Gå til innhold

AMD 2500 XP-M vs. Intel Celeron 2600

Anbefalte innlegg

For det første, dette er IKKE en hvem er best av AMD og Intel tråd!!

Har en kompis som skal ha en bærbar PC til skolebruk og Internet (Primært), altså skal ikke brukes til spilling, videoredigering, tung bildebehandling eller noe slikt. Han har sett på et par modeller som han vurderer, de har denne spec'en :

PC1 = HP Pavilion har AMD 2500 XP-M

PC1 = Toshiba Satelite har Intel Celeron 2600

Felles for de begge er :

512 MB minne

40 GB Disk

15" XGA Skjerm

DVD-ROM/CD-RW

Hvilken mener dere er best, eller er de ganske like. HP maskinen koster 8995 og Toshibaen 9995. Er sistnevnte verdt 1000,- mer utfra denne spesifikasjonen ? Er det noe annet man bør være på vakt for når det gjelder bærbare?

Av programvare så er det ganske likt på begge, det samme når det gjelder utganger, TV-out, USB, Firewire osv.

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hørt at amd skal være bedre.

vil ikke anbefale celeron! en venn hadde en, tror det var celeron 2,2. den var håpløs. også det var toshiba, maskina restarta med en gang den ble varm, satt og gjorde skole oppgave på den, ble slitsomt da den restarta hele tiden. den er samtidig veldig kortpustet pga liten cache

amd sin prosessor, skal være tilsvarende pentium 2,4-m, har jeg hørt

Lenke til kommentar

amd sine XP-M CPU'er er dessuten meget gode på batteri og varme, ihvertfall i forhold til en Celeron 2600 (som jeg anntar er en desktop CPU, ellers hadde de nok vært forbanna sikre på å merke den som en "m" CPU...)(og ellers også, etter hva jeg har forstått)

1000 kr mer for XP2500 er det trygt å bruke mener nå jeg

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Helt klart xp maskin ikke bare var den biligere den yter også dessidert mer en celron så foresten en test av dette husker ikke hvor? Igamle dager var celron noe å satse på nå er de egentlig ikke serlig bra i og med dårlig cash i forhold til amd sin :wow:

Lenke til kommentar

Den AMD CPUen som står i den HP laptopen er tilsvarende AMD XP2500 "barton" i ytelse. Det vil igjen si at den yter som omtrent lik en P4 2.4GHz til 2.6GHz (selv om AMD sier at ratingen ikke har noe med P4 å gjøre).

Celeron 2.6GHz høres jo "fantastisk" ut, men ikke la deg lure av klokkefrekvensen. Den yter helt elendig, sikkert noe ala P4 1.8GHz eller dårligere som noen skrev. jeg har lest en test hvor selv de nye AMD Duron på 1.6GHz slo denne Celeron prosessoren.

Jeg er selv på jakt etter en laptop til neon bekjente og øverst på listen står den nevnte HP pavilion ZE 4424 med AMD XP-M 2500. Det er vel på Expert de selger den for 8999. Jeg har dog ikke fått sett på den i butikken ennå.

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar *bukker dypt*

Da ble det AMD maskinen fra HP, det var den jeg hadde anbefalt ham, men tenkte bare og høre med dere hva dere mente, og vi er enige - Bra :yes:

Men da vi var innom Bonus/Expert for å høre litt om den HP maskinen så fikk han vi snakka med se at den andre hadde en HP celeron 2600, og han presterte og si at den var litt bedre en AMD XP-M 2500+. Måtte da spørre ham om han virkelig mente at Celeron 2600 var bedre, og han sa han ikke visste så mye om data... Jaja, glad jeg har dette forumet for å spørre om slike ting :)

Ha en suveren dag!

ps. Finnes det forresten noe bra benchmark program beregnet for bærbare ?

Lenke til kommentar
Kan du ikke poste en kort rapport etter at du har brukt maskinen litt? Om du er fornøyd med skjermen, støy, tastatur etc.

Merci.

Jeg har hatt maskinen i én dag, så noe utfyllende rapport kan jeg dessverre ikke komme med. Men jeg syntes maskinen virket meget bra til den prisen - 8990. Man får rimelig greie specs til en bærbar og være, den har et helt ok design, skjermer på bærbare har jeg ikke sett så veldig mange av, men jeg syntes denne var meget bra - testet med DVD og den klarte det veldig bra syntes jeg.

Ellers syntes jeg kanskje tastaturet ikke var HELT topp, men dette kan være at jeg ikke er så vandt med bærbar-tastatur, syntes liksom det gav litt etter når jeg skrev..

Måtte jo bare teste 3D Mark 2001 SE også da, og det gav 1670 poeng :) Vet ikke om det er dårlig, midt på treet eller bra til en bærbar og være. Men nå skal ikke han kompisen min bruke den til så mye spilling da..

Når det gjelder støy syntes jeg det er vanskelig å si noe, den gikk fra å være så og si lydløs hvis jeg bare surfet eller skrev i word, til å bråke ganske bra ved tyngre apps, som f.eks 3D Mark. Men dette er vel for at CPU blir varm og må kjøles, og derfor går vifta for fult.. Når jeg spilte litt og hadde på lyd i spillet ble ikke dette bråket så fremtredende, men skal man sitte å jobbe med noe tunge ting uten noe lyd tror jeg bråket fra PC'en vil sjenere litt. Men igjen så er jeg ikke så vandt med bærbare, så hvordan den er i forhold til andre vet jeg ikke.

Alt i alt synes jeg PC'en var veldig bra (til det bruket den skal brukes til da...)

Pease out...

Lenke til kommentar
men skal man sitte å jobbe med noe tunge ting uten noe lyd tror jeg bråket fra PC'en vil sjenere litt

Tror ikke den celeron pcen hadde noe speed stepping (correct me if im wrong) så om du hadde valgt den så måtte du ha levd med høyt vifte støy hele tiden.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...