Sandvik windjammer Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Har sett en stund på et par cerwin Vega xls215, og trenger noen tips til en forsterker som kan drive disse. har prøvd å lese meg opp på det men har ikke klart å finne noen svar som jeg blir klok på, vet det står mye forskjellig om at cv ikke har bra lyd og det gjør ingenting. Skal ha de til fest og morro så vil bare ha en kraftig forsterker som kan drive de og få naboene til å klage på at det rister i huset, noe jeg har skjønt at de klarer ganske greit med riktig forsterker. ser etter forsterker til Max 5000kr(nytt eller brukt) Etter hva jeg har skjønt så funker forsterkere av merke nad noe som blir anbefalt. Noen sier også at en pa forsterker kan gjøre susen. Må jeg ha 2 forsterkere eller hvordan funker dette. Cv xls kjører på 8ohm, og sliter litt med å skjønne prinsippet med Ohm og lyd. Må watten dobles hvis forsterkeren har halvparten av ohmen? takk for evt svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Varierer fra forsterker til forsterker men generelt sett, og forenklet, så vil halve impedansen gi doble effekten. Eks: En forsterker som gir 200W i 8 ohm vil (hvis den klarer) gi 400W i 4 ohm. Og det er høyttalerne som "har ohm". Ikke forsterkeren. Den vil kun ha oppgitt hvor mye effekt den klarer å gi i en viss ohm. Du må ikke nødvendigvis ha to forsterkere, men det er en mulighet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 XLS DriveCore™ 2 serien, mest watt per krone, (meg kjent) 1002 har 2x 215w i 8ohm og 2x 350 og xls 215 er 6ohm så da blir dett no i mellom der i output koster 6000kr hos gear for music, men sjekk rundt på nettet for en deal. om du vil ha mere er 1502 modell opp og har 2x300w@8ohm/2x525w@4ohm, og burde være plenty. du trenger og en forforsterker som tar seg av volumkontroll og sånt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå