Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ulemper (og løsninger) ved å kjøpe ny bolig som må stå "tomt" i ett år før innflytting

Anbefalte innlegg

Hei,

vi vurderer å kjøpe drømmeboligen i drømmeområdet. Vi har fulgt med i markedet i 6-7 år uten å finne noe som har fristet. Nå bygges det et nytt boligfelt oppå en ås som fremstår attraktivt. Huset bygges akkurat slik vi ville ha bygget selv, med gode løsninger og egentlig "alt" vi har av "må ha", "bør ha" og "kan ha/luksus". Økonomisk uproblematisk. MEN, grunnet jobb utenombys, kan vi ikke flytte skikkelig inn før ca. ett år etter overlevering. Vi har anleding til å stikke innom huset minimum 1 gang i måneden, samt være i boligen over flere dager ifm. ferier (påske, sommer, høst, vinter, jul). I tillegg har vi både gode venner og nærmeste familie et steinkast unna som helt sikkert også kan stikke innom boligen for å la vannet renne i sluk etc. noen minutter, en gang eller to i måneden. 

Det jeg ønsker å finne ut av er potensielle ulemper og/eller skader som kan oppstå ettersom boligen ikke vil bli skikkelig brukt med det første. Er det helt uproblematisk å la nybygg stå opp mot ett år? Er det krise? Tanker og meninger?

På forhånd takk for svar 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du passer på å ha på varme osv så er det uproblematisk.

Dersom det er balansert ventilasjon eller vannbåren varme kan du høre med leverandørene hva de anbefaler av innstillinger.
La VVB stå på 95'c slik at det ikke oppstår bakterier etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for tips. Vi slo til, klarte ikke la drømmehuset gå bare fordi tidspunktet ikke er helt perfekt. 

Det er balansert varme med varmepumpe, skal høre mhp. beste temperatur. Bør vel være relativt varmt for å få ned relativ fuktighet. VVB-temp er jeg helt enig i bør stå høyt. Vet ikke om nye VVBere veksler innom 95gr i ny og ned??

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (På 20.4.2021 den 16.40):

Så lenge dere får brukt huset ila. det første året slik at dere får oppdaget ting til ettårsbefaringen tenker jeg det meste burde være OK.

Ja får brukt det som hytte, en helg hver tredje uke pluss ferier/fri som minimum. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (15 timer siden):

VVB-temp er jeg helt enig i bør stå høyt. Vet ikke om nye VVBere veksler innom 95gr i ny og ned??

Kan legge til at dersom huset ikkje skal brukast så er det ikkje veldig viktig med høg temperatur på VVB, faren for legionella og liknande er ikkje så mykje å tenke på når ingen skal bruke av varmevatnet.

Det sagt så ville eg tatt den kostnaden den medfører ha både varme og ventilasjon innstilt for normal bruk. Det påvirker ikkje kostnadane så mykje å la varmtvannsberederen varme seg opp til minst 70 grader når du ikkje tapper av varmevatnet.

Om du får brukt huset som hytte/fritidsbustad med overnatting minst ein gong i månaden så ville eg ikkje spart på oppvarming og ventilasjon, særleg i eit heilt nytt hus. Det mest problematiske for skader er når du er for gjerrig på oppvarming og ikkje får lufta ut fuktig luft.

Største ulempen som slik som eg ser det er at du får litt mindre muligheit til å oppdage eventuelle feil og manglar som du bør reklamere på når du ikkje brukar det nye huset fast. Det kan derfor være fornuftig at du setter av tid til å være i "forsøksmodus" slik at du prøver å teste ulike eventualitetar som det kanskje ikkje er naturleg at du får testa ved kortvarig opphold. Dette kan være enkle ting som at du opner og lukker alle vindauger, prøver å dra fram dusjkabinett eller kvitevarer, klatrer opp på taket og sjekker takrenner og liknande, prøv å trakke rundt på heile stovegolvet og kjenn etter om det er feil ved parkette, osv.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, The Avatar.

På direkte spørsmål om dette sier utbygger at de uansett kommer hvert år de første fem årene, slik at det jeg ikke har bemerket første året, kan bemerkes andre året. Men igjen, jeg har uansett tenkt å gjøre slik du skisserer. 

Dersom det er andre med nye boliger her, har dere funnet ting dere har reklamert på? Hva var i så fall det? (da kan jeg sjekke litt ekstra..). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...