Redaksjonen. Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Åtte år etter Kebnekaise-ulykken holdt det på å gå galt på nytt: Hva lærte egentlig Luftforsvaret? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Hvor seriøst man har greid å løse et problem vet man ikke før man er satt på en ny prøve. Det er da sannheten kommer for en dag. Har det ikke blitt bedre, ja da bør det til gjengjeld virkelig skje noe seriøst. Hvor mange vekkere ...? 4 Lenke til kommentar
mixtape Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Er bare å holde seg milevis unna de folka der. Amatører, samme ulla som greide å senke en fregatt til noen milliarder, uten så mye som en ræva forklaring. Er bare å ta seg en konjakk. Men holer på å le meg dønn ihjæl. 2 Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Utrolig, tydligvis en ukultur i luftforsvaret der det gjelder å tøye grensene lengst mulig. Alle de innvolverte bør degraderes og satt til å feie hangaren i stedet!! Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 "Hey, husker du når Johnny var ute å flydde taktisk å kom tilbake med granbar på Vingetippen? Driiiitfett. Vi må da faen meg få flydd litt orntli. Jeg har full kontroll. Se nå! " 1 Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Ufattelig at terrengvarslig ikke fungerer/er aktivert! Et simpelt varslingssystem uten radar burde vært en mulighet skulle jeg tro. Selv en simpel telefon-app ville vel kunne varsle basert på retning, hastighet og høyde at fjellet var i veien?? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Joooakim skrev (17 minutter siden): Ufattelig at terrengvarslig ikke fungerer/er aktivert! Et simpelt varslingssystem uten radar burde vært en mulighet skulle jeg tro. Selv en simpel telefon-app ville vel kunne varsle basert på retning, hastighet og høyde at fjellet var i veien?? Alle kan ta feil. 4 Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Hadde ikke hørt den på spansk. Gøy😁 Lenke til kommentar
BigCatXK Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Det virker å være veldig mange militærutdannede besserwissere i kommentarfeltet som er åpenbart er kapable til erstatte samtlige granskingsteam og havarikommisjoner. "Amatører", "degraderes". De det gjelder er utdannede folk som skal vite hva de gjør Folk ønsker faktisk å gjøre jobben sin best mulig innenfor de rammene jobben lar dem gjøre Hvis noe går feil, har de enten ikke fått den opplæringen jobben krever av dem, eller så har de ikke fått rammene som gjør at de kan gjøre jobben sin best mulig. I begge tilfeller er det *systemfeil*, enkeltpersonene gjør faktisk så godt de kan. Hvis noen tror at folk har *lyst* til å senke en destroyer eller kræsje et fly, begge med fare for sitt eget liv, tar de grundig feil. Da har noen satt dem i en stilling de ikke mestrer. Det er ikke personens feil, det er systemets feil. Forsvaret får studere hva de gjør galt, men det er ikke personellet som skal henges ut. 3 Lenke til kommentar
Årevis Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Regel nr 1: Å vite hvor en er, til enhver tid, er grunnleggende basiskunnskap, både i luften, på havet og på land. En vanlig GPS til noen få tusen kroner er presis nok. Selv klokka mi og kameraene mine gir meg gps posisjon i det format jeg ønsker. Når ingen av mannskapet i et kritisk øyeblikk vet nøyaktig hvor de er, så kan det være for sent. En fregatt og ett herkules, og nesten ett til... Det må da gå an å sørge for at dette enkle prinsipp overholdes, og aldri skal fravikes. Rykk tilbake til start: Grunnkurs i navigering, vanntette prosedyrer og ansvarsforhold. Alle må kunne regel nr 1. Det er forøvrig mange nok internt i de ulike forsvarsgrener som har sagt ifra om mangler, ukulturer og dårlig oppfølging når først feil er avslørt. Lenke til kommentar
