Gå til innhold

Ny Europeisk superliga. Blir det en realitet?

OddZen

Anbefalte innlegg

Men har dere troa på at det blir en faktisk kommersiell suksess i det lange løp for disse klubbene? 

Jeg er ekstremt skeptisk til om det blir det. Konseptet er veldig kjedelig etter min smak, og storkamper blir jo bare utvanna nå. Spesielt når ikke alle de beste klubbene er med blir det enda dårligere. Disse eierne tror fotball bare er underholdning, men det er så mye mer enn det.

Er vel rykter om at det er DAZN som vil ha rettighetene på å vise dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (10 minutter siden):

Skulle gjerne visst hvor mye manager og spillere og andre i klubben har blitt involvert! Klopp har tidligere uttalt seg negativt om Superligaen, og har også sagt at han trekker seg ut av fotballen den dagen alt handler om penger. Synes det er merkelig om eierne kan ta sånne drastiske beslutninger alene, det burde vært en beslutning som flere var involvert i, inkludert supportergrupperingene. Er spent på å høre hva Klopp, Solskjær og gjengen har å melde. 

Jeg er 100% sikker på at Klopp og Solskjær begge er imot dette, gitt deres historiske uttalelser og hva de har vært del av. Flere managere også. Men hva faen skal de gjøre... Er kanskje enklere for Klopp som har sagt han skal gi seg om ikke for lenge å si noe om dette. Men for Solskjær som nå potensielt får hele prosjektet sitt og fremgangen han har gjort det siste året smadret til pinneved over natta er det ikke veldig enkelt for nå. Hva skal de si? 

Forøvrig klarer jeg ikke helt å slippe tanken om at dette er like mye et maktspill for å presse UEFA som noe som reelt blir noe av. Konsekvensene er bare for ødeleggende for altfor mange, og vekker så mye motbør som jeg knapt har sett. Det er så ille at jeg ikke klarer helt å forstå at det skal være reelt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Men har dere troa på at det blir en faktisk kommersiell suksess i det lange løp for disse klubbene? 

Jeg er ekstremt skeptisk til om det blir det. Konseptet er veldig kjedelig etter min smak, og storkamper blir jo bare utvanna nå. Spesielt når ikke alle de beste klubbene er med blir det enda dårligere. Disse eierne tror fotball bare er underholdning, men det er så mye mer enn det.

Jeg lurer på det samme, må regne med at det blir spesielt merkbart på stadion med boikott og kun "familiepublikum". Det er ikke så merkbart nå, men det blir det når tribunene fylles opp igjen. Kan garantere at CL med full kok uten disse lagene vil appellere mer til meg og mange andre. Så er det betalende seere da, som blir den største inntektskilden, det er sikkert en del tradisjonelle seere som vil følge med, men langt mindre interesse blant de mest ivrige med størst betalingsvilje. Vil også avhenge stort av hvor store protester det blir, vil også skade sponsorinntektene om protestene blir så store at det skader selskapene som sponser. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Europeere er generelt sett veldig investert i systemet som vi har nå, tror ikke de henter noe særlig med ekstra penger fra Europa.

Tror ikke vi trenger å se lengre til enn hvilket marked disse klubbene har priotritert for sesong oppvarming de siste årene.
Asia og Amerika. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på det samme, må regne med at det blir spesielt merkbart på stadion med boikott og kun "familiepublikum". Det er ikke så merkbart nå, men det blir det når tribunene fylles opp igjen. Kan garantere at CL med full kok uten disse lagene vil appellere mer til meg og mange andre. Så er det betalende seere da, som blir den største inntektskilden, det er sikkert en del tradisjonelle seere som vil følge med, men langt mindre interesse blant de mest ivrige med størst betalingsvilje. Vil også avhenge stort av hvor store protester det blir, vil også skade sponsorinntektene om protestene blir så store at det skader selskapene som sponser. 

Tror ikke f.eks. United vil ha store problemer med å bytte ut sesongkortene med "fotball turister".

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (8 minutter siden):

Tror ikke f.eks. United vil ha store problemer med å bytte ut sesongkortene med "fotball turister".

Nei tror ikke det blir vanskelig å fylle opp tribunene. Man har blitt vant med tomme tribuner, men det venner man seg bort fra igjen når tribunene fylles opp igjen. Stemningen blant supporterne er en stor del av også seeropplevelsen, det vil svekke produktet sterkt om stadionet er fylt opp med stille turister. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Nei tror ikke det blir vanskelig å fylle opp tribunene. Man har blitt vant med tomme tribuner, men det venner man seg bort fra igjen når tribunene fylles opp igjen. Stemningen blant supporterne er en stor del av også seeropplevelsen, det vil svekke produktet sterkt om stadionet er fylt opp med stille turister. 

Kan ikke vente på at det 90% av publikumet er fotball turister, som roper/synger:
"DEFENSE, DEFENSE, DEFENSE!!!"

Lenke til kommentar

NFF-PRESIDENTEN UT MOT «KYNISKE» SUPER LEAGUE - STØTTER UTESTENGELSE AV SPILLERE
https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ga9w4x/nff-presidenten-ut-mot-kyniske-super-league-stoetter-utestengelse-av-spillere

Sitat

Fotballpresident Terje Svendsen kommer til å støtte utestengelse av spillere som deltar i Super League - selv om det skulle bety at Martin Ødegaard (22) ikke får spille for Norge.

– Vi stiller oss helt klart på UEFAs side. UEFA vil kjøre tøffe tiltak mot dette, og utestenge dem fra UEFA-konkurranser. Super League bryter fullstendig med det som er igjen av verdigrunnlag og solidarisk tankegang, sier Svendsen til VG.

– Så hvis UEFA går inn for å utestenge spillere, potensielt spillere som Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard, fra kvalikkamper eller sluttspill, så støtter NFF det?

– Ja.

– Det er i hvert fall min holdning. Vi legger oss på akkurat den samme tøffe linjen som UEFA. Det er så grunnleggende feil det som skjer, sier Svendsen, som er president i Norges Fotballforbund.

Sitat

Landslagssjef Ståle Solbakken sier til VG at han er definitivt mot planene om den nye turneringen.

– Du har aktuelle spillere i Jens Petter Hauge (Milan) og Ødegaard (på utlån i Arsenal fra Real Madrid). Hva tenker du om at de eventuelt ikke kan spille for ditt Norge?

– Dette kommer til å bli tenkt gjennom på nytt. Det er ikke noe poeng å ha landslag hvis ikke de beste spillerne får være der, svarer Solbakken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Føler de skyver vel mye ansvar over på at spillerne skal løse denne "konflikten" / redde fotballen.

Tror ikke de har hatt mye å si avgjørelsen, og de er på langt nært så organisert som de store forbundene er .

Lenke til kommentar

– Tre eller fire av mine FCK-lag ville slått Tottenham og Arsenal
https://www.tv2.no/sport/13951466/

Sitat

Solbakken mener Superligaen strider med fotballens idé.

– Det første som slår meg er ikke pengegreiene. Det første som slår meg er at Superligaen strider med alt som har med fotball å gjøre. Det er nemlig det å kjenne gleden ved å vinne og smerten ved å tape. Når ligaen er 85 prosent lukket, er nerven borte. Alt som har med fair play og konkurranse blir borte, sier landslagssjefen.

– Se på siste runde i Spania i går. Getafe spiller 0-0 mot Real Madrid. Juventus står i fare for ikke å kvalifisere seg inn i Champions League. De ligger to poeng foran Napoli. De taper for Atalanta, et sjarmerende lag som de 3-4 siste årene har slått seg opp i italiensk fotball. Den muligheten blir kvelt for alltid. Jeg vil påstå at tre eller fire av mine FCK-lag hadde slått Tottenham eller Arsenal over to kamper i den forfatningen de er i nå, sier Solbakken.

– Da jeg var i FCK tok vi poeng fra de engelske mesterne to ganger, fra de spanske mesterne, fra de de italienske mesterne. Vi har tapt én gruppespillkamp hjemme i Champions League av tolv mulige.

Sitat

– Hvilken rett har man til å lage sin egen liga basert på de som har de største kommersielle mulighetene til å utelukke andre? Da lager man en konkurransehindring slik at de andre klubbene ikke får lov til å utvikle seg. Det er så mange vakre historier. Leicester, Atalanta, Sevilla. Du tar bort mye av mangfoldet før oppløpet. Du sager av den greinen du sitter på. Det vakre med fotballen er at det jevnlig kommer overraskelser. Uansett. Året rundt, forteller han engasjert.

Sitat

– Spent på om de har baller

Den norske landslagssjefen er spent på hvordan spillere og ledere i toppklubbene vil reagere.

– Det blir spennende å se hva de store managerne sier. Om de har noen baller nå. Hva sier Klopp og Guardiola?

– Og Solskjær?

– Ja, Ole Gunnar sitter mellom barken og veden. Sannsynligvis er dette noe som har foregått langt over hodet til managerne, men man må huske på at managerne er ekstreme konkurransemennesker. De har gjerne bakgrunn som supportere av en klubb eller spiller for en klubb. De har kjent på smerten av å rykke ned. For min egen del var de største øyeblikkene da vi kvalifiserte oss inn i Champions League.

– Hva er de gode argumentene for Superligaen?

– Jeg klarer ikke å finne ett eneste godt argument. For meg er nerven borte. Hele tanken er helt håpløs, svarer han.

Sitat

Solbakken har brukt morgentimene til å skumme nettet for reaksjoner og utspill. Liverpool-mannen mener Gary Neville representerer det supportere flest tenker.

– Det intervjuet Neville gjør i går tror jeg er representativt for alle supportere. Det gjør vondt langt inn i sjelen. Jeg er enig med Neville at Manchester United og Liverpool er de to klubbene som bør gå den andre veien fortest mulig. Liverpool som er folkets klubb og bygget på de sosialistiske ideene til Bill Shankly. De årene er long gone, men dette er den verste av den verste motsatsen.

– Det er en pinlig idé. Fotball handler om det optimale gleden og den optimale smerten. Det tror jeg det gjør for veldig mange. Å ikke kunne rykke ned er det verste. Det er helt meningsløst, fortsetter han.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

MK dons ble ingen suksess. Nå er de på nivå med afc wimbledon. Resultatet at den egentlige klubben er ødelagt. Slik vil skje med klubbene og om ikke noen griper inn med makt. Det er det eneste språket de grådige eierne forstår. Våpen og makt må til. 

Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (1 minutt siden):

BREAKING: The British government is considering implementing the so-called German model, which has a 50+1 percent fan ownership rule requiring supporters to have majority voting rights at each club. (Via. @POLITICOEurope / @alexwickham)

Ser ikke for meg at det vil bli mulig å få til uten et helvete av en krig, men det hadde vært fantastisk. Det er en mulighet for regjeringen til å rette opp selve den bakenforliggende årsaken til alt dette, nemlig at staten har sviktet i jobben å beskytte en av sine viktigste nasjonalskatter mot oppkjøp fra griske amerikanske investorer for å subsidiere NFL-lagene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ser ikke for meg at det vil bli mulig å få til uten et helvete av en krig, men det hadde vært fantastisk. Det er en mulighet for regjeringen til å rette opp selve den bakenforliggende årsaken til alt dette, nemlig at staten har sviktet i jobben å beskytte en av sine viktigste nasjonalskatter mot oppkjøp fra griske amerikanske investorer for å subsidiere NFL-lagene sine.

Om det er krig de skal ha skal de få det

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen1 said:

MK dons ble ingen suksess. Nå er de på nivå med afc wimbledon. Resultatet at den egentlige klubben er ødelagt. Slik vil skje med klubbene og om ikke noen griper inn med makt. Det er det eneste språket de grådige eierne forstår. Våpen og makt må til. 

AFC Wimbledon er en av de aller beste fotballhistoriene i nyere tid. Og med en helt ny stadion med samme navn og plassering som den originale, Plough Lane, er de i aller høyeste grad igjen blitt Wimbledon. 

MK Dons, som du sier, er et mislykket prosjekt med en tilsvarende trist historie.

Det er alltid like deilig når historie, kultur, tilhørighet og stolthet slår grådighet, respektløshet og ufortjent rikdom. Det er jo verdier som nå skal etterprøves for alvor   i en abusrd krig om kjærlighet for sporten og et intenst ønske om evig profitt. Man må ikke undervurdere supporternes rolle i dette og det blir ekstremt viktig at supportere nå står stekt samlet mot ESL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...