det ser ut: https://www.reddit.com/r/Dermatology/comments/dqfdmr/why_is_my_chest_more_pale_than_my_stomach_i_tend/. Jeg har ikke de flekkene under, men farge-nyansen fra brystet og ned til magen er ca slik hos meg og.

Kan det være at brystet mitt rett og slik ikke kan ta imot sol/bli brunt? Er det fysisk mulig?

Anonymous poster hash: 574d4...08b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere faktorer som styrer dette. Heriditet og forekomsten av melanin spiller inn. Men mest dreier det seg naturligvis om ultrafiolett stråling fra fortrinnsvis solen. Hvis du skulle gå med bar overkropp i noen uker (husk solkrem), så ville du sannsynlig være like brun over hele overkroppen. 

Gjest 574d4...08b skrev (7 timer siden):

Kan det være at brystet mitt rett og slik ikke kan ta imot sol/bli brunt? Er det fysisk mulig?

Ja, det finnes hudlidelser (Vitiligo) som medfører slike symptomer, men det er svært tydelig å ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Gjest 574d4...08b
Skandinav skrev (14 timer siden):

Det er flere faktorer som styrer dette. Heriditet og forekomsten av melanin spiller inn. Men mest dreier det seg naturligvis om ultrafiolett stråling fra fortrinnsvis solen. Hvis du skulle gå med bar overkropp i noen uker (husk solkrem), så ville du sannsynlig være like brun over hele overkroppen. 

Ja, det finnes hudlidelser (Vitiligo) som medfører slike symptomer, men det er svært tydelig å ikke til å unngå.

Takker for svar :)

Absolutt ikke noe Vitiligo her, om det er de kritthvite flekkene på kroppen.

Så med andre ord, om jeg hadde solet brystkassa i beinhard sol i 30 dager på rad, så ville jeg sett en fargeforskjell? Virker å komme veldig tregt, magen min har en fin farge, og jeg solet den 2-3 dager her forleden. Merkelig.

Anonymous poster hash: 574d4...08b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...