vwmannen Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 jeg har en router som har 2 forsjellige opprigninger, en av pc`ene skal benytte begge 2... den ene er en vanlig internett oppkobling mens den andre er ett nettbasert kundeprogram hos telenor. Begge bruker internett leseren. Har tidligere brukt ISDN-kort og derfor ikke hatt noe problem med dette. (Bare å koble til den tilkoblingen du måtte ha brukt for...) Nå ligger jo begge disse i routeren, men jeg sliter med å få routeren til å forstå hvilek nav oppkoblingene den skal bruke når... Mener jeg tidligere har fixet dette i hosts fila på pc`ene... men klarer ikke å huske hvordan. Noen som kan hjelpe meg litt på vei ? Mvh. Jan Brede [email protected] Lenke til kommentar
vwmannen Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Ingen som kan gi meg noen tips ? Jan Brede Lenke til kommentar
MSc Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det varierer litt avhenging av hva slags router du bruker, men i Cisco verden må du bruke noe som kalles Dial on Demand Routing. For å få til dette må du bruke en routing tabell som sier at at du skal ut på ISDN intefacet på routeren for å nå IP Adressene til både "vanlig" internett trafikk og også "kundeprogramm" trafikk (bruk default rute ut på ISDN interfacet, og spesifiser nettverk på innsiden av routeren). Deretter må du lage en "dialer-map" for hvert av de nummerene som du skal ringe til avhengig av hvilken IP-adresse de i andre enden har, samt at dette må defineres som en "dialer-group" under interfacet. Dette er som sagt litt av teorien i Cisco verden, men jeg antar det er noe liknende hvis du bruker et annet merke. Uansett direkte enkelt er det ikke, men mitt forslag er å sjekke ut leverandørens hjemmesider. Lykke til. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 MSc snakker fornuft her! Ugh! Men fra spøk til Halvor; hvilken router er det du bruker? -KJ Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Du sier at bare en av pc'ne skal bruke begge oppkoblinger. Regner med det betyr at det er kun den pc'n skal bruke kundeprogram linja, mens alle de andre kun skal bruke internett. I såfall kan vel bare beholde ISDN kortet i den maskina, så når du skal på kundeprogram kobler du opp isdn, mens når du skal ut i verden går trafikken via netverkskortet til routeren. Nå vet jeg ikke hvilken router du har. På endel routere jeg ar vært borti har det vært noe som heter static routing. Vil tro det er dette det er beregnet på. De router isåfall på ip-nivå. Der kan du skrive inn hvilke ip adresser som skal routes via isdn, og alle andre går via default gateway. Post gjerne hvordan du tilslutt løser problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå