Gå til innhold

Toyotas første el-SUV kommer neste år: Firehjulsdrift, styrestikke og solcellelading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil overraske meg mye om ikke tradisjonelt ratt også blir et alternativ selv om stikka skulle være lovlig. De tar nok ikke sjansen på at det tilstrekkelig andel av publikum er modne for en såpass annerledes løsning. Jamfør Audi etron og kamera i stedet for speil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, MinHattHarTreKanter said:

Ugh, enda en SUV..

Gulvet i elbiler kommer gjerne en 10-15 cm høyere enn i en konvensjonell bil. Skal man ha brukbar beinplass betyr det gjerne at man må heve setene tilsvarende. Dermed blir bilen gjerne en del høyere, så de graviterer naturlig til SUV former.

4 minutes ago, kmlund said:

Det vil overraske meg mye om ikke tradisjonelt ratt også blir et alternativ selv om stikka skulle være lovlig. De tar nok ikke sjansen på at det tilstrekkelig andel av publikum er modne for en såpass annerledes løsning. Jamfør Audi etron og kamera i stedet for speil

Toyota bZ4X Concept Debuts As Vision Of Future Electric Crossover

Så ja. Konsepttull er nok best å forbeholde konseptbilene.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (2 timer siden):

Fin bil, men gi den et ordentlig ratt med mekanisk overføring! Trodde ikke styrestikke var lov i EU/EØS...

Om styrestikke er lov vet jeg ikke. Men ettersom det der ikke er en styre stikke, men ett ratt med en litt uvanlig utforming, så går det sikkert gjennom.

Selv er jeg mer forundret om "fly by wire" er lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (2 timer siden):

Selv er jeg mer forundret om "fly by wire" er lov.

 

Det er faktisk et interessant spørsmål, og jeg er selv overrasket over at der ikke er noe slikt forbud å lese i «United Nations Economic Commission for Europe. (1988, December 1). Regulation No. 79: Uniform Provisions Concerning the Approval of Vehicles with Regard to Steering Equipment» Også sitert i EU sine Regulatoriske Tidene

 

Avsnitt «5.3.3. Full power steering systems» spesifiserer bare at et utvalg failsafe skal være på plass. 

 

Utover dette har «National Highway Traffic Safety Administration» forfattet et dokument på «Functional Safety Assessment of Steer-by-Wire» som så langt jeg kan se hverken anbefaler eller forbyr saken. TÜV har dertil forfattet et svært så overordnet dokument om «Homologation of automated vehicles - The regulatory challenge» som jo kommer inn på samme problemstilling. Men noe rent forbud finner jeg altså ikke. 

 

Så da er det kanskje ikke fullt så rart at Nissan har designet en «Steer-By-Wire»  demonstrator. Om enn med en rattstamme som failsafe. 

 

nissan-steer-by-wire.jpg

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Toyota med elbil faktisk!

 

I stedet for å trekke fram alle angrepene de har hatt på batteridrevet transport helt fram til nåtiden, tenkte jeg det var fint å trekke fram et litt eldre sitat, som står godt på egne ben.

Quote

På et pressemøte fredag fortalte Toyota at de ikke kommer til å lage elbiler.

– Toyota har lagt elbil-ballen død. Vi tror den kun er til bybruk, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota i Norge.

(E24, desember 2014)

Volkswagen satte strategien etter dieselgate, ca 2015, mens Tesla og Nissan var en god del tidligere igang. Først da selv japanske myndigheter la på litt press, slo "resten" av japanske bilprodusenter seg sammen for å raske sammen noe i fellesskap, men de har endel å ta igjen. 

Alle starter med de samme segmentene. Fortsatt ikke plass til skikkelig bagasjerom (103 cm + 100 cm ved nedlagt rygg er en start) på noen av de representerte bilsegmentene. Med kassebiler som hederlig men blikkboksete unntak. Kangoo ZE Maxi er kanskje den største "familiebilen" bak?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot yoke-"ratt" før jeg får prøvd det i praksis, og da eventuelt finner ut at det ikke fungerer. Folk bruker jo gjerne en gamepad/håndkontroller til bilkjøringen, som f.eks. de man bruker til Playstation og X-box.

Det jeg reagerer mest på, er at man skal miste den styrefølelsen som man får gjennom tilbakemeldinger gjennom rattet. Så lenge man skal kjøre selv, så er det viktig at man får en formening om kjøringen gjennom tilbakemeldinger fra rattet.

Sikkert ikke så nøye når bilen skal kjøre autonomt, men når sjåføren skal ha kontrollen, så må de i tilfelle føre en form for "force feedback", selv om den ikke gir slike rattutslag som ellers kunne skjedd, som knekker fingrer og hender om man holder feil i rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Vi får svært få detaljer om bilens drivverk, annet enn at den skal levere «klasseledende effektivitet og konkurransedyktig rekkevidde». 

Dette gjort meg litt skeptisk. Det skulle stått klasseledelse rekkevidde. Kun konkurransedyktig er for lite ambisiøst.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm. Det å lage en elbil er visst en såpass big deal at man må lage den støgg som juling og putte inn masse greier som ingen har spurt etter... så da kan vi vel bare konkludere at dette er en bil Toyota ikke ønsker å selge, eller i verste fall bare en demo som ikke ender opp som et kjøpbart produkt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Apropos drivverk så fant Toyota opp det løgnaktige begrepet selvladende hybrid, et uttrykk som kan få en ærlig renessanse nå som bilen skal kunne lades med solceller.

Ja, men de er ikke først. Man kan sikkert krangle om hvem som faktisk var først, for drives jo en hel idrett der man konkurrerer med elfarkoster som i all hovedsak driftes av solcellepaneler. Men ingen fullverdige biler. 

Psion er fremdeles ikke lengre enn prototyp-stadiet, mens Hyundai nå kommer med Ionig 5 som man kan få med solcelletak. Vil derfor være fristet til å si at de er først med en fullverdig selvladende bil. Toyota får ikke den prisen ihvertfall, og arrogansen dems, gjør at det ikke blir bil fra dem med det første.

Dog, de er mer attraktive enn VW-konsernet hos meg. Men det er liksom krangel om siste eller nest siste plass. Men vi får nå se hva de får slags ytelser, forbruk og rekkevidder, i tillegg til nyttelast, slepevekt og taklastkapasitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Apropos drivverk så fant Toyota opp det løgnaktige begrepet selvladende hybrid, et uttrykk som kan få en ærlig renessanse nå som bilen skal kunne lades med solceller.

Det er markedsføringsavdelingen som gjør mest skade på omdømmet til Toyota. Denne heter bZ, som står for beyond Zero emission. D.v.s. at den skal ha mindre enn 0 utslipp, og det er vel omtrent like sannferdig som "selvladende"... Toyota - verdens beste til å pynte på sannheten...?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (21 timer siden):

Om styrestikke er lov vet jeg ikke. Men ettersom det der ikke er en styre stikke, men ett ratt med en litt uvanlig utforming, så går det sikkert gjennom.

Selv er jeg mer forundret om "fly by wire" er lov.

Hverken steer-by-wire eller brake-by-wire er tillat i EØS uten mekanisk backup. Begge deler er uansett det siste vi trenger. Styringen på moderne biler har allerede blitt veldig mye dårligere med el.servo, og Mercedes sin brake-by-wire løsning for 15 år siden var virkelig elendig. Null feedback, ulineær aktuering og vanskelige å dosere. Ved siden av 5-trinns automaten den dårligste komponenten i Mclaren SLR.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...