Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke boota ny hjemmebygd PC

Anbefalte innlegg

Hardware: Hovedkort: ASUS prime z390-p

SSD: Kingston A400 240GB

PSU: Corsair HX1200

RAM: Corsair Value DDR4 2133MHz 8GB

CPU: i5-9400F

GPU: RTX 1070, som er brukt i tidligere PC (og har prøvd annet grafikkort i feilsøking uten hell).

Jeg har en betalt windows install CD og en betalt windows USB stick

Problem: Får ikke boota verken SSD eller windows USB/CD-ROM.

Forsøkt feilsøking: Jeg prøvde først installere fra USB, men usb sticken var ikke i boot devices, da prøvde jeg kjøre i CSM, men fikk kun black screen og måtte resette bios. Så prøvde jeg installere fra CD, den showa up i boot devices og jeg prøvde boote fra den. Da fikk jeg meldingen "Press any key to boot from CD or DVD...", så jeg trykka på alle mulige taster før jeg prøvde et annet tastatur uten hell. Da prøvde jeg holde F8 for å komme inn i boot menu, men det gir meg bare samme "Press any key..." som ikke går. Da tar jeg kingston disken til en annen PC, plugger ut alle disker på den PCen og installerer windows fra USB. Så tar jeg disken tilbake til min nye PC, men den shower ikke up i boot menu. Deretter prøver jeg sette disken i SATA port nr.1 på hovedkortet isteden, det går heller ikke der. Prøver til slutt sette CD-rom for windows install i Sata-1, men det går fortsatt ikke boote. Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke vet hva neste steg i feilsøkingen er så håpet noen her kunne hjelpe.

Endret av Trrn13P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trrn13P skrev (19 minutter siden):

Da tar jeg kingston disken til en annen PC, plugger ut alle disker på den PCen og installerer windows fra USB.

Sett den opprinnelige bootdisken tilbake i "den andre pc'en" og start den datamaskinen. Hvilket operativsystem har denne datamaskinen?

Deretter skrur du av "den andre pc'en" og kobler til kingston ssd'en. Start datamaskinen med den opprinnelige bootdisken.

Jeg kan guide deg videre i mitt neste innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg har løst problemet. Vet ikke hvorfor dette virket men bak på størmforsyningen var det en switch som kunne stå på "SINGLE" eller "MULTIPLE" som det står +12V ved siden av. Jeg tok denne bryteren over på "SINGLE" og fikk nå mulighet til å boote fra både SSD og CD-ROM. Så hvis noen har et problem med å boote en PC med HX1200, sett bryteren på strømforsyning til SINGLE". Takk uansett for forsøkt hjelp mobile999.

Endret av Trrn13P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...