Gå til innhold

Days Gone-sjefen: – Liker du et spill bør du faen meg kjøpe det til full pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur flere spillere på konsoll ville satset på å kjøpe mere spill til fullpris om Xbox og Sony hadde samme fantastiske refund policy som steam hvor du kan kjøpe ett spill, spille det opptil 2 timer å likevel få refund sålenge du har holdt deg under 2 timer og det er under 2 uker siden du kjøpte spillet.

Det er en kjempebra ting, ikke bare for å få testet gameplayet, men også for å få se hvor bra spillet kjører på din hardware og om spillet er det du hadde håpet på.

På grunn av den muligheten er det egentlig ikke stort behov for demoer på steam. Kan være at folk liker ett element av ett spill som f.eks historien, gameplayet eller grafikken, men er usikker om de vil like de andre. For meg så ser jeg helst etter spill med god gjenspillbarhets verdi. Blir da mye å be av folk at de skal gamble på å kjøpe spill til full pris for å håpe på at de liker spillet uten å ha fådd testet det selv i mange tilfeller og bare gå etter trailere og gameplay. Selv om spill får kjempeskryt av annmeldere betyr ikke at man selv alltids vil like det.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster skrev (37 minutter siden):

Trur flere spillere på konsoll ville satset på å kjøpe mere spill til fullpris om Xbox og Sony hadde samme fantastiske refund policy som steam hvor du kan kjøpe ett spill, spille det opptil 2 timer å likevel få refund sålenge du har holdt deg under 2 timer og det er under 2 uker siden du kjøpte spillet.

Enkelte spill vil du da kunne spille gjennom på denne tiden, noe som da ville ført til enda mindre støtte.

Boss-Znakemaster skrev (39 minutter siden):

Blir da mye å be av folk at de skal gamble på å kjøpe spill til full pris for å håpe på at de liker spillet uten å ha fådd testet det selv i mange tilfeller og bare gå etter trailere og gameplay. Selv om spill får kjempeskryt av annmeldere betyr ikke at man selv alltids vil like det.

Med størrelsen på internett for tiden så skal det godt gjøres å ikke finne en person som har liknende verdier når det kommer til spill.

Da kan man være sikre på at man selv vil like det.

Lenke til kommentar

-----

+Boss-Znakemaster

-----

- Er veldig enig i mye av det du sier her...

Personlig preferanser har ekstremt mye å si.

Når det kommer til anmeldelser, uansett produkt, så legger jeg svært liten vekt på hva anmelderen mener er bra eller dårlig utifra et subjektivt standpunkt.

Det er den objektive og generelle informasjonen av det gitte produktet som er viktig for min del.

Hørest noe interesant ut fra den typen informasjon så er det høyst sannsynlig at jeg kjøper det selv eller på en eller annen måte får testet det selv før et potensielt kjøp.

-----

Jeg er ingen anmelder, men blir jeg spurt direkte eller indirekte om noe er verdt det og det er noe som jeg har personlig kjentskap til.

Så gjør jeg mitt beste med å skildre hva det går i, og elemtenene dertil i så måte.

Jeg legger kjapt til om jeg selv synes det var/er verdt det om det inneholdt subjektive synspunkter i tillegg til det objektive og generelle, men påpeker at det er min oppfatning av det.

Og at jeg er fullt klar over at ikke nødvenigvis kommer til å falle i smak hos alle.

Dog om det måtte friste så test det ut selv på en eller annen måte og gjør opp din egen mening.

-----

Side note...:

Jeg har for vane å se filmer og serier som får 1 eller 2 på terningen i "VG" og/eller "Dagbladet", bare for å se om jeg er enig i anmelders oppfattning av dem.

Og må ærlig si at det er ytterst sjeldent at jeg sier meg enig.

For det aller meste så er jeg helt uenig med anmelders oppfatning.

Men det er helt naturlig, siden alle har forskjellig smak.

Det blir feil å tro og mene at man ikke skal like noe fordi andre ikke liker det.

Som "Trond Viggo Torgersen" så kjent sa i sagen sin...

"Du må tenke selv..." <<----(Paraphrasing!)

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Leste flere steder at det var ustabilt ved lansering.  Og dette har vi sett som en konsekvens igjen og igjen.  Har ikke PS eller spilt selve spillet, så ta det med en klype salt.

Men mener at om folk skal være villig til å betale fullpris ved lansering må kvalitet opp.  Vi betaling full pris for early access som mange av spillene er (Cyberpunk, Valhalla, Outriders, ...).  Kanskje se innover enn utover. 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MindTooth skrev (3 minutter siden):

Leste flere steder at det var ustabilt ved lansering.  Og dette har vi sett som en konsekvens igjen og igjen.

Uansett hvor mye du tester nettverk- og server infrastruktur før en lansering, så er det en stor sannsylighet for at det dukker opp problemer. I mange tilfeller så er det mulig å fikse i løpet av noen få dager. I noen tilfeller så var det ikke forventet så stor pågang (f.eks Fall Guys) og det tar ukesvis, om ikke månedsvis, å oppgradere systemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dels enig, liker du filmene til en bestemt regisør så kjøp filmen, ikke last den ned ?

På den andre siden sa har vi en spillbransje som spesielt etter Cyberpunk har vist seg styrt av aksjespekulanters kapitalistiske grådighet.

Som alerede nevnt, spillbransjen bør se på seg selv før de peker på forbrukerene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Enkelte spill vil du da kunne spille gjennom på denne tiden, noe som da ville ført til enda mindre støtte.

Med størrelsen på internett for tiden så skal det godt gjøres å ikke finne en person som har liknende verdier når det kommer til spill.

Da kan man være sikre på at man selv vil like det.

Jeg tenkte faktisk på akkurat det når jeg skrev det. Til mindre spill kunne det f.eks vært en grense på 20-30 minutter. Er ingen enkel universal måte å sjekke hvor lenge du har spilt ett spill på konsoll per dags dato. Den beste løsning på konsoll ville mulig vært om det kunne vært enkelt å kunne kjøpt ett digitalt spill med en funksjon for å skru på trial timer slik at spill som man er usikker på skrur seg av etter den innebygde bestemte prøvetiden var over slik at man da kan bestemme seg om man ønsker refund eller ønsker å beholde spillet.

Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster skrev (36 minutter siden):

 Er ingen enkel universal måte å sjekke hvor lenge du har spilt ett spill på konsoll per dags dato. 

Vet at Playstation får med seg hvor lenge man spiller, da den har en liste i profilen din som oppgir total spilletid per spill.

Boss-Znakemaster skrev (38 minutter siden):

 Den beste løsning på konsoll ville mulig vært om det kunne vært enkelt å kunne kjøpt ett digitalt spill med en funksjon for å skru på trial timer slik at spill som man er usikker på skrur seg av etter den innebygde bestemte prøvetiden var over slik at man da kan bestemme seg om man ønsker refund eller ønsker å beholde spillet.

Dette kunne fungere, men jeg ser for meg at det kunne bli mye styr med folk som mener de trykte feil eller folk som ikke fikk med seg timeren.

 

For øyeblikket ser det egentlig ut til at mikrotransaksjoner er den beste løsningen.

Lanser et spill til 2-300,- og fyll det med kosmetiske mikrotransaksjoner folk kan betale for om de ønsker å støtte spillet videre.

Lenke til kommentar

Det er muleg det er eg som er naiv, men eg har alltid tenkt at utviklaren sin andel av spelprisen er forholdsvis og at det er butikken sin inntektsmargin som fyrst og fremst avgjer kva som er utsalgsprisen. Har ikkje utviklaren avtale om at dei skal ha ein viss andel av salget? Det kan vel ikkje være slik at ein butikk kan velge å gi vekk spelet heilt gratis og at utviklaren då berre må akseptere inntektstapet som følge av at butikken velger å ikkje ta betalt?

Eg har derfor også tenkt det som slik at om eg går på elkjøp og betalar 700 kr for eit spel så går mesteparten av dei pengane rett til elkjøp. Eg har ikkje tiltru til at det er slik at om eg leiter fram den dyraste butikken og kjøper spelet der så støtter eg utviklaren meir enn om eg plukker opp spelet på Steam sitt vårsalg.

Det kan som sagt være at det er eg som er naiv, men eg har alltid tenkt at utviklaren har ein avtale som seier at utviklaren skal ha til dømes 100 kr per solgte kopi, og at butikken kanskje har 200 kr i utgifter med distribusjon og butikkostnadar, og at spelet derfor normalt blir solgt til 600 kr for at butikken skal ha dobbel profittmargin. Men at butikken også kan velge å gjere det på ein anna måte ved å dumpe salgsprisen til 200 kr, då får utviklaren likevel 100 kr men butikken må då ha stort salgsvolum for å få akseptabel profitt.

Utviklaren må da for søren sikre sin nødvendige forteneste på spelet ved å inngå avtalar som sikrar at utviklaren får betalt?

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet dette har jeg alltid trodd at det er med Steam og PSN og andre digitale spillbutikker, at butikken tar 30% (eller en eller annen prosent) og så får utvikleren resten. Sånn det gjøres for andre digitale distribusjonstjenester som Play Store og App Store og disse.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

For øyeblikket ser det egentlig ut til at mikrotransaksjoner er den beste løsningen.

Lanser et spill til 2-300,- og fyll det med kosmetiske mikrotransaksjoner folk kan betale for om de ønsker å støtte spillet videre.

Problemet med større spill til 2-300kr med mikrotransaksjoner er at jeg føler at de da overfyller spillene sine med dlc pakker slik at man må bruke alt fra 3-6.000 kroner for å kunne føle at man virkelig eier complete edition av ett spill. Kan godt betale 699kr for nye spill, men da med forbehold at all innhold som kosmetiske ting følger med i spillet og at all framtidlig dlc som gjerne kan inneholde kosmetiske ting i tillegg vil primært være historiedrevet season pass innhold ala The Witcher 3.

Føler at f.eks Ubisoft er grådige som skal ha 699kr for deres Assassins Creed spill, legg på Season Pass i tillegg med historie innhold ( helt greit ), men så rundt 1400kr I pakker i tillegg med kosmetiske ting som heller kunne vært spredt ut i spillet isteden for de gørr kjedelige uoppfinnsomme outfitsan som man finner gjennom spillet. Attpåtil at de tar seg betalt for valutapakker til ett single player spill. Det er en serie som jeg liker, men føler ingen skyld for å kjøpe kraftig redusert i pris på salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...