BigCatXK Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 24 minutes ago, Årevis said: Regel nr 1: Å vite hvor en er, til enhver tid, er grunnleggende basiskunnskap, både i luften, på havet og på land. En vanlig GPS til noen få tusen kroner er presis nok. Selv klokka mi og kameraene mine gir meg gps posisjon i det format jeg ønsker. Når ingen av mannskapet i et kritisk øyeblikk vet nøyaktig hvor de er, så kan det være for sent. En fregatt og ett herkules, og nesten ett til... Det må da gå an å sørge for at dette enkle prinsipp overholdes, og aldri skal fravikes. Rykk tilbake til start: Grunnkurs i navigering, vanntette prosedyrer og ansvarsforhold. Alle må kunne regel nr 1. Det er forøvrig mange nok internt i de ulike forsvarsgrener som har sagt ifra om mangler, ukulturer og dårlig oppfølging når først feil er avslørt. Hvem er det som skal sørge for grunnleggende basiskunnskap? Hvem er det som skal sørge for at enkle prinsipp overholdes (det er vel egentlig "prosedyrer overholdes"). Hvorfor lar Forsvaret folk som bryter prosedyrer sette seg bak roret? Hvem skal sørge for grunnkurs i navigering? Prosedyrene har tydeligvis ikke vært vanntette? Ansvarsforhold (ankepunktet var ikke helt klart for meg, ansvar i Forsvaret er vel ganske greit systematisert) er vel en overordnet sak? Dette er alle systemfeil, det er ikke enkeltpersoners feil. Skyld gjerne på Forsvaret, men ikke snakk nedsettende om mannskapet. De gjør som best de kan ut i fra sine forutsetninger. Ingen ønsker å sette seg selv i fare. Å tøyse med mannskapet på brua til Helge Ingstad eller mannskapet på dette flyet ("amatører", "degradering") er kunnskapsløs skittkasting. Hvis man har vært i linja for en (nesten-)ulykke, bør man skjønne dette. (Dette er en generell betraktning om ulykker, nesten-hendelser og personlig ansvar, jeg er på ingen måte affiliert med Forsvaret.) 3 Lenke til kommentar
Årevis Skrevet 21. april 2021 Del Skrevet 21. april 2021 Selvsagt er dette systemfeil. Mannskap gjør som best de kan til enhver tid. Min kritikk var rettet mot Forsvarets ledelse, og skal ikke leses som noen enkelt mannskaps ansvar. Det er selvsagt Forsvarets ledelse som har ansvar for god nok opplæring, gode nok prosedyrer og en kultur som overholder disse. 1 Lenke til kommentar
Årevis Skrevet 21. april 2021 Del Skrevet 21. april 2021 NTB: "På pressekonferansen der rapporten ble lagt fram, sa avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth i Havarikommisjonens sjøfartsavdeling at det mest alvorlige avviket de har avdekket, var i form av mangelfull trening og opplæring av besetningen." 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. april 2021 Del Skrevet 23. april 2021 Årevis skrev (På 21.4.2021 den 3.52): Selvsagt er dette systemfeil. Mannskap gjør som best de kan til enhver tid. Min kritikk var rettet mot Forsvarets ledelse, og skal ikke leses som noen enkelt mannskaps ansvar. Det er selvsagt Forsvarets ledelse som har ansvar for god nok opplæring, gode nok prosedyrer og en kultur som overholder disse. Den kritikken kan sikkert sendes videre til regjering og storting. At fregattene har vært underbemannet er gammelt nytt. Om stortinget hadde bevilget nok midler kunne fregattene ikke bare få nok folk til å bli fullt bemannet men også anledning til å gi mannskapene sine fullverdig trening. At ting går galt når et skip er underbemannet *og* de som tross alt er der i praksis har for lite trening burde ikke overraske noen. Bør heller bli overrasket over at det ikke har skjedd før, eller at det ikke gikk verre. Ingen døde er jo et lyspunkt i denne triste historien. Nå er det for øvrig et fundamentalt problem i all forvaltning å klare å se forskjell på når du har reell mulighet til å effktivisere og når kutt bare vil føre til dårligere tjenester/produkter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå