toralux Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Jeg har akkurat overtatt et rekkehus, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal koble LG vaskemaskin til avløpet som kommer ut av veggen. Det er 40mm (diameter/Ø) rør som kommer ut av veggen (se første bilde nedenfor). Pga. stikkontakter så får jeg ikke montert avløpstrakt for vaskemaskin med vannlås som jeg ser det selges utallige varianter av som passer inn i 40mm rør. Tidligere eier sier de bare koblet vaskemaskinen til uten bruk av vannlås. (Det lå en 40mm til 32mm overgang). Kan det være at vannlåsen er skjult i veggen, eller trenger man ikke nødvendigvis vannlås? Jeg har søkt på bad og VVS butikker, men jeg finner ikke noen 40mm til vaskemaskin overgang iallfall. Tips til hvordan dette kan løses? Man klarer seg jo ikke så mange dager uten vaskemaskin, og nå er jo alle bad og VVS butikker stengt for publikum grunnet pandemi-restriksjoner. På forhånd takk! Nedenfor kan man se overgangen (40mm til 32mm) som lå igjen. Siste bildet så kan man se ende på avløpsslange for LG vaskemaskin samt 32mm åpningen fra overgangen nevnt over:. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Vann og strøm så tett på hverandre, og strømuttak under vannkilde 😱Kan umulig være gjort av en fagmann, ser ikke hvordan det opplegget der kan være godkjent på noe vis. Var dette noe du var oppmerksom på før du kjøpte? Ser for meg mulig klage/penger tilbake for å få utbedret det. (Jeg er ikke fagmann så få en som er det til å ettergå anlegget.) Er det gulvet (grått, list) man ser på bilde #2? Pass på at avløpsslangen fra vaskemaskinen uansett har en bue lenger opp på veggen; en del vaskemaskiner fungerer dårlig uten at avløpsslangen monteres ‘høyt’ over der slangen kommer ut av maskinen - Ser det er en (inspeksjons-) luke der, du ser ikke hvordan avløpet ser ut på baksiden? Ofte så ender avløpet til vaskemaskin i et sluk hvor det uansett er en vannlås. I så fall, trenger du ikke ha vannlås direkte på avløpsslangen til vaskemaskinen Inntil du finner en endelig løsning, kan du jo alltids bruke f. eks. en vask som du legger slangen fra vaskemaskinen i. Lenke til kommentar
toralux Skrevet 19. april 2021 Forfatter Del Skrevet 19. april 2021 Vi har kjøpt nå og jeg oppdaget dette nå. Det er gulvet du ser ja (grått og list), og det er inspeksjonsluke du ser. Jeg tror multislangenippel fra Biltema kan fungere: https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/avlopsror/multislangenippel-2000018297 Det er sluk i nærheten, og da har det kanskje vannlås der ja. Tusen takk for nyttige tips, jeg tror dette ordner seg! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Håper virkelig ikke det står strøm på de kontaktene! Dette burde du få en elektrikker til å se over hvis det er strømførende ved å koble i noe. Vannsystemet skal være jordet, så du får sannsynligvis jordfeil tvert om det skjer noe med det opplegget. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 vidor skrev (På 19.4.2021 den 16.31): Vannsystemet skal være jordet, så du får sannsynligvis jordfeil Ser det er gulgrønn kabel i første bildet så får håpe den er brukt til noe vettugt og ikke som ‘overledning’ 😆 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Både kontaktene og avløpet ser hjemmelaget ut. Altså ikke utført av folk med fagbrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå