Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Går det an å rangere kjøkkenmerkene etter kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Min kone og jeg tenker i disse tider å slå til på en ny bolig. Boligen kommer nøkkelferdig, men med store muligheter til oppgradering. Dette er et boligfelt med flere like eneboliger, og de første husene fikk Svane-kjøkken. Nylig har de gjort avtale med Kvik om kjøkkeninnredningen. Jeg kan ingenting om kjøkken, men fikk inntrykk av at Svane-kjøkkenet i visningsboligen jeg så hadde en høy kvalitet (treverk, tunge materialer, moderne), mens kjøkkenet jeg så på i Kvik-butikken bar preg av laminat og annet falskt tre... Stemmer dette? Samtidig kan det absolutt hende jeg likte Svane-kjøkkenets utseende bedre, og derfor har blitt litt lurt.

Jeg forstår at det er vanskelig å si noe om "hva som er best", men kan noen si noe om kvalitetsforskjellene på kjøkkene? Kjøkkenet er en sentral del av stuen, boligen viktigste rom. Således bruker jeg gjerne mer penger på et kjøkken som vil oppleves som "premium". Dersom kjøkkenet hadde vært en bil, ville jeg brukt penger på e.g. BMW, Mercedes, Audi etc. selv om Toyota, Mazda, Nissan etc. på mange måter er like gode biler. Jeg gjør sammen ligningen for å kanskje gjøre det lettere å forstå hva jeg vil. Jeg setter altså mye pris på hvordan materialer som er brukt, hvordan lukkemekanismen føles, soft-close uten slark, lyden når skapdørene lukkes, lyden i treverket, lukten etc. Kan man rangere kjøkkenmerkene på samme måte som bilmerkene? Jeg tenker spesielt på Kvik sammenlignet med Svane, Sigdal (har dette i boligen som skal selges) og andre merker.

Jeg håper ikke jeg oppleves som pløsete, det er i så fall ikke meningen. Men kjøkken er viktig for meg, og jeg ønsker å bruke en del penger her om det gir meg litt høyere kvalitet og sekundært litt bedre følelse hver gang jeg er i stue-/kjøkkenområdet. Kanskje har jeg misforstått helt, i den forstand at alle kjøkkenmerkene kan oppgraderes til å bli "premium" slik jeg ønsker(?)...

Takk for svar 😃

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et godt svar på innlegget ditt, men mitt inntrykk er at Svane er mer «high end», sammen med feks Huseby. Og at Kvik i større grad er et økonomisk (les rimeligere) valg.

Men om dette påvirker kvaliteten eller ikke vet jeg ikke, da jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar. Det er (selvsagt) vanskelig å få et enkelt svar av leverandørene (Kvik, Svane). Førstnevnte sier de er like gode, de er billigere fordi de flatpakker og sparer på transport, lager etc. Svane sier de ikke bare er et lite hakk over, men et stort ett. De ber meg løfte på frontene, Svane er nesten dobbelt så tunge, ergo bedre kvalitet… 

Jeg tror også Svane er hakket mer premium, men har ikke sjekket inngående enda..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...